Det är är ett riktigt intressant diskussionsområde! Jag har i flera år försökt komma fram till den optimala lösningen. Först i år tror jag mig ha löst problemet!
Innan jag börjar rabbla kan jag väl säga att en sporttrunk på hjul runt 100l är optimalt, nästintill lika smidig i bagageluckan som duffel, men hjul och facken väger över. Förslagsvis skall man ha en delbar med nät över facken.
Okej, såhär har min bagagelösning utvecklats.
1. Tungt packad dakinefodral på hjul med minst ett par skidor, pjäxor, skalkläder, ryggskydd, vantar etc. Till det behövde jag bara en handbagageväska eller weekendbag.
Utvärdering: mkt gambling att flyga med fodralet med tanke på vikten. Jäkligt jobbigt att dra överallt!
2. Skidfodral utan hjul (2m) men en stor 130l split-trunk som sväljer ALLT! Jag föredrar helt klart skidfodral utan hjul, jättesmidigy att bära som Messengerbag över ryggen. I stora trunken har jag sedan allt, från pjäxor till hjälm och kläder. Sjukt bra om man åker buss och tåg då man kan ta med allt man har och emigrera. Har varit uppe över 30kg...
Självklart kan man inte flyga med så fullpackat, men det går... Det är iaf inga problem att ha med sig dubbla hjälmar (inkl. FF).
3. Maxat handbagage plus #2... Sista trippen testade jag att nyttja handtaget till fullo. Tryckte i pjäxor, overall, hudar, trekkers, lakan och jeans. 13kg! Slipper man alla tunga grejer i stora väskan är det inga problem att komma under 20kg inkl skidor! Att man har pjäxorna med i handbabaget är ju också ett plus. Jag börjar med andra ord komma nära optimala setupen...
4. Dedikerad pjäxrygga plus #2. Till i år har jag köpt
Salomons Go-To-Ski Gear Bag för att på bästa möjliga sätt få med pjäxor och annat skit som handbagage men ändå kunna bära runt och packa smidigt.