Optimal storlek på duffelbag för skidresa (flyg)?

skidmannen

Aktiv medlem
Jag har efter mycket slit lyckats ha sönder min gamla galonduffel, dragkedjan slut, inte mycket att göra åt. Den gamla väskan var på 80 liter. Bra för det mesta, men lite liten när man ska på skidresa, pjäxorna går inte i utan måste tas bredvid i pjäxbag. Vilken är den optimala storleken på galonbag (typ TNF base camp duffel och kopior av den)? 80 liter rymmer inte riktigt pjäxor hjälm spade, kläder osv, men 200 liter kan man inte bära. Hur stor bag är meningsfullt om man ska lyckas få med den på flyg? Eller är det smidigast med lös pjäxbag? Tycker det är drygt att hålla rätt på 3 paket, skidor, pjäxbag och duffel/ryggsäck.

Hej,

Är en duffelbag så jävla optimalt ändå, eller köper man den mest för att den är tuff?

Som du säger rymmer en 80 liter inte det du vill ha, men samtidigt blir 200 liter för stor. Det låter som att du ska ha något mittemellan, finns 150 liter? Det jag funderar på ändå är om inte en duffelbag ändå trots att du hittar din optimala storlek bara kommer vara till problem.

Varför inte köpa en stor resväska med hjul? Du slipper bära på väskan utan kan enkelt dra den efter dig oavsett vad den väger. Du kan packa ömtåliga saker i den eftersom den är hård till skillnad från en duffelbag som är mjuk och inte skyddar något. Det du packar blir dessutom inte en enda röra, utan du kan organisera packningen mycket lättare med en resväska.

Har du att handtag med mellanrum under när du dragit ut det så kan du sticka in skidorna där och dra hela ekipaget i nosarna på skidorna som på bilden nedan, hur smidigt som helst!

2j68zrc.jpg

Nu svarar jag lite på förhand...
Dom flesta av oss reser trots allt i miljöer där en rullande väska tar sig fram.
Vill man göra den häftig kan man alltid klistra på lite klistermärken.

Jag får in pjäxor, skidkläder, lavinutrustning, vardagskläder, hjälm... ja, allt jag behövde för en säsong fick jag in i min rullande resväska. Behöver du ytterligare lite plats kan man alltid packa kläder i skidfodralet... pjäxor i skidfodralet är dock inte längre tillåtet, så bemöda er inte med att köpa en "allt i ett" skidbag som jag först tänkte göra. Om ni inte vill betala extra när ni flyger.

Jag har alltid kört med duffelbag av gammal vana. Tycker det är skönt att slippa hjul när man ska över asfaltskanter och kullersten och den är lättare att få in i bilar. Men för flyg kan nog en resväska vara bättre, helt klart. En resväska med bärremmar och hjul? Det finns duffelbagar med hjul, men då tappar man ordningen man har i en resväska, plus att dom är stela i botten och inte bra att packa i en bil. Plus tunga. Det sämsta av två världar.

Om man nu ska ha bag, eller resväska, vilken är den optimala sizen? Det finns i alla storlekar, 100, 110 osv. Eller resväska, dom har ju också storlek.

Jag får ner nästan allt i en 80l "duffelbag", det som inte får plats (typ ett värmeplagg i syntet, handskar och lite smågrejer som är skönt att ha under resans gång) går i skidryggsäcken som precis passar in som handbagage ifall man flyger. Resväskor är jättebra att köra runt på flygplatser, men de går sönder och de är värdelösa i en alport med snö, grus, trappor och branta gator. Vet inte hur många gånger jag sett folk stå med fullpackade resväskor med hjul på och slita i dem i nån brant snöig backe.

En duffel som går att bära som ryggsäck är mitt tips, är den för stor (typ tnf 130l?) kommer man att fylla den med skrot och då vill man inte bära den heller. Runt 80l är optimalt för där väger väskan mindre och det tvingar en att sålla bort vid packningen, pjäxor läggs i botten skavfötters, resten ovanpå.

Många vill resa med pjäxorna som handbagage för det är den pryl de inte "kan" vara utan, men nuförtiden är de så jävla griniga med allt bagage på flygplatser (tack Osama!) så jag skulle inte ens orka försöka få dem på planet i kabinen.

Edit: Jag har alltid oanvända kläder med mig hem när jag rest med 80 liter så har svårt att se att det inte skulle få plats, självklart är spade, sond, ryggskydd osv medräknat

Senast ändrad:
Brukar ha en ryggsäck där jag har pjäxorna och hjälmen, och lite annat smått och gott som går att pressa ner.
Sen har jag en stor bag med hjul, lite tung, men där går allt i.
Finessen är att man har ryggsäcken som handbagage, man har den på ryggen när man checkar in, och jag har aldrig varit med om att dom kräver att få väga den.
Funderar på att köpa ett skidfodral med hjul.
Swiss är bra eftersom skidor går gratis.

Kappakomplett:vissa flygplatser (grenoble t ex) tillåter inte hjälmar i handbagaget men det kanske är ok på som swiss flyger till. Att äta något på en schweizisk flygplats kostar iofs som en skidfrakt...

JL76 sa:
Kappakomplett:vissa flygplatser (grenoble t ex) tillåter inte hjälmar i handbagaget men det kanske är ok på som swiss flyger till. Att äta något på en schweizisk flygplats kostar iofs som en skidfrakt...
Ha hjälmen som ordinarie huvudbonad istället för den kulört färgade toppluvan.

Det är är ett riktigt intressant diskussionsområde! Jag har i flera år försökt komma fram till den optimala lösningen. Först i år tror jag mig ha löst problemet!
Innan jag börjar rabbla kan jag väl säga att en sporttrunk på hjul runt 100l är optimalt, nästintill lika smidig i bagageluckan som duffel, men hjul och facken väger över. Förslagsvis skall man ha en delbar med nät över facken.

Okej, såhär har min bagagelösning utvecklats.
1. Tungt packad dakinefodral på hjul med minst ett par skidor, pjäxor, skalkläder, ryggskydd, vantar etc. Till det behövde jag bara en handbagageväska eller weekendbag.
Utvärdering: mkt gambling att flyga med fodralet med tanke på vikten. Jäkligt jobbigt att dra överallt!

2. Skidfodral utan hjul (2m) men en stor 130l split-trunk som sväljer ALLT! Jag föredrar helt klart skidfodral utan hjul, jättesmidigy att bära som Messengerbag över ryggen. I stora trunken har jag sedan allt, från pjäxor till hjälm och kläder. Sjukt bra om man åker buss och tåg då man kan ta med allt man har och emigrera. Har varit uppe över 30kg...
Självklart kan man inte flyga med så fullpackat, men det går... Det är iaf inga problem att ha med sig dubbla hjälmar (inkl. FF).

3. Maxat handbagage plus #2... Sista trippen testade jag att nyttja handtaget till fullo. Tryckte i pjäxor, overall, hudar, trekkers, lakan och jeans. 13kg! Slipper man alla tunga grejer i stora väskan är det inga problem att komma under 20kg inkl skidor! Att man har pjäxorna med i handbabaget är ju också ett plus. Jag börjar med andra ord komma nära optimala setupen...

4. Dedikerad pjäxrygga plus #2. Till i år har jag köpt Salomons Go-To-Ski Gear Bag för att på bästa möjliga sätt få med pjäxor och annat skit som handbagage men ändå kunna bära runt och packa smidigt.

Senast ändrad:
tompelompe sa:
JL76 sa:
Ha hjälmen som ordinarie huvudbonad istället för den kulört färgade toppluvan.
skämt åsido tror jag att det är sånt de vill undvika, vilka tomtar har toppluva på sig inuti ett flygplan?

JL76: Brukar flyga till Zurich (bra transfer till St Anton och alla orter i Schweiz), så det jag skriver gäller egentligen bara det. Har goda erfarenheter av Swiss, senast hade jag övervikt, men inga skidor, och då sa dom att eftersom jag inte hade skidor som man får ha gratis på Swiss så var det okej med övervikt. Sådant kan förstås variera med personalen i incheckningen.

Undrar om det är okej med Swiss med två par skidor? Åker ner efter jul och funderar på att ta med två par.
Nån som vet?

Duffelbagen har absolut sina användingsområden och sina fördelar. Hur stor man behöver avgörs av storleken på packningen, ganska logiskt men också väldigt individuellt.
Om 80L inte räcker för dig så behöver du antingen banta packningen eller köpa en större väska. TNF version är på 90L i Large och 140L i XL, huruvida det räcker med ytterligare 10L eller ej kan bara du svara på.
Duffelbagens stora fördelar är att den går att bära på ryggen samt är lättstuvad. Med tanke på i hur många hundra år den varit populär så får man nog säga att det är ett väldigt lyckat koncept.
Att man inte skulle kunna strukturera sin packning i en duffelbag stämmer inte, det handlar om packteknik och rätt storlek på säcken.
Den stora nackdelen med duffelbag kommer när man ska flyga kommersiellt, har man blott en enda gång sett hur bagage hanteras på flygplatser vill man aldrig mer resa med något annat än en hård resväska. Packa aldrig något ömtåligt i incheckat bagage!
Personligen föredrar jag ändå en duffelbag framför en uppblåst dramaten. Det fungerar inte i längden, inte på skidorter. Min tanke om hur jag packar är att jag ska kunna bära min packning. Vid tågbyten, när det är ont om tid på flygplatsen eller när man ska ta sig till hotellet så vill jag kunna bära allting som är mitt på en gång, utan att behöva be om hjälp, utan att behöva gå fler gånger. Med en ryggsäck av något slag, ett enkelt skidfodral och en skidryggsäck som dubblar som handbagage kan jag få med mig allt på en gång och samtidigt ha minst en hand fri för viktiga papper, telefon, nycklar eller vad det nu är. Orkar man inte bära på det behöver man inte ha det med sig är en bra princip.

felix sa:
Jag får in pjäxor, skidkläder, lavinutrustning, vardagskläder, hjälm... ja, allt jag behövde för en säsong fick jag in i min rullande resväska. Behöver du ytterligare lite plats kan man alltid packa kläder i skidfodralet... pjäxor i skidfodralet är dock inte längre tillåtet, så bemöda er inte med att köpa en "allt i ett" skidbag som jag först tänkte göra. Om ni inte vill betala extra när ni flyger.
källa på det ?

Vilken typ av väskor man föredrar gränsar väl till det personliga, men för min egen del efter att ha testat både på ryggen buren duffelbag och stor bag med hjul så tycker jag att det sistnämnda är helt överlägset.
Fördelen med hjulbag är att man kan lägga ryggsäcken på den och fästa med en ryggsäcksrem och dra bägge på en gång, sen bär man skidfodralet.
Med de långa avstånd som ska tillryggaläggas på moderna flygplatser så blir jag helt ledbruten av att bära runt på hela bagaget. Även på tågstationer vid tågbyten kan det röra sig om rätt stora distanser.
Men som sagt det hela är säkert en smakfråga, och kanske en fråga om vilken slags järnfysik man ligger inne med, själv är jag mer maratonlöpare än tyngdlyftare.

Varför stuva ner pjäxorna i packningen? Pjäxbagen går ju ofta gratis med skidfrakten - utnyttja den möjligheten till extraväska säger jag!

Jag kör en 80l Rull-väska, Ett tunt enkelt skidfodral med enbart skidor/stavar i, pjäxbag och handbagage.
Handbagaget hänger på ryggen, skidorna bärs typ lodrätt på ryggen, pjäxbagen ställer jag ovanpå rullväskan som jag drar bakom mig. Supersmidigt!
Dessutom kör jag Jester demo på alla bindningar. Det innebär att jag kan klämma ner upp till 3 par skidor i ett pyttelitet enkelfodral om jag tar bindningarna i handbagaget. :D

richie_sthlm sa:
felix sa:
källa på det ?
Har sett flera flygbolag som uttryckligen skriver på deras hemsida att de inte tillåter det. Så det är definitivt inte populärt...

Jag brukar ha en 70L rull-bag. Mer än så är bara onödigt. I den kör man ner pjäxor, ryggskydd, hjälm, underställ, sockar, skalkläder (byxor, jackan reser man ju i), och spade och lavinkit om det är den sortens resa. Och sen alla andra kläder man kan tänkas behöva. Då blir väskan precis lagom full.

Sen på det så kör man skidryggsäcken, där lägger jag dator, laddare och sånt, kameror osv.

Skidorna tas i ett stort fodral med hjul om det är fler än ett par (vilket det brukar vara) eller i gammaldags smalt om det bara är ett par.

Så mer än skidfodral + ryggsäck + 70L behöver man inte.

kappakomplett sa:
Med de långa avstånd som ska tillryggaläggas på moderna flygplatser så blir jag helt ledbruten av att bära runt på hela bagaget. Även på tågstationer vid tågbyten kan det röra sig om rätt stora distanser.
Men som sagt det hela är säkert en smakfråga, och kanske en fråga om vilken slags järnfysik man ligger inne med, själv är jag mer maratonlöpare än tyngdlyftare.
Räknar man högt borde väl packningen landa på 35 kg för allt, och sträckorna är sällan längre än 10 minuter. Maxar man ut vad tex SAS tillåter så landar man på 43 kg, men jag tror inte det är så många som kommer upp i de vikterna. Det är inga enorma laster vi pratar om, heller inga enorma avstånd som ska tillryggaläggas utan något som vilken normaltränad fullvuxen man som helst borde klara av utan att börja svettas. Orkar man inte med det ställer jag mig frågande till hur man ska orka med en veckas skidåkning...
Dramatenväskor må vara praktiskt när man är inne på själva flygplatsen, men resten av sträckan är ett ryggburet alternativ alltid bättre i mitt tycke. När man ska ta sig från tågstationen till hotellet på översnöade, backiga kullerstensgator så är dramaten tämligen värdelös. Nej, resväskor på hjul hör hemma i Fjollträsk :)

Nojlas sa:
richie_sthlm sa:
felix sa:
källa på det ?
Har sett flera flygbolag som uttryckligen skriver på deras hemsida att de inte tillåter det. Så det är definitivt inte populärt...
ofan, detta har jag inte sett. Men visst pratar vi om pjäxorna i en skidbag tex. rullbag ?

Richie: jepp. Pjäxorna i skidfodralet (rullbag) = inte populärt hos många flygbolag.

Nja, de flesta flygbolag tillåter enbart ett par skidor+stavar i skidbagen oavsett typ. Jag vet faktiskt inte hur de skulle ställa sig till att checka in ett "multiskidfodral" som endast innehåller ett par skidor och ett par stavar... Någon som har erfarenhet?
Men som sagt, skulle du rent teoretisk kunna klämma ned ett par pjäxor i ett "vanligt" skidfodral så är det fortfarande inte okej. Att mosa ned kläder eller annat är heller inte okej hos de flesta bolag, och det kan bli dyrt att chansa.

Verkade gå o göra en specialare med KLM, om man inte har "vanligt" bagage så kunde man istället ha ett special bagage o i denna fick man packa allt. Deras kundtjänst råkade göra en blooper. Men det känns ändå lite jobbigt o chansa, men varför ska det vara så jobbigt med men en väska för allt?

Men det e klart, flygbolagen gör ju alldrig något för kunden förutom att slita upp ett nytt rövhål på en vid tex. klagomål om att bagage kommit bort med mera...

Tompan14 sa:
Nja, de flesta flygbolag tillåter enbart ett par skidor+stavar i skidbagen oavsett typ. Jag vet faktiskt inte hur de skulle ställa sig till att checka in ett "multiskidfodral" som endast innehåller ett par skidor och ett par stavar... Någon som har erfarenhet?
Men som sagt, skulle du rent teoretisk kunna klämma ned ett par pjäxor i ett "vanligt" skidfodral så är det fortfarande inte okej. Att mosa ned kläder eller annat är heller inte okej hos de flesta bolag, och det kan bli dyrt att chansa.
+1, också viktigt att tänka på! Man får alltså bara ha ett par skidor i sitt fodral... kan bli problem om du har två eller fler par.

En gång när jag flög med lillsyrran och pappa så delade vi upp syrrans skidor så jag hade en extra och pappa en extra i våra skidbagar. Blev vägrade att checka in när vi berättade om detta, men när vi tog tillbaka det och höll fast vid att det bara fanns ett par skidor i varje bag, då gick det plötsligt bra. Så... man kan nog komma undan med en del bara man nekar och säger rätt. Att ställa in ett flyg för att någon checkat in ett par skidor för mycket lär nog inte hända så länge maxvikten inte är nådd.

Lufthansa har också gratis skidfrakt! Tror jag betalade runt 500kr för min biljett ned till Italien i vintras... hur grymt som helst!

Senast redigerad av en moderator:
Verkar som om SWISS har lagt ner fri skidfrakt, enligt websida.
Nu räknas det som small sportsbaggage, får väga max 23 kg (!) och kostar 35 Euro.

Mycket flygamatörer här märker jag ;)

Regel #1: Checka inte in pjäxorna. Fy fan för att åka skidor i ett par sketna hyrpjäxor. Har aldrig varit med om att dom nekat mig bara bära ombord pjäxorna på planet. Hänger dom alltid över ryggsäcken och bara låtsas som det regnar.

Regel #2: Läs bagagereglerna för respektive flygbolag du nu råkar flyga med för tillfället. Läs dom noggrannt och packa därefter. Brukar oftast gå att hitta nått kryphål att utnyttja. Tex flög jag med ryan air en gång med 75 kilo packning totalt, eftersom de inte hade specificerat på websidan hur mycket ett skidfodral fick väga. Mitt vägde 40+. Men dom kunde inte neka mig.

Regel #3: Om allt annat failar, vilket det ju ofta gör; Anländ antingen i god tid med ett glatt humör och spela dum, eller anländ på tok för send med andan i halsen så dom blir tvungna att stressa ombord dig utan att hinna/orka tjafsa om nån petitess som övervikt. Naturligtvis även om du är sen så är du trevlig och så.

Detta är så jag flyger iaf och det har funkat bra för mig :)

Jag protesterar emot Regel #1!!
De allra flesta flygbolag tillåter enbart ett handbagage, se alltså till att du kan packa ned dina pjäxor i handbagaget. Jag har sett herrar som fått lämna taxfreespriten när den inte gått ned i handbagageväskan och damer som kämpat förtvivlat för att få ned sina handväskor (seriöst, vad är det för fel på fickor?!) i handbagageväskan.
Det är inget problem att knö ner ett par pjäxor i handbagaget om man bara planerar för det redan hemma.

kappakomplett sa:
Nu räknas det som small sportsbaggage, får väga max 23 kg (!) och kostar 35 Euro.
...läs lite längre:
"# Exceptions on flights operated by SWISS
# 1 piece of winter sports baggage (max. 23kg) per customer can be transported free of charge. "

delta sa:
kappakomplett sa:
...läs lite längre:
"# Exceptions on flights operated by SWISS
# 1 piece of winter sports baggage (max. 23kg) per customer can be transported free of charge. "
Tack! Det var ju bra! Jag missade det. (Har bokat en swiss flygning så...).
Definitionen på winter sports baggage är också "1 pair of ski boots, 1 pair of ski sticks, 1 pair of skis". Det betyder att man gratis får med pjäxorna också. 23 kg bör ju vara lugnt. Kanske kan man få ner 2 par skidor om man surrar dem ordentligt och vikten inte överskrids?

Jag har en fråga angående packning vid flygning.

det är såhär att jag ska sticka iväg om några dagar, och jag ska flyga med Lufthansa.
det jag kommer ha med mig är
-skidbag (skidor + stavar)
-Duffelbag (allt skit)
-Handbagage i form av pjäxor, transceiver och en hjälm.

så min fråga är, får man ta med sig hjälm och transceiver som handbagage. jag har hört lite olika så jag börjar tvivla. jag vill ju inte ha transceivern i duffelbagen så att den går sönder eller liknande

så vad tror ni?

//A

så länge transceivern är avstängd ombord lär de inte bry sig. om du flyger via münchen och passerar säkerhetskontrollen vill de iof ofta "swipa/sniffa" transceivern lite...
varför skulle de bry sig om hjälmen? om den är inuti handbaggaget som håller måtten är det ju def inget problem... har du flera och/eller stora handbaggage kan det teoretisk bli problem men du behöver ju inte skylta med att du har för mkt kanske utan vara smidig.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp