Kicking Horse 13/14

Kicking Horse 13/14
Fnorling sa:
Hur är affärsutbudet i golden/kicking? Snowboardaffärer i så fall. Tänkte inhandla lite grejer där, så jag slipper släpa med mig det på resan dit.
Finns 2 st i byn och en uppe på berget. Jag rekommenderar Darkside. Bra ägare och bra service :)

Kicking Horse 13/14
Hej!
Undrar lite kring säsongskort. Läst att det varit relativt billigt runt 6000kr. Men jag har inte haft möjlighet att köpa det så tidigt så måste göra det nu istället. Till min fundering är det 1500$ som gäller nu eller är jag helt ute och cyklar
Tack på förhand

Kicking Horse 13/14
Jag och en tjejkompis har precis bokat en flygbiljett till Calgary den 9 jan, och planerar att ta oss vidare mot Kicking Horse för att stanna där till början av mars. Fokus är helt klart på tura och vara så mycket på berget som möjligt; och klättra i klätterhallen i Golden när det finns tid och ta en öl då och då.

Vi letar boende i Golden/KH, pm:a gärna - även för att bara häng om inte annat!

Letar efter nya all mountain-skidor och lite annat gear, och tänker att det kanske är mer vist att köpa det på plats än att släpa med sig allt på flyget? Är priserna bättre generellt och hur ser utbudet ut i Golden?

Kollar på Rockies-kort eftersom vi bara är där 2 månader, istället för säsongskort. 10 dagar för 550 kr tror jag att vi fick fram det till - någon som har erfarenhet av detta?

Kicking Horse 13/14
rekman sa:
Jag och en tjejkompis har precis bokat en flygbiljett till Calgary den 9 jan, och planerar att ta oss vidare mot Kicking Horse för att stanna där till början av mars. Fokus är helt klart på tura och vara så mycket på berget som möjligt; och klättra i klätterhallen i Golden när det finns tid och ta en öl då och då.

Letar efter nya all mountain-skidor och lite annat gear, och tänker att det kanske är mer vist att köpa det på plats än att släpa med sig allt på flyget? Är priserna bättre generellt och hur ser utbudet ut i Golden?

Kollar på Rockies-kort eftersom vi bara är där 2 månader, istället för säsongskort. 10 dagar för 550 kr tror jag att vi fick fram det till - någon som har erfarenhet av detta?
Det är ett relativt tunt utbud i Golden. Däremot så hittade du det mesta av det nyaste på Fresh skis i Calgary, passa även på att köpa ett par Fresh-stavar som nog är dem snyggaste stavarna som finns!

http://highergroundsports.ca/Higherground/httpdocs/find.php
http://www.darksidegolden.com/

http://www.freshskis.com/

Kicking Horse 13/14
rekman sa:

Rockies kortet är väl det rabattkortet man köper? Man får lite billigare på varje ort och typ 3, 6 och sista dagen är gratis. Det är ni nog medvetna om men tänkte eftersom du skrev istället för säsongskort så var det lika bra att dubbelkolla.

Kicking Horse 13/14
Tjena, snabbfråga till någon som vet; Hur funkar det med körkort i Kanada om man är där längre än 3 månader? Läste något om internationellt körkort. Någon som kan klargöra vad som gäller?

Stefan

Kicking Horse 13/14
I British Columbia skal man bara ha sit skandinaviske körkort och pass, om man inte jobbar och är der max et år (da är man turist).
I Alberta skal man (officielt) ha et internationalt körkort om man är der mere än 3 måneder. Det internationale är bara en översatt version af körkortet, som dansker kostede det ~ 100kr.

Vi blev dock stoppad af polisen i Golden, med körkort utan pass, och det var inte et problem. Vet inte hur det är om man blir stoppad i Alberta utan international körkort.

Kicking Horse 13/14
Ta kontakt med "motormännen" i din stad, säg att du vill skaffa en internationllt körkort, kostar 120 spänn, no hassle!
Har varit i Nordamerika i 10,5 månad, jobbat i Kanada, Internationellt körkort kombinerat med pass eller svenskt körkort är vad dom vill ha

Kicking Horse 13/14
PNyberg sa:
Pingpongkingen sa:
Lite småsaker:
Försäkringen i Alberta är inte så hisskelig, nästan samma, däremot så måste ni ju ha en Alberta adress att skriva den på, där klämmer skon något om ni tänker bo i B.C!

Golden har en del bilar, en del folk tar nytta utav att sälja skitbilar till säsongare, vare sig dom cyklar eller åker bräda/skidor, men en pickis här och där finns ju självklart. Men kika på att flyga in och köpa en i Van-City, alternativt Kelowna, och prova på Whitewater och Revelstoke på vägen!

När det gäller jobb i Golden så har jag läst på lite om ämnet i fråga:
Det finns ett väldigt stort sågverk i byn, letar massor med folk, även folk som kan jobba halvtid och bli inringda.
Det finns gott om halvtidsjobb på berget, du jobbar 3 dagar i veckan, får gratis liftkort, och kan troligen betala hyran för de extra slantar som du tjänar, samt en öl då och då, pengar är svårt att tjäna.
Det finns även gott om resturanger och barer i byn, sett till den ytterst fattiga befolkningen, så kvällsjobb är nog en ganska rimmligt att få tag i, om man är lite karikmatisk och kvick! Vet även att de två matbutiker som fnns i byn tar in en del halvtidare dessutom!
Du kommer inte att tjäna några stora pengar direkt, jag vet inte om jag ska jobba än i vinter eller ej, men min tanke i så fall är att kunna betala för säsongskortet, hyran samt minst halva splitboard-utrustningen och ett 24 pack öl.

Och sist men inte minst, min stora anledning till varför jag åker tbk till KH är inte på grund utav liftkortspriset eller högre hyror, utan det beror helt och hållet på berget! Det är ett underbart berg, med enorma möjligheter för alla som gillar puder och att utmana sina åkningsfärdigheter.
Det sjuka med berget i sig är att du kan vandra i stort sätt fyra bowl bort i två håll, och desto längre du går, desto mer avancerat blir det och desto mer kräver det utav dig som åkare, med andra ord, du bestämmer själv vad som är bra för dig. Sedan är det knappt några människor, och dom som är där är sköna och brinner lika mycket för puderdagar som du. Ända skillnaden är att ni köar i max 30 minuter på en "lång" dag och öser sen resten!
Älskar berget. Jag hänger där i vinter, tsm med en galen tysk som gör sin tredje säsong där, ska splitboarda järnet!!!
Har aldrig köpt biljetter i alberta utan bara i bc. Däremot så har alla kanadensare jag känner sagt att det är fett mkt dyrare att försäkra i alberta och 2 norska tjejer hade en försäkring som kostade dem 12000kr för 6 månader för att den skulle gälla i bc där de skulle vara hela tiden. De var 20 år ska tilläggas. Varför vi har haft billigare summa är ju delvis för att den som köpt försäkringen har varit minst 25 år...blir mkt billigare.

Håller med föregående i övrigt. Berget är fantastiskt!
PNyberg: Vi har en person i vårt resesällskap som är 25, men hon är bara där en månad medan vi andra är där i tre, är det möjligt att försäkra bilen på henne trots att hon reser hem innan oss?

Kicking Horse 13/14
patriknorling sa:
Någon som är i kicking horse än och kan ge en uppdatering om snön?
Den finns! Har några polers som är där just nu!

Kicking horse har en instagram också! http://instagram.com/kickinghorsemtn

Golden i förgrunden och KH i bakgrunden!
1392913_10151712514452015_284867185_n.jpg

Senast ändrad:
Kicking Horse 13/14
Sammmyboy sa:
patriknorling sa:
Den finns! Har några polers som är där just nu!

Kicking horse har en instagram också! http://instagram.com/kickinghorsemtn

Golden i förgrunden och KH i bakgrunden!
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1392913_10151712514452015_284867185_n.jpg
579337_10152401320674535_163640485_n.jpg

1452148_10152401264744535_1576094621_n.jpg

Dessa är från Kicking horse Facebook.

Gör en fuling och snor en bild från en vän på Facebook som vi träffade på förra säsongen som stannat kvar i det underbara landet Kanada. Utan lov!
1426549_10202446285096115_870313637_n.jpg

20 november

Kicking Horse 13/14
Hej allihopa!

Jag vet att jag ar lite sent ute men tankte kolla om det ar nagon som ej fyllt upp sin stuga an? Jag reser ensam och behover helt enkelt nagonstans att slagga pa. Jag ar en lugn och hyvens kille och jag kommer aka skidor varje dag. Gillar aven film och foto. Jag kor fran Vancouver om 14dar alltsa mitten av december, mao om nagon flyger in till Vancouver och behover skjuss under den tidsperioden sa ar det cool.
Skriv har eller min mejl: v.wallmark@live.se
Eller sa finns jag ocksa som alla andra pa ansiktsboken.

Fridens

Kicking Horse 13/14
patriknorling sa:
Är i Golden nu, har inte varit uppe på berget än men ska dit i morgon och köpa skipass o kolla läget. Snö finns som vi ser på bilderna men mina roommates som jobbar på berget säger att snön är ganska dålig just nu. De var ute och åkte idag och det var tydligen väldigt hårt. Det kom ett stort snöfall för några veckor sedan men inget sen dess o jag antar att det har blåst en hel del. På lördag öppnar det (bara över helgen) så då får vi känna på hur det är

Kicking Horse 13/14
Vi är hitills 4 personer som har bokat en Charter Van med airportshuttleexpress.com 2013-12-10 runt 3-tiden på eftermiddagen och kan ta med några till om det finns intresse för detta!
PMa snarast!

Kicking Horse 13/14
Någon som ännu är ute efter boende? Jag håller på att fixa ett riktigt trevligt hus i golden som är fullt möblerat. Mer info och bilder går att fås, bara att skicka ett meddelande :)

Tillbaka
Topp