Bindingar - montering/position på offpistskidor.

Starboard

Medlem
Hej, är i begrepp att köpa ett par offpistskidor med bindningar av Sport Conrad, men undrar över om jag ska låta dom montera eller om jag ska ordna det på något annat sätt. Dom har valen "Mid-sole" och Telemark...

De monterar nog bra, annars kostar en montering inte speciellt mycket. Jag antar att Mid-sole är på strecket vilket jag skulle rekommendera för offpistskidor

Är du osäker på vart du ska montera är på strecket, boot center, i regel det bästa alternativet.
Vad är det för skida och vilken typ av åkning är det du håller på med mest?

De jag funderar på är K2 Side Stash med Marker Griffon 13. Jag är bara intresserad av at åka utanför. Väger 85, är 195 lång och åker ganska försiktigt.

Kan du ikke bare montere selv når du har fått skiene og bindingene? Bruk papirtemplates og finn en planke å trene på.

Da ser du hvor recommended ligger, og hvor du vil føle deg komfortabel på skiene. Det er også en veldig givende aktivitet, dette å montere egne ski.

Link til templates: bindingfreedom.com

Jeg kan gå god for at templates til FKS/Pivot, PX racing/Axial2 og (snart) Salomon fungerer. De er kvalitetssikret på tetongravity.com/forums (tech talk!).

Starboard sa:
De jag funderar på är K2 Side Stash med Marker Griffon 13. Jag är bara intresserad av at åka utanför. Väger 85, är 195 lång och åker ganska försiktigt.
Montera på linjen bara, kommer fungera kanon.
Men om du åker försiktigt, som du själv säger, kanske en annan skida kan vara roligare? Jag tänker mer på jibbinspirerade friåkningsskidor. De brukar vara lite kvickare, mjukare och lekfullare. Bara en tanke, kan vara så att du får det lite roligare på en smidigare skida?

OK, tack för era svar!! Undrar vad vore (om man tar K2) en lite mjukare/kvickare skida för samma ändamål...

Starboard sa:
OK, tack för era svar!! Undrar vad vore (om man tar K2) en lite mjukare/kvickare skida för samma ändamål...
Tyvärr har inte K2 någon bc-jibber i samma bredd utan du får isf gå upp dryga centimetern upp till obSethed eller dryga centimetern ner till Kung Fujas

OK, funderar även på Fujas nu... Hur tror ni den fungerar jämfört med Side Stash i slask och vindpackat??

Var skulle ni anta att Bobby Brown, Dane Tudor och Sammy Carlson har monterat sina bindningar på sina R2? Framför rekommenderat känns ju nästan givet men hur mycket framför? Mike Douglas nämner i en video om R2 att de kör typ 8cm framför. Känns nästan lite väl? Nog för att man åker switch och hoppar en del men blir inte skidan mer svåråkt ju längre fram man monterar bindningen?

Senast ändrad:
Det där har ja också funderat på. Bentchetler och Pollard kör core center har jag för mig. Jag har monterat mina ObSethed 2 cm bakom core i år. Får se hur det blir...

Funderar själv på ett par Marker Shizou eller vad dom heter som man kan justera nåra centimeter frammåt eller bakåt när man väl har monterat. Låter fint å kunna anpassa efter om man vet man kommer åka pist/hopp/puder.

Frågan är hur ska man då montera bindningen så att man på bästa sätt har valmöjligheterna och kan utnyttja de olika inställningarna så ultimat som möjligt?

Schizo kan flyttas 6cm så om du sätter den på factory recommended i bakersta läget kan du på många skidor få fram den till mittmitt/+/-1

Tillbaka
Topp