Kicking Horse 13/14

Lewenhaupt

Ny medlem
Kicking Horse 13/14
Tjenare!

Nu har jag och en polare tillslut bestämt oss och det blir Kicking Horse kommande säsong!

Vi kommer att bo i Golden och köpa en bil för att transportera oss till och från backen och ser gärna att fler svenskar hänger med!

PMa gärna eller skriv här i tråden vid intresse eller om ni har några frågor!

MVH
Hugo Lewenhaupt

P.S. Säsongskortet går att köpa fram t.o.m 6/6 för endast 5500kr! Och går även att få ett som gäller för Lake Louise för ett tillägg på ca 2000kr om man vill ta sig dit för att åka park!

Kicking Horse 13/14
Bra val med KH!

Kanske en bättre deal att köpa normalt KH säsongkort och köpa et Lake Louise plus card http://www.skilouise.com/louise_cards.php om man inte vet hur många gånger man vill köre. Man får också rabatt i Revelstoke med det, och kom ihåg man får rabatt på dagskort i Fernie med KH liftkort - om ni vill räkna på hur månge dage man skal på tur for at et KH super pass kan betala sig.

Lycka till med planeringen :)

Kicking Horse 13/14
Hej!

Planerar också på att dra till Kanada nästa vinter och kicking horse har jag blivit riktigt sugen på, verkar vara ett riktigt bra ställe. Kommer förmodligen åka iväg ensam och det skulle vara kul att dela boende med några likasinnade. Vilka månader hade ni tänkt vara iväg? Ska ni jobba på plats? Hör av er om ni hittar något boende och vill dela.

Kicking Horse 13/14
JoniP sa:
Hej!

Planerar också på att dra till Kanada nästa vinter och kicking horse har jag blivit riktigt sugen på, verkar vara ett riktigt bra ställe. Kommer förmodligen åka iväg ensam och det skulle vara kul att dela boende med några likasinnade. Vilka månader hade ni tänkt vara iväg? Ska ni jobba på plats? Hör av er om ni hittar något boende och vill dela.
Tjenare! :)

Vi planerar att dra dit i mitten av December för att sedan stanna till mitten av April.
Jag har jobbat ett år snart och sparat pengar så jag tänkte bara åka medan min kompis ska jobba nu tills vi åker och sedan jobba några dagar per vecka där!

Kicking Horse 13/14
Tjena!

Jag har också tänkt att säsonga i KH och bo i Golden :D
Har tänkt att åka i december ensam och letar efter folk att dela boende och bil etc.
/ Axel Arleij

Kicking Horse 13/14
Lewenhaupt sa:
A0S sa:
Tjena!

Har tänkt att åka i december ensam och letar efter folk att dela boende och bil etc.
/ Axel Arleij
Det låter ju grymt!
Tänkte du jobba eller hur är planen?
Mitt mål är att få över 100 åkdagar så jag antar att jag inte kommer jobba så mycket hehe ;)

Hur har ni tänkt att göra med jobb?

Btw åker lagg och turar mer än gärna :)

Senast ändrad:
Kicking Horse 13/14
A0S sa:
Lewenhaupt sa:
A0S sa:
Tjena!

/ Axel Arleij
Det låter ju grymt!
Mitt mål är att få över 100 åkdagar så jag antar att jag inte kommer jobba så mycket hehe ;)

Jag tänkte inte jobba, har sparat ihop tillräckligt för att slippa men min kompis tänkte skaffa jobb åtminstone några dagar per vecka.

Min plan är också att tura så mycket som möjligt, vill få så mycket puder som möjligt!

Kicking Horse 13/14
Fan vad kul!
Har ni börjat kolla på boende och sånt redan? :)
Köpt liftkort mm?

Senast ändrad:
Kicking Horse 13/14
A0S sa:
Fan vad kul!
Har ni börjat kolla på boende och sånt redan? :)
Ja vi ska köpa säsongskortet imorgon och vi har kikat lite på boende men bara hitta ett ställe med två sängar än så länge. Har även fått tips på två Motel som tydligen är bra och som man skulle kunna bo på till en början innan man hittat något annat!

Kicking Horse 13/14
Jadin sa:
Vad har ni räknat på för budget för att stanna hela säsongen utan att jobba?
Jag har tidigare säsonger räknat på 50 000 för dec till april/maj utan att jobba. Andra som har gett fan i att köpa ny utrustning, bil och bott billigare har kunnat komma undan med 30 000 fast har som oftast åkt hem lite tidigare...ca dec till mars.

Kicking Horse 13/14
Lewenhaupt sa:
A0S sa:
Lewenhaupt sa:
Det låter ju grymt!

Jag tänkte inte jobba, har sparat ihop tillräckligt för att slippa men min kompis tänkte skaffa jobb åtminstone några dagar per vecka.

Min plan är också att tura så mycket som möjligt, vill få så mycket puder som möjligt!
Jag jobbar ihop pengar nu för att kunna åka så mycket som möjligt och hade eventuellt tänkt och plugga någon distanskurs.. Jag åker bräda men är inne på att skaffa skidor och börja tura för att komma åt allt puder lättare..

Kicking Horse 13/14
JoniP sa:
Lewenhaupt sa:
A0S sa:

Jag jobbar ihop pengar nu för att kunna åka så mycket som möjligt och hade eventuellt tänkt och plugga någon distanskurs.. Jag åker bräda men är inne på att skaffa skidor och börja tura för att komma åt allt puder lättare..
Splitboard är kanske något för dig?

Kicking Horse 13/14
JoniP sa:
Lewenhaupt sa:
A0S sa:

Att jobba i Kanada gör man om man ska vara där länge och/eller vill ha det sociala man får genom jobb. För att använda jobbet till att bättra på säsongspengarna är lite dumt med tanke på att man tjänar ca 8-10cad i timman om man jobbar för berget.....vilket inte är så mycket pengar. Då är det bättre att jobba extra hemma i Sverige och sedan skita i att jobba och åka så mycket som möjligt.

Kicking Horse 13/14
PNyberg sa:
Jadin sa:
Jag har tidigare säsonger räknat på 50 000 för dec till april/maj utan att jobba. Andra som har gett fan i att köpa ny utrustning, bil och bott billigare har kunnat komma undan med 30 000 fast har som oftast åkt hem lite tidigare...ca dec till mars.
Så 50k med resan inräknat, vad har du haft för standard då? pratar vi om att leva på pasta och ketchup, sova i en källare och dricka fulvin på plastflaska?

Kicking Horse 13/14
JohanSundstrom sa:
JoniP sa:
Lewenhaupt sa:

Splitboard är kanske något för dig?
aa är ett alternativ men är även inne på att bli bättre på skidor..

Kicking Horse 13/14
Jadin sa:
PNyberg sa:
Jadin sa:
Så 50k med resan inräknat, vad har du haft för standard då? pratar vi om att leva på pasta och ketchup, sova i en källare och dricka fulvin på plastflaska?
Haha. Nehdöh. Köpt skidor, bodde på i ett stort hus med hottub, midweek-kort (kostade 3800kr-4200), bil, ett år vart det även säsongsavslutning i Whistler i några veckor. (kostade dock ca 10 000 till). Flygbilljetten kostade 5500-7000kr
Jag skulle inte vilja påstå att jag varken snålade eller planerade särskilt mycket. Det bara är billigt att bo i Kanada, rent generellt.

Kicking Horse 13/14
Jag har aldrig varit och säsongat så min budget är baserad på tips från andra men jag har räknat på att mat ligger på ca 1000-1500kr per månad och att boende landar på max 2500kr/mån och sen tillkommer bil + bensin (bil går att få väldigt billigt dock) samt att utrustning kommer kosta en del då jag behöver införskaffa en hel lavinutrustning samt nya skidor bindningar och hudar.
Har räknat med att 80000 ska räcka gott och väl och räknar med att ha en del över vid säsongens slut.
Golden är ju inte direkt någon party ort så alkohol blir inte alls lika stor post som om man varit i Whistler eller alperna.

Kicking Horse 13/14
JoniP sa:
Lewenhaupt sa:
A0S sa:

Jag är faktiskt också inne på distanskurs, mest för att få tjänstledigt från jobbet :P Kvittar egentligen för oss om du kör bräda eller skidor men turbindningar på skidor eller split-board skulle självklart underlätta turandet :)

Kicking Horse 13/14
Fan vad soft om det räcker med 50 papp! Hade planerat med 65 innan, nu kan man ju bärsa under sommaren också :D

Kicking Horse 13/14
Lewenhaupt sa:
A0S sa:
Fan vad soft om det räcker med 50 papp! Hade planerat med 65 innan, nu kan man ju bärsa under sommaren också :D
Helt rätt inställning! :)
Har du köpt säsongskort redan?
Neaj blir till att köpa nu i veckan :D
Ska man köpa det för KH och komplettera med vanligt dagskort när man typ drar till LL och Fernie? Eller fläska på med ett Super Pass, känns dock rätt dyrt :/

Hur ska resten av folket göra :)

Kicking Horse 13/14
A0S sa:
Lewenhaupt sa:
A0S sa:
Helt rätt inställning! :)
Har du köpt säsongskort redan?
Neaj blir till att köpa nu i veckan :D
Ska man köpa det för KH och komplettera med vanligt dagskort när man typ drar till LL och Fernie? Eller fläska på med ett Super Pass, känns dock rätt dyrt :/

Hur ska resten av folket göra :)
Vi lutar åt att bara köpa för KH och sen köpa dagskort eller ovan nämda http://www.skilouise.com/louise_cards.php och sedan dagskort om man drar till Fernie, SP känns rätt överdrivet för är det bra snö i KH gissar jag att vi inte kommer röra oss därifrån ^^ möjligen att man drar iväg till LL eller möjligen till Banff om man känner för att festa någon gång ibland men det löser sig! :)

Kicking Horse 13/14
A0S sa:
Tummen upp för det förslaget!
Ska som sagt köpa säsongskortet nu i veckan :)
Då fixar vi också det och sen börjar vi leta efter lite större boenden då det verkar vara fler som är intresserade. Men i värsta fall finns det som sagt två schysta Motel med både bastu och hottub som kostade ca 1600kr/mån om man delar rum på två som nödlösning när man kommer dit! :)

Kicking Horse 13/14
Liten budget:
bil 3000kr-5000kr ca (räkna med att inte få tillbaka ett skit)
Mat: 1500kr*5
Boende: 2000-3000kr*5
Liftkort: 659-829cad + skatt (11%) ca 6000kr för det dyrare alternaticet
Flygresa: 7000
Greyhound: 30cad*2 (från calgary)
Transfer från flygplats 15cad*2

plus ev. försäkring, utrustning, resor.

Kicking Horse 13/14
PNyberg sa:
Liten budget:
bil 3000kr-5000kr ca (räkna med att inte få tillbaka ett skit)
Mat: 1500kr*5
Boende: 2000-3000kr*5
Liftkort: 659-829cad + skatt (11%) ca 6000kr för det dyrare alternaticet
Flygresa: 7000
Greyhound: 30cad*2 (från calgary)
Transfer från flygplats 15cad*2

plus ev. försäkring, utrustning, resor.
Stort tack! :)

Kicking Horse 13/14
Tjenna!

Vi är tre tjejer, 1/3 norrlänning och 2/3 stockholmare, som lärt känna varandra under en skidlärarsäsong i Sälen. Tillsammans tänkte vi nu flyga över atlanten för en massa pow och nya bekantskaper. Vi kan inte riktigt komma underfund med vart i Kanada vi bör åka -Bunff/Whistler/annat kul.

Vad är era tips?

Hjärtliga hälsningar Hannah-Maria, Johanna och Mikaela

Kicking Horse 13/14
Häng med till KH!
Inte direkt något tips men vi är ett gäng som har köpt säsongskort redan och det vore ju roligt med lite fler svenskar :)
Vi har nog alla förhoppningar på sjuka mängder med snö :D

/Axel

Kicking Horse 13/14
Jag kommer nog åka till KH i vinter, vet dock inte när, men mest troligt hela februari. Och vet inte om jag åker själv eller i sällskap men kul att det verkar vara några stycken som ska dit. Jag har varit där två vändor tidigare, 2 månader per gång så man börjar hitta guldkornen både i systemet och i Rogers Pass :)

//Robin

Kicking Horse 13/14
Gött snack! Har köpt liftkort och är tokladdad. Om nån hittar en lya och behöver fylla bäddarna så dra iväg ett PIM :)

//KIM GUSTAVSSON

Kicking Horse 13/14
Jag hade också tänkt dra till kanada och KH låter bra som fan. Är bara lite fundersam, har dom nån sorts park for them rainy days, nån som har koll eller är det bara puder som gäller? Hittar fan inget på deras hemsida. Eller lär man åka till lake louise? Och såklart så missade man att köpa liftkort tidigt. Mycket dyrare nu? Är även boende intresserad så hör av er om ni hittar nått och behöver fylla en säng.

Fred

Kicking Horse 13/14
TJENE,

jag och två polers kommer också garanterat fara till KH i vinter, tänkte draga i mitten av dec någongång. Hade lätt kunna tänka oss att dela boende med fler pers - äre någon som redan nu har något på g? Själv har vi fått några få erbjudanden men inget som lockade särskilt än så länge..

Vi är två damer på 20 bast och en karl på 22, otroligt fantastiska människor är vi såklart. Näre gäller skidåkningen så ligger fokus tungt i offpistn och turar himligt gärna för bra åk.

Hör av sig va! Tack och hej.

/Lina Strömgren

Senast ändrad:
Kicking Horse 13/14
Tjeinar!

Kul att så många är taggade på att åka till KH! En polare och jag tänkte också dra till Kanada jan-mars och tänkte stanna i KH under den första månaden. Då vi båda är åkare som älskar att tura samt har tendens att sikta lite för högt ibland tänkte vi att hyra en bil under perioden vi är där. Detta beror främst på att vi har målet att tura mycket på omkringliggande berg.

Hör gärna av er ifall ni har tips på boende, är intresserade av samåkning eller vill ha ballt sällskap!
För det vill vi!

Peace out

Kicking Horse 13/14
viktorwallmark sa:
Jag hade också tänkt dra till kanada och KH låter bra som fan. Är bara lite fundersam, har dom nån sorts park for them rainy days, nån som har koll eller är det bara puder som gäller? Hittar fan inget på deras hemsida. Eller lär man åka till lake louise? Och såklart så missade man att köpa liftkort tidigt. Mycket dyrare nu? Är även boende intresserad så hör av er om ni hittar nått och behöver fylla en säng.

Fred
Dåligt med park. Det finns oftas ngt litet hopp o ngn box..men rcr som numera äger kh är inte så glada i att bygga park.

Kicking Horse 13/14
PNyberg sa:
viktorwallmark sa:

Fred
Dåligt med park. Det finns oftas ngt litet hopp o ngn box..men rcr som numera äger kh är inte så glada i att bygga park.
Vår plan är att åka över till Lake Louise när behov av park finns!

Tillbaka
Topp