Kicking Horse 13/14

Kicking Horse 13/14
Lewenhaupt sa:
PNyberg sa:
viktorwallmark sa:
Jag hade också tänkt dra till kanada och KH låter bra som fan. Är bara lite fundersam, har dom nån sorts park for them rainy days, nån som har koll eller är det bara puder som gäller? Hittar fan inget på deras hemsida. Eller lär man åka till lake louise? Och såklart så missade man att köpa liftkort tidigt. Mycket dyrare nu? Är även boende intresserad så hör av er om ni hittar nått och behöver fylla en säng.

Fred
Dåligt med park. Det finns oftas ngt litet hopp o ngn box..men rcr som numera äger kh är inte så glada i att bygga park.
Vår plan är att åka över till Lake Louise när behov av park finns!
alright! låter som en bra plan! kommer ni ha plats i bilen? fred

Kicking Horse 13/14
Tja.
Även jag har börjat funder på att styra skutan mot KH i vnter. Var i Japan förra året vilket var helt enastående, men äventyraren i mig vill se nytt!
Är dock inget vidare påläst om just KH. Det ända som är bestämt är att vara borta från slutet av dec till slutet av mars. Och med det försöka skramla ihop cirkus 80 skiddagar. Dessa spenderas gärna på tur i djupt puder!!

Kicking Horse 13/14
Jag är också på g mot antingen KH eller Revelstoke. Verkar dock som att det är till KH folk rör sig :) Så jag ska inte vara sämre själv! Spenderade förra säsongen i Whistler, men tröttnade på mängden folk. Tror KH passar mig betydligt bättre!

Hör gärna av er om ni har en säng att fylla eller om ni också letar boende att dela. Jag är givetvis en fantastisk människa, åker bräda och försöker förgylla min och mina vänners tid med min humor!

Vi hörs!

Kicking Horse 13/14
Hej!

Mitt resesällskap pajade sina knän. Står nu här själv lite förvirrad, fortfarande besluten om att göra en säsong.

Jag har tidigare jobbat som skidlärare i Sälen men vill nu känna på riktigt pow.

Om någon har några tips eller har en säng över till en norrlänning som ska ut i världen så PMa, bara PMa!

/Hannah-Maria

Kicking Horse 13/14
Tjenare alla sköna puderåkare!

Jag har kollat runt lite på olika ställen och fastnat för Kicking Horse.
Åker lagg och turar mer än gärna i snorkeldjup snö!

Åker själv, så är de någon som hittar nåt fint boende så kan vi väl dra ihop ett skönt skiibum gäng?

, Gurra

Kicking Horse 13/14
Är det någon som har lust att tipsa om sidor som man kan hitta säsongsboenden på. Har googlat en del men hittar bara riktigt dyra villor :/

Föresten när hade ni tänkt åka dit? December? Januari?

Kicking Horse 13/14
patriknorling sa:
Är det någon som har lust att tipsa om sidor som man kan hitta säsongsboenden på. Har googlat en del men hittar bara riktigt dyra villor :/

craigslist tex.
annars brukar många bo på marys eller rondo.
Kan även se om ni kan hyra a quiet corner b&b. Bra ställe att bo på med plats för ca 8 pers. :)

Kicking Horse 13/14
Vi är också tre stycken som letar boende i KH eller omnejd,
Vi tänkte åka från mitten dec till slutet av februari!
Vi tänkte köpe bil och åka runt och tänkte satsa mkt på att göra egna toppturen men också åka i system och klättra alpint och is :-)

Någon som vill erbjuda något boende hör gärna av er! :-)

Kicking Horse 13/14
PNyberg sa:
patriknorling sa:

craigslist tex.
Kan även se om ni kan hyra a quiet corner b&b. Bra ställe att bo på med plats för ca 8 pers. :)
När ungefär brukar det börja poppa upp annonser för boenden under vintern på craigslists? Tycker inte att jag hittar något vettigt direkt... är vi ute lite tidigt kanske?

Kicking Horse 13/14
steezyStafring sa:
PNyberg sa:
patriknorling sa:

craigslist tex.
När ungefär brukar det börja poppa upp annonser för boenden under vintern på craigslists? Tycker inte att jag hittar något vettigt direkt... är vi ute lite tidigt kanske?
Lite när som helst. Annars så kan ni själva annonsera på craigslist om att ni vill hyra och se om någon hör av sig.
The Golden Star och The Local Townie är lokala tidningar som ni bör titta och annonsera i.

Kicking Horse 13/14
Verkar som att alla ar installda pa att fixa boende i forvag, vet om jag ar naiv men jag tankte bara dra dit, bo pa vandrarhem, i nagra dar och ba leta runt. Nan mer som tror att det funkar?

Kicking Horse 13/14
viktorwallmark sa:
Verkar som att alla ar installda pa att fixa boende i forvag, vet om jag ar naiv men jag tankte bara dra dit, bo pa vandrarhem, i nagra dar och ba leta runt. Nan mer som tror att det funkar?
Det ska inte vara ett problem tror jag. Jag har sjælv aldrig gjort så men vet andra som har gjort och det har funkat bra.

Kicking Horse 13/14
Jag reser ensam och har också varit inne på att bara dra dit och typ bo på hostel första tiden! Blev dock lite osäker nu när det verkar som att alla planerar så mycket och fixar grejer i förväg, hehe. Har noll erfarenheter från att säsonga så det kanske är bäst att fixa boende iaf! Är det några problem att få jobb om man kommer i början av december?

Kicking Horse 13/14
Jag och en brudtjejpolare ska till KH någon gång i början av januari --> slutet av mars. Är det någon som ska göra typ detsamma och vill dela boende/bil/liv?

Btw. hur är det med visum och sånt?

Kicking Horse 13/14
maleneriksson sa:
Jag reser ensam och har också varit inne på att bara dra dit och typ bo på hostel första tiden! Blev dock lite osäker nu när det verkar som att alla planerar så mycket och fixar grejer i förväg, hehe. Har noll erfarenheter från att säsonga så det kanske är bäst att fixa boende iaf! Är det några problem att få jobb om man kommer i början av december?
Det är ju en liten ort, men det ska ju inte vara omöjligt att få tag i ett jobb. Kolla barer och resturanger tex. :)
Lycka till!

Kicking Horse 13/14
Okej allehopa! Gjorde säsongen 12/13 i KH, här kommer en liten lätt brief om läget:
Det finnes ett Hostel, ganska så dyrt om jag kan minnas rätt(samt före detta strippklubb) och sedan finns det tre motell. MOtellen kostar cirka 1300 dollares i månaden, och vi klämde in 5 pers i ett sådant.
Utrustad med kök, hottub, toa, och grejor! Goa tider.

Jag är just nu och jobbar i Kanada, och kommer att ta säsongen i KH i år igen, med mig kommer jag att ta två stycken gunslingers från Svea Rike, och vi kommer att hyra ett hus. Detta hus kommer att ha plats för 2-4 personer mer, beroende på hur mycket vi vill skeda. Jag tittar även på att fixa bil här, och har lite kontakter runt om, då jag arbetar i ALberta hos ett vägarbetes-företag.

Många utav de som gjorde sägong förra året, åkte dit och fick ta i boende efter att ha öetat lite, men det blir svårare efter att det går en längre tid inpå säsongen! JAg rekomenderar Rondo MOtel, eller att leta där!
Om ni vill leta boende och bil så rekomenderar jag först och främst att ni googlar "Kijiji" och att ni tar en kik på facebook-sidan " Golden Free Classifieds" - där kan ni hitta det mesta!
Kommer troligen att dra till Golden i mitten på november, mem inget är spikat än...det jag kan göra, bara för att jag är snäll, och hellre sloss med härliga svenskar än otrvliga Australienare på berget, är att posta alla tecken och tipps om hus som folk vill hyra ut under säsongen!

Sounds gooood?

Kicking Horse 13/14
Hallå!

Jag kommer att åka till Kanada kommande säsong och har nu mer eller mindre bestämt mig för KH. Tänkte åka slutet av nov/början av dec och stanna till runt april. Har arbetsvisum men tänkt att försöka att inte jobba under tiden där, lutar mer åt att jag försöker hitta nåt efter säsongen någonstans i Kanada och testa på livet där ett tag om jag fortfarande känner för det efter säsongen.

Är väldigt öppen för boendeförslag, dela bil och hitta folk att hänga med under säsongen. Som de flesta som kollar på KH är det framförallt puder som gäller. Har åkt mycket puder, inte turat särskilt mkt men gör det mer än gärna.

/Mange

Kicking Horse 13/14
Kom precis på att jag gjorde en lite filmsnutt på hur Rondo Motel ser ut, så jag kan ju lika gärna länka in den här så folk kan se själva lite snabbt!
Det är fem minuters visning utav et stökigt rum på Rondo, de sista dagarna på säsongen, men om ni bara har lite tålamod med torr humor och en slö Emil så ska det nog vara lungt!
Från oss alla, til er alla, en visning på Rondo:

Kicking Horse 13/14
Aloah!
Jag och 2 kompisar kommer åka till kanada och säsonga, har enda tills nu varit helt inställda på whistler men bara priset på säsongskortet börjar öppna ögonen för billigare orter. Är det stor skillnad mellan kicking horse och whistler i pris på allt eller är det mest liftkorten?

Kicking Horse 13/14
goontown90 sa:
Aloah!
Jag och 2 kompisar kommer åka till kanada och säsonga, har enda tills nu varit helt inställda på whistler men bara priset på säsongskortet börjar öppna ögonen för billigare orter. Är det stor skillnad mellan kicking horse och whistler i pris på allt eller är det mest liftkorten?
Det är bra mkt dyrare att göra en säsong i whistler jämfört med kh. Tänk ungefär det dubbla.

Kicking Horse 13/14
PNyberg sa:
goontown90 sa:
Aloah!
Det är bra mkt dyrare att göra en säsong i whistler jämfört med kh. Tänk ungefär det dubbla.
Åh fy fan så pass alltså..såg att du hade gjort en budget på runt 50 och den är alltså baserad på Kicking horse priser och inte whistler ?

Kicking Horse 13/14
goontown90 sa:
PNyberg sa:
goontown90 sa:
Aloah!
Åh fy fan så pass alltså..såg att du hade gjort en budget på runt 50 och den är alltså baserad på Kicking horse priser och inte whistler ?
Stämmer det. Jag säger inte att en säsong i Whistler går på 100k, men den kostar definitivt mer! 80k är väl in the ballpark.

Kicking Horse 13/14
PNyberg sa:
goontown90 sa:
PNyberg sa:
Stämmer det. Jag säger inte att en säsong i Whistler går på 100k, men den kostar definitivt mer! 80k är väl in the ballpark.
Låter väldigt saftigt det! speciellt när ingen av oss är något vidare hype på park så låter det bra mycket mer rimligare att åka till kicking horse nu, är jobben bättre betalt än dessa 6-11 rätt värdelösa cad det ryktas om i whistler med då tro ?

Kicking Horse 13/14
goontown90 sa:
PNyberg sa:
goontown90 sa:
Låter väldigt saftigt det! speciellt när ingen av oss är något vidare hype på park så låter det bra mycket mer rimligare att åka till kicking horse nu, är jobben bättre betalt än dessa 6-11 rätt värdelösa cad det ryktas om i whistler med då tro ?
Egentligen inte men det beror ju helt på vart du får jobb. Ofta så är det ruttet betalt om du är anställd av berget. Som kompensation så får du liftkortet gratis (vad spelar det för roll när det dumpar en meter och du står och scannar liftkort eller flippar burgare???) och i whistler får du även bo på staffhousing för en billig peng (du verkar dock få vad du betalar för...)
Bar och resturang är oftast the way to go om man vill åka så mkt skidor som möjligt. Blir att jobba helger och kvällar men aldrig tidigt på dagen så man hinner, i stort sett, alltid få in ett par åk innan man startar sitt skift.

Kicking Horse 13/14
PNyberg sa:
goontown90 sa:
PNyberg sa:
Egentligen inte men det beror ju helt på vart du får jobb. Ofta så är det ruttet betalt om du är anställd av berget. Som kompensation så får du liftkortet gratis (vad spelar det för roll när det dumpar en meter och du står och scannar liftkort eller flippar burgare???) och i whistler får du även bo på staffhousing för en billig peng (du verkar dock få vad du betalar för...)
Bar och resturang är oftast the way to go om man vill åka så mkt skidor som möjligt. Blir att jobba helger och kvällar men aldrig tidigt på dagen så man hinner, i stort sett, alltid få in ett par åk innan man startar sitt skift.
Tänkte också så i början, men egentligen ett liftkort kostar 10 000 i whistler och det är inte ens en halv månadslön här hemma så vet inte om jag tycker det väger upp att tjäna 37kr i timmen...Alright! dock är vi tre stycken troligen 4a senare på säsongen som ska bo ihop och känns inte som det är lätt ordnat på sådana housings. Är nog mer inne på det du skrev i något forum att det är ju mer värt att jobba hemma och sedan passa på att åka så mycket man kan när man väl är där. Kommer åka redan 31oktober och hoppas på att kunna skaffa något glassigt jobb i början möjligtvis för att träffa lite folk! När drar säsongen igång på riktigt där uppe i drömmarnas land ?

Kicking Horse 13/14
goontown90 sa:
PNyberg sa:
goontown90 sa:
Tänkte också så i början, men egentligen ett liftkort kostar 10 000 i whistler och det är inte ens en halv månadslön här hemma så vet inte om jag tycker det väger upp att tjäna 37kr i timmen...Alright! dock är vi tre stycken troligen 4a senare på säsongen som ska bo ihop och känns inte som det är lätt ordnat på sådana housings. Är nog mer inne på det du skrev i något forum att det är ju mer värt att jobba hemma och sedan passa på att åka så mycket man kan när man väl är där. Kommer åka redan 31oktober och hoppas på att kunna skaffa något glassigt jobb i början möjligtvis för att träffa lite folk! När drar säsongen igång på riktigt där uppe i drömmarnas land ?
En tidig säsong så är det igång i mitten av november..kanske tidigare om man har riktigt mkt tur. Å andra sidan så brukar säsongen hålla i sig till slutet av maj (minst) :)

Kicking Horse 13/14
Hur har folket tänkt med bil? Vi snackar om att köpa bilen i Calgary eftersom att det finns ett större utbud. Frågan är bara hur man ska göra. Eller ska man köpa bilen i Golden?

Vet någon om det finns några bilhandlare som har billiga begagnade bilar som man kan åka och kolla på eller ska man kolla någon sida som blocket och försöka få säljaren att träffa en samma dag man anländer men då känns det som man nästan blir tvungen att köpa den bilen

Har ni några förslag?

Kicking Horse 13/14
Tja! vi är 5 som ska sticka dit i december, däremot har vi stora problem med boendet just nu, någon som har något tips om var vi ska leta eller har nåt som de bodde i för längesen, alla svar uppskattas

Kicking Horse 13/14
patriknorling sa:
Hur har folket tänkt med bil? Vi snackar om att köpa bilen i Calgary eftersom att det finns ett större utbud. Frågan är bara hur man ska göra. Eller ska man köpa bilen i Golden?

Vet någon om det finns några bilhandlare som har billiga begagnade bilar som man kan åka och kolla på eller ska man kolla någon sida som blocket och försöka få säljaren att träffa en samma dag man anländer men då känns det som man nästan blir tvungen att köpa den bilen

Har ni några förslag?
billigare med bil i calgary (alberta) men å andra sidan så är försäkringen Sjuuukt dyr där. Finns ofta ngt att köpa i närheten av golden. Jag har då funnit bil 2 gånger utan större problem

Kicking Horse 13/14
Tjena! Jag är en snubbe som tidigare hade tänkt åka till whistler men ju mer man läst om hur mkt folk och hur mkt klöver man får hosta up med har jag nog bestämt mig för att åka till någon mindre ort. KH verkar vara ett jävligt soft ställe. Jag hade tänkt åka dit i slutet av oktober och stanna hela säsongen till april,maj är det någon som är inne på samma banor och vill dela boende så vore det överjävla kung.

Kicking Horse 13/14
PNyberg sa:
patriknorling sa:

Har ni några förslag?
billigare med bil i calgary (alberta) men å andra sidan så är försäkringen Sjuuukt dyr där. Finns ofta ngt att köpa i närheten av golden. Jag har då funnit bil 2 gånger utan större problem
Vi kommer inte till Golden förrän en bit in i januari, funderar lite över om det kan vara så att de flesta schyssta säsongarbilarna har sålts då?

Vi går lite i tankarna på att flyga till Vancouver istället för Calgary, tänker att det finns större utbud där och då är man i BC direkt vilket ju är soft med tanke på försäkring och så. Vad tror ni om det?

Kicking Horse 13/14
steezyStafring sa:
PNyberg sa:
patriknorling sa:

Har ni några förslag?
Vi kommer inte till Golden förrän en bit in i januari, funderar lite över om det kan vara så att de flesta schyssta säsongarbilarna har sålts då?

Vi går lite i tankarna på att flyga till Vancouver istället för Calgary, tänker att det finns större utbud där och då är man i BC direkt vilket ju är soft med tanke på försäkring och så. Vad tror ni om det?
Bättre! Den hade jag kört på. På vägen till Golden kan ni ju ta ett par dagar i whistler så ni kan kryssa av det på er lista :)

Kicking Horse 13/14
Lite småsaker:
Försäkringen i Alberta är inte så hisskelig, nästan samma, däremot så måste ni ju ha en Alberta adress att skriva den på, där klämmer skon något om ni tänker bo i B.C!

Golden har en del bilar, en del folk tar nytta utav att sälja skitbilar till säsongare, vare sig dom cyklar eller åker bräda/skidor, men en pickis här och där finns ju självklart. Men kika på att flyga in och köpa en i Van-City, alternativt Kelowna, och prova på Whitewater och Revelstoke på vägen!

När det gäller jobb i Golden så har jag läst på lite om ämnet i fråga:
Det finns ett väldigt stort sågverk i byn, letar massor med folk, även folk som kan jobba halvtid och bli inringda.
Det finns gott om halvtidsjobb på berget, du jobbar 3 dagar i veckan, får gratis liftkort, och kan troligen betala hyran för de extra slantar som du tjänar, samt en öl då och då, pengar är svårt att tjäna.
Det finns även gott om resturanger och barer i byn, sett till den ytterst fattiga befolkningen, så kvällsjobb är nog en ganska rimmligt att få tag i, om man är lite karikmatisk och kvick! Vet även att de två matbutiker som fnns i byn tar in en del halvtidare dessutom!
Du kommer inte att tjäna några stora pengar direkt, jag vet inte om jag ska jobba än i vinter eller ej, men min tanke i så fall är att kunna betala för säsongskortet, hyran samt minst halva splitboard-utrustningen och ett 24 pack öl.

Och sist men inte minst, min stora anledning till varför jag åker tbk till KH är inte på grund utav liftkortspriset eller högre hyror, utan det beror helt och hållet på berget! Det är ett underbart berg, med enorma möjligheter för alla som gillar puder och att utmana sina åkningsfärdigheter.
Det sjuka med berget i sig är att du kan vandra i stort sätt fyra bowl bort i två håll, och desto längre du går, desto mer avancerat blir det och desto mer kräver det utav dig som åkare, med andra ord, du bestämmer själv vad som är bra för dig. Sedan är det knappt några människor, och dom som är där är sköna och brinner lika mycket för puderdagar som du. Ända skillnaden är att ni köar i max 30 minuter på en "lång" dag och öser sen resten!
Älskar berget. Jag hänger där i vinter, tsm med en galen tysk som gör sin tredje säsong där, ska splitboarda järnet!!!

Kicking Horse 13/14
Hej! Jag är en kille på 21 år med siktet inställt på Kanadas vita guld. (Troligen Kicking Horse eller Fernie). Tänkte från början på december till april eller så. Kör på sparade pengar så inget jobbande.

Reser ensam då mina skidintresserade kompisar börjat plugga.. Så är det någon som har plats i ett boende? :D

PMa eller mail: vilhelm.rosen@gmail.com

Senast ändrad:
Kicking Horse 13/14
Pingpongkingen sa:
Lite småsaker:
Försäkringen i Alberta är inte så hisskelig, nästan samma, däremot så måste ni ju ha en Alberta adress att skriva den på, där klämmer skon något om ni tänker bo i B.C!

Golden har en del bilar, en del folk tar nytta utav att sälja skitbilar till säsongare, vare sig dom cyklar eller åker bräda/skidor, men en pickis här och där finns ju självklart. Men kika på att flyga in och köpa en i Van-City, alternativt Kelowna, och prova på Whitewater och Revelstoke på vägen!

När det gäller jobb i Golden så har jag läst på lite om ämnet i fråga:
Det finns ett väldigt stort sågverk i byn, letar massor med folk, även folk som kan jobba halvtid och bli inringda.
Det finns gott om halvtidsjobb på berget, du jobbar 3 dagar i veckan, får gratis liftkort, och kan troligen betala hyran för de extra slantar som du tjänar, samt en öl då och då, pengar är svårt att tjäna.
Det finns även gott om resturanger och barer i byn, sett till den ytterst fattiga befolkningen, så kvällsjobb är nog en ganska rimmligt att få tag i, om man är lite karikmatisk och kvick! Vet även att de två matbutiker som fnns i byn tar in en del halvtidare dessutom!
Du kommer inte att tjäna några stora pengar direkt, jag vet inte om jag ska jobba än i vinter eller ej, men min tanke i så fall är att kunna betala för säsongskortet, hyran samt minst halva splitboard-utrustningen och ett 24 pack öl.

Och sist men inte minst, min stora anledning till varför jag åker tbk till KH är inte på grund utav liftkortspriset eller högre hyror, utan det beror helt och hållet på berget! Det är ett underbart berg, med enorma möjligheter för alla som gillar puder och att utmana sina åkningsfärdigheter.
Det sjuka med berget i sig är att du kan vandra i stort sätt fyra bowl bort i två håll, och desto längre du går, desto mer avancerat blir det och desto mer kräver det utav dig som åkare, med andra ord, du bestämmer själv vad som är bra för dig. Sedan är det knappt några människor, och dom som är där är sköna och brinner lika mycket för puderdagar som du. Ända skillnaden är att ni köar i max 30 minuter på en "lång" dag och öser sen resten!
Älskar berget. Jag hänger där i vinter, tsm med en galen tysk som gör sin tredje säsong där, ska splitboarda järnet!!!
Har aldrig köpt biljetter i alberta utan bara i bc. Däremot så har alla kanadensare jag känner sagt att det är fett mkt dyrare att försäkra i alberta och 2 norska tjejer hade en försäkring som kostade dem 12000kr för 6 månader för att den skulle gälla i bc där de skulle vara hela tiden. De var 20 år ska tilläggas. Varför vi har haft billigare summa är ju delvis för att den som köpt försäkringen har varit minst 25 år...blir mkt billigare.

Håller med föregående i övrigt. Berget är fantastiskt!

Kicking Horse 13/14
Hur är affärsutbudet i golden/kicking? Snowboardaffärer i så fall. Tänkte inhandla lite grejer där, så jag slipper släpa med mig det på resan dit.

Tillbaka
Topp