Fischer Ranger 90, bindning och montering?

mrBoes

Medlem
Hej!
Går i tankarna att uppgradera skidparken med ett par Fischer ranger 90 eller 96.

Ranger säljs som bekant utan bindning, funderar på att lägga till griffon 13 id, är det ett bra val?

Som jag fattar det hela så ska dessa fungera till mina vanliga platta racepjuck men även när jag byter till nya pjäxor med gripwalk, stämmer det? Vilka andra likvärdiga bindningar skulle kunna fungera?

Och sist men inte minst, vid beställning får man ange bindningens monteringsposition, är allround standard (tillverkarens rek) den mest normalaste positionen för pist och för lite guppande i lössnö här och där? Har dålig koll på det här och det gör att jag inte har vågat beställt ännu.

RWD

Aktiv medlem
Griffon ID funkar till de flesta pjäxor
Jag gillar Tyrolias Attack 13/14 GW (gripwalk) finns även 14 MN (multinorm)
Jag tycker att Tyrolian känns lite robustare.
Kan du gå upp lite i pris så är ju Look Pivot ett alternativ som många klassar som bättre bindningar, framförallt då den har stor elastisk rörelse vilket minskar risken för tjuvutlösningar, avståndet mellan infästningarna på häl och tådel är kort vilket minskar påverkan på skidans längsgående flex. Den har starkare infästning i häldelen med skuvarna precis under hälen. Dock är justermånen mindre.
Var du vill placera bindningen är en smaksak.
Är du osäker så gå på rekommenderad montering från skidtillverkaren.
Men i pist, om du vill att skidan ska reagera lite snabbar när du initierar svängen, så flyttar du fram bindningen något.
För offpist vill en del montera bindning lite bakåt.
Jag gillar rekommenderad montering eller lite framåt, men det är en smaksak som sagt.

Senast ändrad:

TailGunnar

Aktiv medlem
Den nya Ranger-serien lan vara lite mera känslig för monteringspunkten pga hur de har shapat metallagern i skidan. Därför skulle jag montera på rek linjen.

Senaste inläggen

Topp