Ny eller Begagnad Tranciver? Förslag på modell?

Johan555

Ny medlem
Tjena!
Är ute efter en bra tranciver till ett bra pris.
Har ni förslag på modell eller har nån liggande hemma som ni vill bli av med så är jag intreserad!!
Ha de fint Johan
Min mail:Johan555@hotmail.com

jag kör med en Arva evo 3. digital tre antenners tranciver. användarvänlig och till en billigare peng än Pulsen som också är "lätt" att använda.
finns bra paket hos sport-conrad.de

sen hur bra en tranciver är beror väl mycket på hur mycket man själv tränar och lär sig!

Tjena Johan! Var försiktig med att köpa transceiver begagnat! Antennerna i en transceiver består av kolstavar som är väldigt sköra. Om den utsatts för slag eller stötar finns det risk att kolstavarna har spruckit. Transceiverns räckvidd är då kraftigt begränsad.

Om du ändå köper en begagnad transceiver så är mitt tips att du direkt skickar in den till tillverkaren på en servicecheck.

Lite mer om det senaste på transceivermarknaden hittar du här: http://www.arelavincenter.se/index.php/144-blogg/321-en-spaning-pa-vinterns-nyheter

Senast ändrad:
Mårten, finns det något enkelt sätt att själv kontrollera sin tranciver? Att kolla räckvidden mot en annan är ju ett alternativ, men då krävs en miljö som är avskild från störningar. Hur pass stor avvikelse från specifikationen kan man acceptera? Även om den räcker för mig i fält kanske det är en indikation på att man bör reparera/köpa nytt för att helt kunna lita på den i skarpt läge.

Inte helt enkelt. X och Y antennerna går ganska lätt att testa men då måste man också fastställa om man har någon frekvensavvikelse på den transceiver som sänder. Det är också något som påverkar räckvidden. Det kan man göra med Pieps DSP med den senaste programvaran.

Att testa Z-antennen däremot är inte helt givet eftersom de andra kommer att kicka in så fort lillen strular. Ber att få återkomma om detta men det bör kunna gå att ordna med en 4-6 meter lång plast/träkäpp. Frågan är bara hur man ska tolka resultatet..

Obs! Det får inte ersätta att man regelbundet skickar in sin transceiver på test, de flesta tillverkarna säger att de ska in vart 3:e år.

centralbyrakraten sa:
Obs! Det får inte ersätta att man regelbundet skickar in sin transceiver på test, de flesta tillverkarna säger att de ska in vart 3:e år.
Verkligen? Hade jag ingen koll på.
(Känns som att det inte efterlevs?)

Är inte ett räckviddstest med en polare tillräckligt?

centralbyrakraten sa:
Tjena Johan! Var försiktig med att köpa transceiver begagnat! Antennerna i en transceiver består av kolstavar som är väldigt sköra. Om den utsatts för slag eller stötar finns det risk att kolstavarna har spruckit. Transceiverns räckvidd är då kraftigt begränsad.

Om du ändå köper en begagnad transceiver så är mitt tips att du direkt skickar in den till tillverkaren på en servicecheck.

Lite mer om det senaste på transceivermarknaden hittar du här: http://www.arelavincenter.se/index.php/144-blogg/321-en-spaning-pa-vinterns-nyheter
Är det alltså riktigt illa om man har kraschat några gånger med transan på? Jag vet att den fått några smällar, har aldrig reflekterat över att det kan påverka prestandan, men om den skulle till och med kunna vara obrukbar låter ju inte bra..

Går det att testa lite enkelt mot en polare innan jag skickar in till tillverkare (ortovox) ?

Som jag fattat är väll inte huvud grejen att dom kollar transcivern utan dom även kalibrerar den och det kan man ju aldrig göra hemma.

Recept på funktions och räckviddstest av digitala 3 antenn-transceivers

Följande ingredienser behövs:

1 st större område utan några som helst el, telekablar eller metallstrukturer. Vare sig i luften, på marken eller i jorden.
1 st transceiver att testa
1 st transcevier att testa med (gärna samma modell som den som ska testas)
1 st Pieps DSP (med senaste programvaran)
1 st 100 m måttband
1 st teleskopplastkäpp 2-6 m

Tillagas enligt följande:

Testa först frekvensavvikelsen på både den transceiver som du utför själva testet på och sedan på den som du kommer att använda som sändare i räckviddstestet. Sätt den transceiver som ska testas i sändläge. Tryck in "enter"-knappen på DSP:n när den är i sändläge. Frekvensavvikelsen från 457 kHz kan då avläsas på displayen.

Enligt EU-standard får avvikelsen vara som mest 80 Hz men var medveten om att avvikelser redan på 70 Hz gör att äldre transceivers som Barryvox Opto 3000 blir väldigt svåra att använda.

Dra sedan ut måttbandet på marken och lägg den transceiver som du ska testa i sändläge vid nollan på bandet. Viktigt att du lägger den med X-antennen i riktning längs med måttbandet. Börja sedan gå från andra änden av måttbandet med den andra transceivern i sökläge. Det är viktigt att du håller transceivern med x-antennen riktad rakt längs måttbandet. När du sedan får en stabil signal (alltså inte det första pipet utan när transceivern verkligen låst) kontrollera att avståndet stämmer med tillverkarens specifikation för maxavstånd.

Om det stämmer (inom några meter när) vet du att den sändande transceivern har en hel antenn och därför duger som testsändare.

Upprepa testet men switcha transceivers. Den här gången kontrollerar du att din transceiver inte bara stämmer med det föreskrivna avståndet utan också att avståndet på displayen stämmer. Barryvox Pulse, Pieps DSP och BCA Tracker 2 ska stämma inom 1-2 meter, övriga modeller kan ha ytterligare lite felmarginal. Om det inte stämmer kan X-antennen vara skadad.

Upprepa testet men med y-antennerna längs måttbandet. För alla modeller utom BCA så innebär det att kortsidorna ska vara riktade mot varandra. För BCA så hålls transceiversarna lite snett. Titta på själva skalet så förstår ni hur antennerna är placerade.

Upprepa testet men den sändande transceivern stående rakt upp och med den sökande transceivern med y-antennen riktad längs måttbandet. Avståndet när signalen ska nu vara hälften av det som tillverkaren föreskriver som slagbredd.

Placera den sändande transceivern på plastkäppen, skjut upp teleskopdelen till ett avstånd som motsvarar tillverkarens specifikation av z-antennen dividerat med 1,4. Gå sedan långsamt in mot plastkäppen med transceivern i horisontellt läge. Om transceivern visar ett falsk närmsta värde innan du kommit fram till antennen kan det bero på att Z-antennen kan vara skadad.

Med reservation för eventuella ändringar, felskrivningar och fullständiga missar från min sida.

Men som sagt, låt inte det här ersätta den vanliga servicen!

Jag köpte en Puls begagnat nu i vintras. Den har funkat bra men man blir ändå lite orolig över vad byråkraten skriver. Vad jag förstår så har det även kommit ny programvara för Pulsen i år? Om man skickar in för service och kalibrering vad brukar det kosta och hur lång tid brukar det ta? Kan man kanske till och med fixa detta i Stockholm eller ska den skickas iväg?

Gazza1, om du inte vet att du tappat eller slagit i din transceiver hårt så tror jag inte att du behöver vara orolig.

Den nya programvaran innehåller en standby-funktion som riktar sig till främst räddningspersonal så jag tycker inte att du behöver stressa iväg för att uppgradera din Pulse.

Ska man gå på lavin kurs ska man till Morten,
shit vilken koll!!
Tack för bra svar
Blir nog en mammut elemet.

Tack för ett snabbt svar Centralbyråkrat. Jag tar väldigt väl hand om mina grejor så transan har inte tagit några smällar under den tiden den varit i min ägo. Den killen jag köpte den av hade aldrig åkt skidor med den på. Han hade övat med den en gång ute and thats it. Det var som att köpa en ny transa för 2000 kr mindre :)

Återigen tack för snabbt svar

Tillbaka
Topp