Lite småsaker:
Försäkringen i Alberta är inte så hisskelig, nästan samma, däremot så måste ni ju ha en Alberta adress att skriva den på, där klämmer skon något om ni tänker bo i B.C!
Golden har en del bilar, en del folk tar nytta utav att sälja skitbilar till säsongare, vare sig dom cyklar eller åker bräda/skidor, men en pickis här och där finns ju självklart. Men kika på att flyga in och köpa en i Van-City, alternativt Kelowna, och prova på Whitewater och Revelstoke på vägen!
När det gäller jobb i Golden så har jag läst på lite om ämnet i fråga:
Det finns ett väldigt stort sågverk i byn, letar massor med folk, även folk som kan jobba halvtid och bli inringda.
Det finns gott om halvtidsjobb på berget, du jobbar 3 dagar i veckan, får gratis liftkort, och kan troligen betala hyran för de extra slantar som du tjänar, samt en öl då och då, pengar är svårt att tjäna.
Det finns även gott om resturanger och barer i byn, sett till den ytterst fattiga befolkningen, så kvällsjobb är nog en ganska rimmligt att få tag i, om man är lite karikmatisk och kvick! Vet även att de två matbutiker som fnns i byn tar in en del halvtidare dessutom!
Du kommer inte att tjäna några stora pengar direkt, jag vet inte om jag ska jobba än i vinter eller ej, men min tanke i så fall är att kunna betala för säsongskortet, hyran samt minst halva splitboard-utrustningen och ett 24 pack öl.
Och sist men inte minst, min stora anledning till varför jag åker tbk till KH är inte på grund utav liftkortspriset eller högre hyror, utan det beror helt och hållet på berget! Det är ett underbart berg, med enorma möjligheter för alla som gillar puder och att utmana sina åkningsfärdigheter.
Det sjuka med berget i sig är att du kan vandra i stort sätt fyra bowl bort i två håll, och desto längre du går, desto mer avancerat blir det och desto mer kräver det utav dig som åkare, med andra ord, du bestämmer själv vad som är bra för dig. Sedan är det knappt några människor, och dom som är där är sköna och brinner lika mycket för puderdagar som du. Ända skillnaden är att ni köar i max 30 minuter på en "lång" dag och öser sen resten!
Älskar berget. Jag hänger där i vinter, tsm med en galen tysk som gör sin tredje säsong där, ska splitboarda järnet!!!