Egenskaper som kännetecknar en modern telemarks skida

MikaelP65

Medlem
Hej

Startar en tråd med ett ämne jag saknat på Telemark forum.

Jag är en telemarks åkare från den gamla skolan, som började med telemarks kurs på Kebnekaise på mitten 90-tal med skinnpjäxor, Tua Cirque och Tua Mega MX.:)
Har åkt slalom/carving de senaste åren både i Sverige och i alperna och har med stort intresse läst forum trådar för Freeride & Pist Skidor.
Längtar nu tillbaka till känslan att åka med lös häl och har nu börjat fundera på vilka egenskaper som kännetecknar en modern telemarks skida med alla nyheter som kommit på skidfronten sedan jag åkte.

Jag är inte ute efter specifik skida utan mer nyfiken på vad som kännetecknar en bra, lätt åkt telemarks skida med dagen moderna nyheter.
Alla har åsikter om hur en offpist -, carving- eller pistskida skall uppträda, kanske även en specifik favorit skida, nu har ni chansen att dela med er av era åsikter och erfarenheter.
Baserat på telemark forumets medlemmar, kunskaper, erfarenheter och åsikter kan jag/vi sen själv skapa sig en egen åsikt vilken typ av egenskaper respektive önskar.

Fyll gärna på egenskaper som jag missat.

Längd i förhållande till egen längd
Bredd
Form/ Shape
Spann
Tip Rocker
Tail Rocker
Sväng Radie
Förhållande Pist/offpist
Vikt
Material

mvh Mikael :cool:

Senast ändrad:
Jag kan säga lite snabbt vad jag tycker.
Hittar du en skida som du gillar att åka alpint på, skruva på en telemarksbindning. Jag är inget fan av "rena" telemarksskidor utan jag går hellre på go känsla på skidor jag provat. Ska man tura är vikt så klart en sak att ha i åtanke. Men ALLT är individuellt. Hur mycket man väger, hur kraftfull åkare man är, hur fort man vill åka. Skidors egenskaper är en djungel av variabler, och vilka skidor som passar är svårt. Testa, känn efter och jämför. Bindningar spelar också stor roll, speciellt om man jämför NTN och 75mm. NTN är så mycket styvare och förmedlar mer kraft till innerskidan, så ett par skidor som känns hårda med 75mm skulle kan kännas helt annorlunda med NTN.

Personligen gillar jag hårda stabila skidor om man ska ut och köra fort. Jag tävlar i telemark, så att åka pist på nåt annat än sylvassa GS skidor är ganska avlägset för mig. När jag turar har jag lättare skidor, ibland går jag även med 75mm för att få ner vikten lite. För ren offpist är det feta skidor som gäller. Med andra ord; olika skidor för olika åkning!

Olle Collberg

Min period som telisåkare är tyvärr över pga en dålig menisk, men här kommer min åsikt i alla fall..

Jag håller med Olle när det gäller skillnaden mellan NTN och en vanlig 75mm.
Naturligtvis är NTN enormt mer stabil när det gäller egenskaper framför allt hopp och offpist, men jag själv saknade ganska mycket känsla när jag själv provade.
Men jag är/var också van med 75mm innan jag provade NTN och då blir man nog en smula blind i början..

Kraftöverföringen är oerhört mer direkt med NTN, och till slut vande jag mig. Skulle mina knän tillåta telisåkning så skulle det helt klart bli NTN..
Kör du med skidor med midjemått över 90 så är NTN att föredra. (Allt enligt min egen personliga åsikt..)
75mm är mer "känsla" enligt den gamla traditionen, men det nya systemet är både smidigare och mer pålitligt.
Dessutom är det ganska skönt att veta att skidan löser ut om du kraschar.. (till skillnad från att få den i plytet om den sitter fast i skorna..)

Summa summarum..

Söker du en "alltieett" (obs ingen särskrivning fiskbullen:)) skida så skulle jag kika på Völkl Bridge med NTN.
Skidan har enormt bra potential för att fungera över hela berget.
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2013/volkl/bridge.html
En skida med full rocker vilket gör den väldigt lättåkt oavsett underlag.

Längden beror ju självklart på din egen längd samt vikt osv..

Hoppas du hittar rätt..

Vän av ordning skulle iofs invända att det borde skrivas "allt-i-ett"-skida...:) Att dela upp 'alltiett' och skida är inte helt kosher...

Tillbaka
Topp