Säsonga i Whistler 2012/13

CaliP
26 inlägg
CaliP 26 inlägg 7 år sedan

Ja, jag vet att det är tidigt att lägga ut en sådan här tråd men jag kan fan inte hålla mig.. bra att vara tidigt ute? hehe

Har syskon som tidigare säsongat i whistler och dom är helnöjda så jag är otroligt sugen på att göra detsamma själv! Så nu kollar jag runt om det finns folk som är sugna på att dela boende mm. med mig! big_smile

Vet inte riktigt vad mer man ska skriva just nu, men jag är öppen för alla möjliga förslag!

Svar

JohannaTherese
0 inlägg
JohannaTherese 0 inlägg 7 år sedan

Tja! Du är inte ensam om att vara sugen på att säsonga. Jag har varit i whistler förut och tycker skidåkningen är jäkligt bra. Och nu funderar man ju på om det är ett bra ställe att säsonga på. Innan man ska plugga vill man ju leva lite!

Så jag undrar hur livet som säsongare är där? Jobb, boende, nattlivet och folket? wink Någon med lite erfarenhet som känner för att dela med sig?
Du kan ju alltid fråga dins syskon om dom varit där!

peace

somebody
958 inlägg
somebody 958 inlägg 7 år sedan

Ingen mening att leta efter något nu, nu har jag aldrig varit i whistler men kan tänka mig att det är precis som på alla andra ställen med ett stort namn. Dyrt..

Boende och grejer kan du börja kolla på i slutet av sommaren/början på hösten

JohannaTherese
0 inlägg

Ja antagligen.. Men det är ju värt att börja fundera iaf wink Kan tänka mig andra ställen om det skulle visa sig vara bättre!
Var har du varit?

CaliP
26 inlägg

Jobb är tydligen inte MEGAsvårt att fixa, är väll som på de flesta ställen. Boende kan vara svårt att fixa vad jag har hört. Folk och nattliv är stört vad jag fick höra! till det positiva såklart. Bra drag som fasen ute, mycket skönt folk dock en hel del pundare.

är stört pepp!!

JohannaTherese
0 inlägg

Aha okej! Fan va bra att det är bra drag iaf, folk man inte vill umgås med kan man ju undvika wink
Men visst får man jobba om man åker dit (och inte är där längre än ett år eller vad det nu kan vara)?

marielinnea
0 inlägg
marielinnea 0 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad marielinnea (7 år sedan)

Hej! Är också stört tidigt ute precis som du haha, har också kollat på Whistler big_smile är det bara dit du vill åka eller har du kikat på nåt annat ställe?

Swedish-banana
333 inlägg
Swedish-banana 333 inlägg 7 år sedan

Om du ska jobba i Kanada måste du ha ett arbetsvisum.

Ska du bara chilla och bumma runt får du vara där i 6 månader.

JohannaTherese
0 inlägg

Jag har inte kollat på så mycket annat efter mina tankar fastnade på Whistler, men ska kolla runt lite mer wink Har du?

Aha okej.. Vet du om det är något man måste fixa (typ ansöka om) långt innan?

CaliP
26 inlägg

marielinnea :

Hej! Är också stört tidigt ute precis som du haha, har också kollat på Whistler big_smile är det bara dit du vill åka eller har du kikat på nåt annat ställe?

Har kollat lite på Japan, typ niseko men fick höra att sässongen där är jättekort, 2 månader eller så. Just nu känns det som att det är Whistler som gäller!!

Swedish-banana
333 inlägg

Är det sant? Att säsongen är så kort där borta (Japan)?

Visum är nog bra om man ansöker ett tag innan.
Har för mig att Kanada inte har någon ambassad i Sverige eller de sköter helt enkelt visumgrejerna från London istället så man måste skicka dit ansökan om jag minns rätt.

EHolma
7 inlägg
EHolma 7 inlägg 7 år sedan

Hallå!
Funderar också på att säsonga nästa vinter har fastnat lite för Whistler av någon anledning smile Är sjukt sugen på att fara och åka skidor någon annanstans, så de är därför jag skriver redan nu. Det är ju rättså långt bort i tiden just nu men skulle också vara sugen på att dela boende med några osv!

JohanSundstrom
453 inlägg
JohanSundstrom 453 inlägg 7 år sedan

Hey bror!

det skulle vara mycket cool!

P-to-the-G
37 inlägg
P-to-the-G 37 inlägg 7 år sedan

Tjenare! Jag har också planerat att dra till Whistler! Skulle verkligen vara intresserad att dela boende med några andra istället för att bo på "housing". Har hört att det lönar sig att bo lite utanför Whistler för att få billigare boende men då kanske man sumpar nattlivet lite? Folk har också sagt till mig att det är bra att få jobb på Whistler Resort, för då får man liftkort, rabatt och tillgänglighet till lite annat smått och gott. big_smile Riktigt taggad på att dra ditt!

danne Citera
coffelinho
15 inlägg
coffelinho 15 inlägg 7 år sedan

Skidåkning = Bra parker, Långa pister (inte så branta), BC (mkt bra. blir uppåkt på 2 timmar efter snöfall).

Krök = Bra (går inte att gå ut på helgen för då är det för mkt folk. Finns ett flertal ställen att välja på varje kväll. Helt okej brudutbud för att vara skidort).

Jobb = Inte värt det. Kass lön. Det tar en massa tid och ork som kan läggas på skidåkning, krök och att chilla. Dock mycket bra om du vill skaffa vänner (vilket du ändå kommer göra, om du inte är en social katastrof).

Boeende = Enkelt om man är ute i tid. Creekside eller Alpine är bra, man får lite mer Kanadakänsla. Går en bussjävel hela tiden.
Village är bra. Nära till allt och behöver absolut inte vara dyrare än Creekside. Kan vara ett minus då man efter ett tag får känslan av att bo i en disneylandbubbla.

Priser = Ärligt talat. Det är fan inte dyrare i Whistler än någon annanstans. Lifkortet och boeendet (om man är slapp med att lösa det) är det.

Thats it!

slugg0
0 inlägg
slugg0 0 inlägg 7 år sedan

fan va härligt och se att de är mer folk som planerar 12/13 säsongen och jag är grymt sugen på Whistler verkar vara en grym skidort men en lång säsong smile
när hade du planerat att åka dit samt åka hem ?
är grymt sugen på att dela boende med skönt folk..

skicka pm eller adda mig på facebook så kan vi tjöta där..

Patrikmm@msn.com (på facebook)

//Patrik

Swedish-banana
333 inlägg

Jag är här i Whistler just nu. Har varit här i 17 dagar och stannar till
slutet av april. Det är lite som Coffe säger, det är inte mycket dyrare här än någon annanstans.
De som påstår det är folk som bott hemma hela livet och är inte vana vid att betala för toapapper.
Jag jobbar inget. Bara åker bräda varje dag.
Jag köpte liftkortet sent så det kostade strax över 12 000kr men det finns många jobb där man får gratis liftkort.
Funderar själv lite på att åka tillbaka nästa säsong men då vara här hela säsongen och jobba.

Goora
78 inlägg
Goora 78 inlägg 7 år sedan

Tjena! Jag har siktet inställt på BC nästa säsong. Aldrig säsongat tidigare så har väl inget förutom skiderfarenhet att komma med wink Rent spontant känner jag inte Whistler då jag tror jag trivs bättre i någon mindre ort. Har ju nu inte varit där men iaf. Kanske Fernie? Revelstoke? Banff etc. Men absolut öppen för förslag och delar GÄRNA boende med fler! smile

Haft en bror i banff en säsong är ju bara minst sagt avis, så till BC ska jag!
Peace out

slugg0
0 inlägg

är de någon som vet någon bra hemsida för att boka säsongs boende i whistler ? eller är de bättre att boka hotell första veckan och sedan leta när man kommer dit ?

LisaLinnea
0 inlägg
LisaLinnea 0 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad LisaLinnea (7 år sedan)

Hej! Jag vill också säsonga i Whistler! Har kollar lite på hur man söker arbetstillstånd och visum, så jag tror att det är bra att man är ute i god tid. Jag vill gärna ha någon att åka med så om någon är intresserad, hör av er!
Skulle vara bra med lite tips också smile

(Lisa Linnea Nilsson på facebook)

slugg0
0 inlägg

LisaLinnea :

Hej! Jag vill också säsonga i Whistler! Har kollar lite på hur man söker arbetstillstånd och visum, så jag tror att det är bra att man är ute i god tid. Jag vill gärna ha någon att åka med så om någon är intresserad, hör av er!

så du ska jobba asså linnea ? big_smile det är väll bara 500st som får de tillståndet om året eller hur e de ?

LisaLinnea
0 inlägg
LisaLinnea 0 inlägg 7 år sedan

slugg0 :

LisaLinnea :

så du ska jobba asså linnea ? big_smile det är väll bara 500st som får de tillståndet om året eller hur e de ?

Ja, det verkar lite avancerat att få arbetstillstånd, men som sagt så om jag börjar i tid så kan jag läsa in mig bättre på hur många som får och hur jag ska gå tillväga.
Annars så har jag jobbat här hemma så jag kan åka utan att jobba och klara det ekonomiskt.

P-to-the-G
37 inlägg
P-to-the-G 37 inlägg 7 år sedan

slugg0 :

är de någon som vet någon bra hemsida för att boka säsongs boende i whistler ? eller är de bättre att boka hotell första veckan och sedan leta när man kommer dit ?

Min kompis som nu säsongar i Banff sa att man ska bo på motel i någon vecka tills det att man hittar någonstans soft att bo.

danne Citera
slugg0
0 inlägg

LisaLinnea :

slugg0 :

LisaLinnea :

Ja, det verkar lite avancerat att få arbetstillstånd, men som sagt så om jag börjar i tid så kan jag läsa in mig bättre på hur många som får och hur jag ska gå tillväga.
Annars så har jag jobbat här hemma så jag kan åka utan att jobba och klara det ekonomiskt.

då är de ju bättre du inte jobbar då behöver du inget visum alls om du ska vara där max 6månader wink

Timothy
32 inlägg
Timothy 32 inlägg 7 år sedan

Yo! Vi är fyra grabbar som kommer säsonga i Whistler 12/13. Någon som har koll på när man kan beställa flyg och vart ifrån så man får bästa pris? Om någon har erfarenhet om att säsonga i Park City, USA så vore det ju lite kul och veta. Vill jämföra lite, dock lutar det helt klart åt Whistler. Vi kan lätt dela boende om de är sköna peeps att bo med, om någon är sugen så kan ni väl Pma mig. Ha det gött!

hannahelfv
57 inlägg
hannahelfv 57 inlägg 7 år sedan

Hej! Jag och två tjejkompisar har tänkt åka till Whistler någon gång runt november. Jag har gått skidlärarutb. steg 1 så skulle va grymt om man kunde nyttja det, någon som vet hur det funkar? Har även pratat med go international och sts om att åka genom dem, vet dock ej om det är värt pengarna! Fett me pepp iaf!

hannahelfv
57 inlägg

Hej! Jag och två tjejkompisar har tänkt åka till Whistler någon gång runt november. Jag har gått skidlärarutb. steg 1 så skulle va grymt om man kunde nyttja det, någon som vet hur det funkar? Har även pratat med go international och sts om att åka genom dem, vet dock ej om det är värt pengarna! Fett me pepp iaf!

LisaLinnea
0 inlägg
LisaLinnea 0 inlägg 7 år sedan

slugg0 :

LisaLinnea :

slugg0 :

då är de ju bättre du inte jobbar då behöver du inget visum alls om du ska vara där max 6månader wink

Jo, det är sant men jag tänkte att det kunde vara kul med lite extra erfarenheter smile

hannahelfv
57 inlägg

LisaLinnea :

slugg0 :

LisaLinnea :

Jo, det är sant men jag tänkte att det kunde vara kul med lite extra erfarenheter smile

Vet ni hur mkt det skulle gå på circus att vara där i 5-6 månader? Skulle man klara sig utan jobb utan att ha sparat ihop i flera år?

slugg0
0 inlägg

hannahelfv :

LisaLinnea :

slugg0 :

Vet ni hur mkt det skulle gå på circus att vara där i 5-6 månader? Skulle man klara sig utan jobb utan att ha sparat ihop i flera år?

jag kommer ha med mig minst 100.000:-

haraldz
8 inlägg
haraldz 8 inlägg 7 år sedan

Är också sjukt tagg på någon skidort i BC! Undrar samma sak som hannahhelv, alltså hur låg summa man kan klara sig på om man inte vill svälta. Läste i någon gammal tråd där någon sa att han levde i Banff i tre månader för 25.000 :-, är det rimligt? Men som sagt, den tråden var några år gammal så det skulle vara riktigt fint med fräschare uppgifter!

Swedish-banana
333 inlägg

Alright. Pengar...

Jag hade ca 60 000kr när jag började planera.
Jag betalade ca 23 000kr för boende januari till sista april. (Kan hittas billigare.)
7 500kr för flyg tur och retur.
Sen beror mycket på hur många bärs man dricker etc.
Jag lever ganska snålt men det gör jag även i Sverige så för mig är det ingen skillnad.
Jag hade 25 000kr i fickpengar för januari till slutet av april och än så länge är det inga problem.

haraldz
8 inlägg
haraldz 8 inlägg 7 år sedan

Schyst med snabbt svar! En liten fråga på det då. Bor du ensam eller med en massa andra och är det lägenhet/hotell? För att bo fler i samma lya lär ju dra ner kostnaderna. smile

Swedish-banana
333 inlägg

Jag bokade boende med Alpservice så det kostar ju lite extra.
Vi bor 21 pers i ett stort hus. Jag delar rum med en annan kille och vi har vårt egna badrum.
Det finns 1 kök i huset, standardstorlek. Det funkar oftast. Många äter olika tider.

Men man kan hitta liknande boende utan Alpservice och då blir det billigare.

Just, vi har en jacuzzi i huset också vilket är nice efter en dag på backen.

han-nna
11 inlägg
han-nna 11 inlägg 7 år sedan

Tja! Också sugen på att dra till Whistler nästa säsong. Känner mig osäker på hur man fixar boende, visum osv. Som det ser ut just nu har jag inte heller någon att åka med. funderar också på om jag kommer kunna använda min snowboard steg 1 utbildning. Vore grymt.

Westman91
30 inlägg
Westman91 30 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Westman91 (7 år sedan)

Tjo där! Har med tänkt dra dit nästa säsong smile har upp till steg 4 slao skidlärarutbildning så ska försöka utnyttja de till max! smile ska försöka fixa visum me bara. Läste ovanför att de var bra o fixa boende när man var nere vilket låter helt okej, dock har jag funderat på resan dit, vart flyger man? :p o när är bra o boka sådant?

Har två skidlärarsäsonger i sälen på nacken men ingen som helst erfarenhet av säsong utomlands, så underbar tråd att följa smile

Mvh Carl

johannes-K
8 inlägg
johannes-K 8 inlägg 7 år sedan

Tjing!
Har två säsonger i bagaget i Whistler å kan rekommendera det vaaaaarmt. hoppas att ja har möjlighet att komma dit igen nån gång.

visumgrejen kan ja inte ett skvatt om men ett bra tips för att hitta boende e lokalblaskan Pique

http://classifieds.piquenewsmagazine.com/

Lycka till!

johannes_ksson Citera
hannahelfv
57 inlägg

johannes-K :

Tjing!
Har två säsonger i bagaget i Whistler å kan rekommendera det vaaaaarmt. hoppas att ja har möjlighet att komma dit igen nån gång.

visumgrejen kan ja inte ett skvatt om men ett bra tips för att hitta boende e lokalblaskan Pique

http://classifieds.piquenewsmagazine.com/

Lycka till!

Tackar så mycket! smile

henkeoishdfg
9 inlägg
henkeoishdfg 9 inlägg 7 år sedan

hur länge räcker ett arbetsvisum?? ett år?

Westman91
30 inlägg
Westman91 30 inlägg 7 år sedan

henkeoishdfg :

hur länge räcker ett arbetsvisum?? ett år?

Yupp, ett år från de att man reser in i landet vad jag vet smile

jesperemanuel
0 inlägg
jesperemanuel 0 inlägg 7 år sedan

Tjena! Jag är sjukt sugen själv på att dra till Whistler 12/13!!

Av det jag läst mig till om visum gäller följande;

Som skandinavisk ostraffad, frisk medborgare (normalsvensken) kan du åka till Kanada i 6 månader utan att behöva fixa visum, det enda som krävs är en returbiljett samt pengar nog för att klara sig i Kanada under tiden man är där!

Angående att arbeta i Kanada är det lite luddigt.. Men om jag förstått rätt så måste du ha en "lov anställning" (dvs. fått ett jobb, men inte börjat jobba) och ett intyg från din arbetsgivare i Kanada innan du ens får ansöka om arbetsvisum.

För övrigt så ligger det närmaste kontor som utfärdar visum åt Svenska medborgare för vistelse och jobb i Kanada, i London!

Rätta mig gärna om jag har fel!

Jag är en kille på 23 år, kommer att vara 24 när jag sticker till Whistler. Har åkt skidor större delen av mitt liv, dock de 3 senaste åren har spenderats på en bräda. Jag har 2 säsonger i funäsfjällen i bagaget där jag arbetade som bartender/servitör och har för övrigt knegat på som bartender i närmare 3 år i allt från nattklubb till lounge barer.

Jag kommer även att (förmodligen) åka dit med en dansk tjej som är lika gammal. Vi har inte riktigt hunnit tjöta så mycket om resan i sig men har kommit fram till att boende skulle vara rätt nice att dela då flera boenden runtom i Whistler ligger på mellan 14 000 - 50 000kr i månaden beroende på hur stora lägenheter/husen är.

Vi åker självfallet inte till Kanada för att jobba ihjäl oss, utan för att spendera större delen av tiden i offpisten, heliskiing samt att bli lite bättre i parken! Men det finns säkert nå 10 åriga kanadensare som kan lära en!

Av vad jag har förstått så finns det något "youth fare work visa" program som man kan söka sig till om man är mellan 18-30 år gammal då de hjälper en o fixa jobb, boende och visum. Dock så hade de bara 500 st sådana.

Är det någon som har koll på ifall man "skiter" i detta program, om hur många arbetsvisum kanadensarna ger ut?

Nu har jag i stort sett bara skumläst en massa text de senaste 2 timmarna och kan ha fel.. Så, rätta mig gärna om så är fallet!

Men för att svara på "Henkeoishdfg" post så räcker arbetsvisum 1 år från utfärdat datum (Vilket du inte kommer få förrän du är i Kanada)

Jag tar gärna emot tips om;
* Boenden (vart, hur man tar sig mellan backe-hem etc.)
* Schyssta ställen att hänga på (krogar/barer/nattklubbar) då jag förmodligen kommer fixa ett bartenderjobb på något utav dessa ställen.
* All övrig info ni har om Whistler!

Jesper.emanuel@hotmail.se

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook