Kanada / USA 2013-2014

Stridkvist

Ny medlem
Kanada / USA 2013-2014
Hej!

Blir så avundsjuk när jag ser alla trådar om säsongare att jag inte kan hålla mig från att starta en tråd för nästa säsong.

Jag kan tyvärr inte åka i vår pga av studier, men nästa år är är det dags för mig!

Tänkte höra om någon har några tips eller så? Jag fyller 19 i år och har piskat pister sen jag lärde mig gå. Anser mig vara en riktigt duktig piståkare men vill nu ta steget ut i det fria och bli en bra åkare även utanför pisten.

Jag har utrustning och har åkt lite offpist i alperna, men på en lätt nivå och känner att jag har mycket kvar att lära för att ta mig ut själv.

Vart rekommenderar ni mig att åka? Har kollat mycket på Whistler och övriga bc, känns som att det kommer bli sjukt kul!

Jag har inte bestämt mig om jag ska använda mina sparade pengar eller om jag ska jobba där nere ännu.

Är det nån annan som funderar på att åka nästa säsong? Vore kul att hitta några att åka med!

Nån som har några kontakter för boende / jobb?

Senast ändrad:
Kanada / USA 2013-2014
Hejhej! Bra tråd.

Jag tänker också säsonga nästa år, men har inte riktigt heller bestämt vart jag vill åka. Kanske någonstans i Alperna, kanske någonstans i Nordamerika.

Åker både skidor och snowboard, mest bräda, och har även jag tröttnat lite på pisten gällande båda. Hade varit kul att åka med någon ny person som har samma tankar gällande åkningen.

Min tanke kring arbete/sparpengar är att försöka hitta ett arbete på plats. Jag tror att det ger bra meriter att ha gjort och att det är skönt att inte behöva ta från pengar som man kan ha till annat senare i livet.

Har inga direkta kontakter men har tänkt att snarast höra runt bland vänner och bekanta som säsongat/säsongar och se ifall de kan ge något.

Kanada / USA 2013-2014
Precis! Är ju lång tid kvar, men är ju så kul att sitta och kika och planera. Får se vad som händer!

Whistler känns mest troligt för mig faktiskt.

Kanada / USA 2013-2014
Halloj!
Ska oxå säsonga till nästa vinter hittills är jag lite insnöad på Verbier men är taggad på Whistler också. Hade en kompis som säsonga där förra vintern och han tyckte det var grymt, lite dyrt bara om man jämför med typ en säsong i Österrike :( Men om man lyckas jobba ihop tillräckligt med slantar i sommar så är jag sjukt sugen på BC tack vare "det vita guldet"

Lite om mig själv: Är en social kille med humor från sthlm som älskar skidåkning. Nyss fyllt 19 och tar studenten i vår som ni andra. Har väl gjort resan från pist till park till offpist. Och nu är jag fast för åkandet utanför manchestret, bangar inte dock på en dag i parken eller att gå upp tidigt till öppning även fast det inte snöat för att få lägga de första spåren i pisten. Skidor är prio 1. Men partaj måste man ju även ha. Går gärna på tur och skulle se mig själv som en duktig skidåkare som gillar sällskap av alla typer, även om du åker haschplanka eller bara har några veckors åkning i benen. Har väl planerat att jobba 1-2 dagar i veckan(åka resten) och ta med mig pengar ner/dit.

Hur är läget i Revelstoke? Tycker det känns lite off? Har aldrig varit i Kanada, hur är t.ex. Whistler jämfört med alperna och nordiska fjällen(folket, byn, barerna, jobben, kommunikationer etc)?

Kanada / USA 2013-2014
Tjena,
Jobbar själv förtillfället i Kanada i en liten ort kallad Hemlock Valley, och har den bästa tiden i mitt liv!!

Sjukt bra folk, alla är här för samma sak, bräd/skidåkning o festa i princip!
Pudret är fantastiskt, va över 6 meter snö här förra året o de är 3-4 just nu, och säsongen har bara börjat!

Finns massa bra berg runtom också, whistler ligger cirkus 2 timmar bilväg härifrån o vancouver är 10 mil ifrån oss!

Kan rekommendera Kanada starkt, älskar landet, och gillar du hockey så är det ett stort plus :)

Kanada / USA 2013-2014
Låter grymt!!

Vad är det för typ av skidsystem vid Hemlock Valley?

Hockeyintresset är enormt, så känns som att Kanada vore något

Kanada / USA 2013-2014
Hej!
Nice tråd och roligt att läsa att folk är pepp på Kanada! Var ett tag jag funderade på att säsonga i Österrike, men Kanada låter definitivt mycket coolare. Vill gärna åka någonstans och göra något nytt efter studenten!

Har åkt skidor sedan jag var liten både i Sverige men också i Alperna och jag älskar det, gillar verkligen kickarna man får när man ska ner för backarna och njuta av festlivet och afterskiin, men känner också att jag vill utvecklas lite mer som skidåkare. Hade verkligen varit kul om man kunde hitta ett gäng som delar dessa intressen och göra något kul tillsammans.

Har dock inte hört så mycket om vilka skidorter som erbjuds just i Kanada, förutom Whistler (som verkar vara den största och dyraste) och sen har jag läst lite om folk som åkt till Revelstoke och som tyckte det var fett, fastän det var en mindre stad/by.. så är ganska osäker på vad som är bäst att välja, en lite större partyort eller en lite mindre? Och ska man söka jobb/boende på plats eller gå via någon organisation?

För min del lutar det nog mest mot att satsa på att åka till Whistler (i och med att det är en så pass stor ort så kan det nog inte slå fel), jobba en del i sommar så man får in lite pengar i fickan och sen hitta jobb och boende för 4-6 månader där och bara ha askul, men samtidigt vet jag ju inte om det är bästa valet..

Kanada / USA 2013-2014
Grym tråd!
Jag är också intresserad av att säsonga 2013/2014 och för tillfället insnöad på Kanada. Är 19 år gammal, fyller 20 nästa år och bor och arbetar för tillfället i London. Har åkt skidor sedan jag lärde mig gå och varit runt i de svenska fjällen, Norge, Frankrike, Österrike osv. Är speciellt intresserad av att lära mig åka offpist bättre, men är också intresserad av att prova på snowboard, gärna spendera lite tid i parken också om tillfället ges.

Om jag nu säsongar hade jag nog tänkt jobba där ett par gånger i veckan för att få det att gå runt. Några bekanta till mig är I Whistler för tillfället, så kan ev fråga dem om boende och annat praktiskt. Känner ingen som vill säsonga när jag planerar att göra det så hade varit roligt att hitta någon att åka med!

Kanada / USA 2013-2014
Hej folket!

Jag har kollat närmare på att dra till Banff 13/14! Köpa en bil och åka runt lite i Klippiga Bergen/ BC och ha Banff som bas. Det beryktade Champangepudret gör min abstinens total och det vore trevligt med några vapendragare! Dessutom verkar Banff ha mer partaj än golden o Rev, men va vet jag? :)

Övriga tips uppskattas också. Verkar skitkul att kunna köra runt och ta en avstickare till Calgary för att kunna se riktig ishockey samt stadshäng.

Kanada / USA 2013-2014
Skön tråd!

Är också riktigt taggad på en säsong i Kanada! Har själv spanat lite på fernie/revelstoke/Kicking horse, men är egentligen öppen för alla förslag! Kanske ett "Super pass" och få tillgång till 5 resorts (Fernie Alpine Resort, Kicking Horse Mountain Resort, Kimberley Alpine Resort, Nakiska and Lake Louise) och gemensamt skaffa en bil?
Offpist är det som gäller! Knata på splitboard i timmar för några minuter i skönt puder är min grejj! :cool:

Det kommer bli 3 sommarsäsonger för mig innan nästa vinter, så har en fruktansvärd snöabstinens! Hoppas man inte glömt för mycket :)

Och kolla på hockey är ju ett måste!

Senast ändrad:
Kanada / USA 2013-2014
Hej folket !
Blev ledd till rätt tråd för en gångs skull!
Sjukt sugen på att säsonga, eller ja, redan bestämt mig att dra, frågan är väl vart. Jag är 20 år gammal, snart 21, social brud som älskar puder. Jag är inne på kanada; whistler blackcomb, fernie, kicking horse osv. Det är väl whistler som är mest tilltalande dock, då det verkar finnas många möjligheter för olika typer av åkning och större by.
Kör både skidor o bräda, men mest skidor. När det gäller åkningen kör jag väl överallt, vill ju dock utvecklas hela tiden gällnde offpist och park.
Planerar att jobba under säsongen, o ha en "fast punkt" att utgå ifrån och sedan från där drar på äventyr lite då och då!

Kanada / USA 2013-2014
Hallå skön tråd!
Jag är precis som ni sjukt sugen på att säsonga nästa vinter. Har hört väldigt mycket bra om whistler men skulle också vilja göra som nåra av er har skrivit att åka på andra ställen också.

Jag är en snart 20 årig skidtokig kille från Göteborg, älskar att åka skidor och allt runtomkring. Jag har åkt sen jag kunde gå men vill som många av er utvecklas, framförallt utanför manchestern. Kanada verkar vara ett jäkla skönt land med trevliga människor bra skidåkning och såklart så lockar ju NHL.
Jag hade tänkt spara ihop ganska mkt pengar inna men vill också jobba lite där så man håller sig flytande.

Kanada / USA 2013-2014
Hej!
Här är en till glad kille som är riktigt sugen på att åka till Kanada nästa säsong. Whistler skulle kanske vara något men är öppen för de flesta förslagen.

Jag är en 18 årig kille som tar studenten i sommar. Skidåkning är det bästa jag vet. Åker helst puder men åker gärna park eller bara ta några sköna svängar i ny pistade backar.
Min plan är väl att jobba så mycket hemma först och åka så mycket som möjligt där borta. :)

Kanada / USA 2013-2014
Hej, kul att se liksinnade!

Jag och en annan polare, från Göteborg, har bestämt oss för att åka till Kanada nästa år också:). Vi har lite planer som att köpa en bil , helst en suv, och sedan köra mot vårt mål. Skidorterna vi är intresserade av är Revelstoke, Banff, Kicking Horse och Red Mountain. Har inte bestämt oss än men vi ska ha bas där vi utgår ifrån iallfall, vi ska åka på Work and Holiday visumet.

Vi kommer att vara vara 19-20 när vi åker iväg så det blir soft som fan. Jag åker snowboard men åker också skidor och min polare åker skidor. Fan va kul att se att andra är taggad på det här!

Kanada / USA 2013-2014
Tja!
Efter ett nervöst samtal med chefen så har jag fixat 4 månaders tjänsteledigt till nästa vinter och det blir med största sannolikhet whistler!

Jag är 20 år och har åkt skidor en vecka per år sen jag var liten. Har dock endast åkt i Norge och Sverige vilket gör att jag hållt mig i pisten. Jag kommer eventuellt åka helt själv så det hade varit kul att hitta några sköna människor att åka, bo och festa med :)

Planen är att jobba som ett djur fram till december för att kunna vara där 4 månader utan att jobba och spara sitt visum till framtiden!(har hört att man bara får ett)

Senast ändrad:
Kanada / USA 2013-2014
Chrhelsing sa:
Tja!
Efter ett nervöst samtal med chefen så har jag fixat 4 månaders tjänsteledigt till nästa vinter och det blir med största sannolikhet whistler!

Jag är 20 år och har åkt skidor hela livet. Har dock endast åkt i Norge och Sverige vilket gör att jag hållit mig i pisten. Jag kommer eventuellt åka helt själv så det hade varit kul att hitta några sköna människor att åka, bo och festa med :)

Planen är att jobba som ett djur fram till december för att kunna vara där 4 månader utan att jobba och spara sitt visum till framtiden!(har hört att man bara får ett)
Fan vad göttigt! Jobba på så hårt du kan, även jag ska göra det. Men istället tar jag visumet WH, man kan åka två gånger fast inte med samma visum. Du har två sköna gubbs här iallafall som är nog villiga att ha med en till resekamrat!

Kanada / USA 2013-2014
Mrcanada Fan vad göttigt! Jobba på så hårt du kan, även jag ska göra det. Men istället tar jag visumet WH, man kan åka två gånger fast inte med samma visum. Du har två sköna gubbs här iallafall som är nog villiga att ha med en till resekamrat!
Låter grymt! Hör av dig om det blir just whistler

Senast ändrad:
Kanada / USA 2013-2014
Jag är också sjukt suger på att åka iväg till Whistler eller något annat i Kanada eller Staterna nästa säsong. För er som tänker spara sommar/höst för att vara där utan att jobba. Har ni någon plan på hur mycket pengar som kommer gå åt? Andra som åkt tidigare år, eller är där nu vad är en rimlig summa att slita till sig för att vara där en säsong?

Söker också lite skönt folk att åka dit med då de just nu endast är jag som är riktigt pepp på att slita för att ha råd att åka en säsong! Jag är 19 och fyller 20 till nästa säsong :)

Senast ändrad:
Kanada / USA 2013-2014
Oscaarr sa:
Har ni någon plan på hur mycket pengar som kommer gå åt? Andra som åkt tidigare år, eller är där nu vad är en rimlig summa att slita till sig för att vara där en säsong?
Vet inte om jag ska jobba än eller inte. Har väl tänkt att skrapa ihop mellan 65000-70000 i sommar och åka runt med bil (i BC/Alberta) på andra sidan pölen mellan dec-april.

Men tips uppskattas här oxå! :)

Kanada / USA 2013-2014
Hej igen!

Hoppas att alla har det bra och är grymt taggade på nästa säsong även om denna säsongen fortfarande är i full gång. Själv befinner jag mig för tillfället i Österrike och har börjat tänka ännu mer på nästa års förhoppningsvisa Kanadasäsong.

Det lutar mer och mer åt att jag kommer ha Banff som utgångspunkt och åka med bil därifrån till olika ställen. Är det kanske någon som är på plats i Banff eller har varit där förut som skulle kunna berätta lite?

Någon som har koll på när husen brukar läggas ut på nätet för uthyrning inför nästa säsong och är det någon som kanske kan tipsa om något boende? Eller någon sida där det kan finnas boende?

Kanada / USA 2013-2014
Det beror på hur gammal du är, är du 21+ så kommer du ha det rätt roligt i USA. Men om du är under 21 så är Kanada bättre eftersom det är 18-19 årsgräns med Alkohol. Sen skidåkning är ganska olika, vad vill du åka? Puder eller Park? Om det är park så åk till Mammoth, Breckenbridge eller USA som har rent allmänt väldigt bra parker. Medans det är ganska mycket bättre puder i Kanada. Dock så har båda länder sina egna pärlor och dåliga ställen samtidigt som de är ENORMT stora länder till ytan. Så det är ganska svårt att välja, allt hänger nästan på vilken ålder man är i! Sen så är ju det ganska stor skillnad på afterski mellan Europa och Nordamerika. I USA/Kanada finns det knappt någon eller inte så som vi européer känner till hur en sådan ska vara.

Senast ändrad:
Kanada / USA 2013-2014
Halloj!

Fan vad pepp med andra som siktar mot USA eller Kanada. Jag själv har verkligen inte bestämt mig var exakt, men det är i alla fall i Nordamerika jag vill hamna. Whistler är just nu ett väldigt hett alternativ. Mina kompisar försvinner nog iväg till Österrike, de andra pluggar, så jag söker också folk att åka med!
Om jag nu ska kort presentera mig så är jag 21 år gammal, pluggar just nu i Uppsala men tanken är alltså att ta studieuppehåll för en säsongs härlig skidåkning. Älskar puder, men bangar inte heller en skön dag i pisten. Parken har jag alltid tyckt om och att ge sig ut för att bygga egna hopp har jag alltid varit svag för.

Jag funderar på att försöka spara ihop en stor del under sommaren men även jobba där. Är det någon som har tips/idéer när det kommer till jobb? Någon med erfarenheter som känner för att dela med sig?

Kanada / USA 2013-2014
Tja!
Jag tänker åka till Kanada i dec-13 och jobba , troligtvis så blir det nog Silverstar mounatin. Någon annan som har tankar på att dra dit också kanske? :)

Kanada / USA 2013-2014
Även jag letar redan nu både i Nordamerika och Alperna. Hör av er om ni hittar boende så är jag definitivt på med att dela på hyran :D

Kanada / USA 2013-2014
A0S sa:
MrCanada sa:
Är det inte onödigt att ansöka redan nu eftersom visumet endast gäller 1 år efter att det beviljats? Om man ansöker nu missar man ju nästan halva säsongen :(
Eller är jag ute o cyklar nu?
Du är ute och cyklar ;), det visumet börjar gälla från den dagen du anländer i Kanada. Visumet du har gäller i ett år om du inte har hamnat över andra sidan pölen. Så det är två olika giltighetstider en för hur länga du kan ha det utan att använda det och en för hur länge du kan stanna.

Kanada / USA 2013-2014
Trevligt med andra i samma banor!

Själv har jag siktat in mig på Whistler och planerar att var där från början av November till slutet av April!
Har börjat kika på boende men ska försöka få lite tips från kompisar som är där just nu!

Kanada / USA 2013-2014
Har länge varit sugen på att säsonga i väst, men har inte blivit av. Och nu vid 24 års ålder har man hunnit med att skaffa sig seriöst jobb å grejer. Men funderar nu iaf att dra 3 månader nån gång mellan nov-mars. Fernie, Whistler eller Banff låter ju otroligt lockande. Hade varit otroligt nice att hyra en villa med 10-15 svenskar och festa och åka puder.

Är en avancerad amatör till att nöta manchestern, fast lever för de få gånger man faktiskt hinner åka puder innan det är borta. Park intresserar mig inte särskilt. Och naturligtvis så åker man skidor.

Dock så är det ju en massa månader kvar tills dess och mycket kommer hända innan.

Ni med erfarenhet, vad har ni för tips och historier om Kanada och vars rekommenderar ni att man ska åka?

Kanada / USA 2013-2014
Chrhelsing sa:
Tja!

Jag är 20 år och har åkt skidor hela livet. Har dock endast åkt i Norge och Sverige vilket gör att jag hållit mig i pisten. Jag kommer eventuellt åka helt själv så det hade varit kul att hitta några sköna människor att åka, bo och festa med :)

Är i exakt samma situation. Jobba så inåt helvete hemma för att bara kunna åka bräda i Kanada. Känns lite sugigt att jobba om det kommer något episkt dump. Åker också själv. Men behöver man visum eller söka någonting i huvudtaget om man ska vara där några månader men inte jobba?

Jag var i BC i tio dagar på roadtrip med Xtravel och orten som jag gillade bäst var White Water, men orten är så liten att man nog tröttnar efter några veckor. Utav dom orterna jag var på ( Fernie, Nelson/white water, Golden/kicking horse och revelstoke) så känns Golden mest aktuellt. Lagom stort och stort skidområde i kicking horse. Sen så är det nära till Rogers pass om man vill tura i en nationalpark, som av vad jag hört är väldigt populär.

Kanada / USA 2013-2014
Om du inte ska jobba behöver du inte söka något visum. Det kan dock underlätta om du har bevis på att du kan klara dig rent ekonomiskt under denna tiden, t ex kontoutdrag! Annars går det bra att stanna upp till 6 månader utan visum! :D

Kanada / USA 2013-2014
Go tråd!

Är själv oerhört sugen att testa på kanada och puder nästa vinter efter 2 säsonger i pudersnåla sälen.

Jag är 24 barre, åker bräda och har hunnit skrapa ihop tillräckligt med stålars sen studenten att inte behöva jobba där, men får man tag i nåt deltidsjobb skadar det ju inte :) Inte alls bestämt var än så tar gärna emot tips om var the place to be är osv!

Kanada / USA 2013-2014
Jag, flickvännen & en vän till henne siktar på Kanada 2014. Jagar redan nu boende & har ej bestämt vilken resort det blir ännu, dock åker jag mestadels park och vad jag förstått är det ingen självklarhet på skiresorts i Kanada.
Blir där över hela säsongen & jag har ännu ej bestämmt mig om jag ska jobba eller endast glida, vi är två 20 åringar & jag själv är 22. Om någon med letar efter boende & är sugen på dela är vi öppna för förslag, letar själv som sagt redan nu men desto fler desto bättre!

Kanada / USA 2013-2014
ML89 sa:
Ni med erfarenhet, vad har ni för tips och historier om Kanada och vars rekommenderar ni att man ska åka?
Tjena, jag spenderade precis två veckor i Whistler och tyckte att det va helt underbart. Riktigt skön stämning och det känns mer som en stad än en vanlig skidort! Bra afterski och bra fest på klubbarna.
Angående åkningen så är det ganska lätt att hitta puder inom liftsystemet om man vet vart man ska:) om det har snöat så är det full kaos och man måste va ute riktigt tidigt för att få dom vanligaste åken då puderhetsen är helt sjuk. Men sen när allt är uppåkt så finns en del hajkmöjligheter.
Så för min del blir det garanterat 4 månader där!
Ska tilläggas att whistler är den enda skidorten utanför Norden som jag varit i:)

Kanada / USA 2013-2014
Hallå alla snögalna! :D

Jag och en polare ska sticka till Kanada i 6 månader med start i november. Whistler är vårat mål, får boende genom jobbet men då är det riktigt tight i små rum, så självklart är vi på jakt efter hus att hyra med andra, detta efter jul & nyår då folk sticker hem igen och det blir billigare. Skulle vara kul att höra med lite folk som tänker likadant. Även ni som redan varit i Whistler, hur dyrt är det egentligen? 200 dollar över i veckan med allt betalt utom mat + 60 000 sek, räcker det för att ha det riktigt gött en säsong? :)

Kanada / USA 2013-2014
200 dollar över i veckan med allt betalt utom mat + 60 000 sek.

Du har alltså 200 dollar extra i veckan och en klumpsumma på totalt 60 000 kronor? Så mycket pengar har jag inte hört någon skibum ha.

Ja det är dyrt i Whistler. Lite dyrare än i Sverige rent generellt, men går att leva billigt!

Har du massor av pengar behöver du ju inte jobba. Ev. ett jobb endast för den sociala biten och att det kan vara roligt!

Kanada / USA 2013-2014
Tips till alla som ska till Whistler!
Seasonpass till 2013/2014 finns redan att köpa och earlybird gäller tydligen bara till 6e Maj enligt länken(tror det gällde fram till Oktober förra året?) så om man är säker redan nu kan man ju passa på.
Man sparar 259 Dollar på att köpa earlybird + att dollarn ligger ganska lågt vilket gör att det blir ett riktigt bra pris!

http://www.whistlerblackcomb.com/save/season-pass.aspx

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp