Om du var en skida, hur hade du varit?

Dannepanne

Aktiv medlem
Och varför?

I dagarna snackades det om att freeridekänslan försvunnit, i mitt egna tappra försök att återskapa en del av den så vill jag nu att ni beskriver er själva genom en skidas egenskaper.

Jag börjar!

Jag skulle varit en 90mm bred och 187cm lång parkslaktare med svarta belag. Lite tip och tail rocker för att inte hugga allt för ofta. Hade man slickat på skidorna hade man kännt smaken av något gott te. Jag hade varit självvallande.

Jag hade varit 120+ i midjan och 185-190 lång! Tip och Tail full rocker och ganska platt camber! Stilrent men gärna överdrivna färger till motiv på topsheetet och nån ljus flashig färg till base! Skidan skulle luktat örter och funkat utmärkt i överdrivna mängder puder!! Men svår hanterad i pisten, ganska vridstyv men inte allt för oböjbar!

OT: Fan va rolig idé haha!!

Jaadå det tycker jag att man får vara!

förövrigt skulle det vara roligt om man förklarade VARFÖR man valde just som man gjorde!
t.ex har mrjibbing planerat att göra världens första quintippel och valde ett par ultimata lagg därför?

Jag är en gammal störtlopps-skida med minst 58 år på nacken, där allt man kan se på ovansida/sandwich e solk å bös - repor, snusk, rost å utnötta fabrikats-logos. Det enda man ser på stålkanten, om skidan ligger plan mot backen, är enbart rost å svart snusk. Men (!), under skidan döljer sig krafter av sällan skådat slag. Vi snackar belag preparerade av hemlighetsfulla & nyckfulla tyrolska ingenjörs-män, som när det begav sig tvingades preparera åt de mest framgångsrika bland nazisternas skid-maniacs. Vi talar stålkanter som fått sig en omgång hos Mio min Mios svärd-slipare. Jag är 243cm lång och styvare än metamorfa bergarter, alltså en sann sleeper utan dess like.

Varför? Ingen anar de bestialiska krafter och fart-resurser jag besitter. Ensam med min kapten forcerar vi berg. Nere på byn ryktas det om dofter av isländskt (svårt uttal) paraffin, vinande ljud och hastigt övergående snö-moln. Stolt & lugn ligger jag på toppar och blickar ut över vita snöfällt och ljuset från hytterna i dalgången. Med en angenäm frid ler jag och sätter fart mot den stora lyckan.

Senast ändrad:
Skidan jag skulle vilja vara: 178 lång, 118 under foten, lite taper i topparna och lååång tip och tailrocker.. ungefär som på Völkl Kuro fast platt under foten så isiga skråpartier/transportsträckor inte blir fullt så olidliga. Mjuka men inte sladdriga.
Inser medan jag skriver att det kanske är Line Opus jag sitter och beskriver och det är fullt möjligt för jag har varit kär i Eric Pollards grafiker sedan de första vita EP Pro med träden kom. Whatever.

Jag är inte den skidan.

Egentligen är jag nog någonting ganska slitet och kantstött, med några år på nacken så jag har blivit frånsprungen av teknologin. Kanske påminner jag om K2:s ikoniska Seth/Nancy-lagg från senare delen av 00-talet.. var ascool en gång i tiden men inte längre. Fast jag har aldrig varit ascool så jag vet fan inte.
Jag säger att jag är en korsning mellan K2 Nancy och Armada TST. Ingen aning om vart det egentligen landar spec-wise osv, men det är skidor som jag gillade då plus skidor som jag gillar nu.

Sjukt kul initiativ förresten. Me gusta!!

Fullrocker som inte är byggd för Trixx. 120+ med grafik liknande 11/12 bent Chetler

Vad jag skulle vilja vara: En ~185 lång skida som är ~100mm bred med ganska hög camber och tiprocker som är välavvägd för piståkning, ingen taper, rejäl skärning som ger en svängradie på ~16m, ingen direkt twintip och mjuk men stabil flexkurva. Grafiken är färgglad men välavvägd och har också ett snyggt mönster. Det låter som mina skidor fast längre och med snyggare grafik ;)

Anledning: det är skidan jag vill åka på!

Skidan jag egentligen skulle vara blir väl 185, 70mm midja, lätt och ganska klen, arton år gammal (så det blir väl de sista raka laggen eller de första carvingskidorna) grafiken är nog faktiskt färgglad och modern.

Baserat på kroppsbyggnad och klädstil...

Heddious sa:
Men Vattendroppe, du måste ju också berätta! *nyfiken*
Jag vet inte vilken skida jag skulle vilja vara, så det är svårt att svara på! Skidan jag ÄR beror nog på hur man ska ta fram "karaktären" hos skidan. Skulle säga runt 185-190 lång med semibred midja, typ 115. Förhållandevis lång skärningsradie, med lite taper i tip och tail. Rätt tung och styv och med en lagom mängd tiprocker och en liten tailrocker. Pintail hade jag haft. Insåg just att det känns som jag beskrivit en något smalare variant av DPS lotus 120, alternativt en lite tyngre version av 112 RPC... Jag skulle vilja säga att min grafik inte var lika tråkig och ful som RPC:n, men förmodligen skulle den vara just det.

(Okej, egentligen skulle jag vilja vara Rax Boarder, men jag vågar inte skriva det här ;P)

Senast ändrad:
Jag hade mest troligt haft assymetrisk skärning på sidorna så man kunde välja radie efter humör och förutsättningar. Inte för att det skulle vara bättre, bara annorlunda. Det traditionella hade fått representeras av den självklara styrskåran i belaget. Den som man får sickla vallan ur med sickelns rundade hörn. Självklart hade jag varit monterade med ett par Besser plattbindningar, nytänkande som bara blev ett sidospår och en parentes i utvecklingen. Men va fan, det var ju ändå nytänkande! Inte omöjligt att version 2.0 hade fått gåfunktion...

Det grafiska uttrycket hade representerats av kulören, d.v.s. enfärgade, förmodligen nån turkos variant kompletterat med en stilren men kontrasterande och ordentligt egotrippad logga. Kanterna skulle vara slipade i några udda vinklar i linje med ovanstående resonemang, inte nödvändigtvis bättre, men det måste ju testas!

Rockade eller inte är frågan. Sannolikheten är dock stor att de skulle ha blivit spontanrockade efter att ha gett med sig efter lång och trogen tjänst.

Vilken skida jag skulle vilja vara, det är en helt annan sak! :D

Skulle vilja vara en 160 cm lång juniorparkskida med grym pop. Redan utslitna stålkanter och som någon redan sakt hade det varit fränt med själv vallning.

förklaring av mitt val: så jag kan langa världens första quintippel såklart! man skulle ju kunna vinna xgames etc etc rätså enkelt om man kan ssx tricks :P

Jag är ett par 172cm rosa pistskidor med 80cm midja eftersom jag får då flest och endast tjejer som åker mig =) BOOOOM nailed it!

Senast ändrad:
får man vara olika skidor vid olika årstider?? Jag skulle isåfall vilja vara ett par puderskidor på dem kallare och mera snöfyllda månaderna varje år. Tänk att åka oändligt med puder och få inte bara face-shots utan helakroppen-shots i varje sväng jämt så fort det kommit nysnö. Gudomligt kan jag tänka mig.

Men sen på höstrailjamsen och på våren vill jag vara ett par smala, poppiga parkskidor som får glida många meter rail i solsken och gott sällskap när backarna blir mjukare och mjukare allt eftersom att solen stiger högre på eftermiddagarna.

Säsongen skulle jag sedan helst avsluta i ett skidställ bredvid en kall öl på någon varm afterski-uteservering med en glad och långhårig trubadur, Då skulle man mått som ett par lagg alltså!
/Jeppenator

Jag är de där hyrskidorna som tanten framför trampar ner dina skidspetsar i liftkön med

Ashtraymofucku sa:
Jag är ett par 172cm rosa pistskidor med 80cm midja eftersom jag får då flest och endast tjejer som åker mig =) BOOOOM nailed it!
Undrar bara vad radien på den skidan blir och om så många faktiskt kommer vilja provåka.. :cool:

Tänker mig själv som en skida med 105mm midja 187 cm lång, twintip, mild tip- och tailrocker och lite early taper.

Ganska bra på väldigt mkt, men inte bäst på ngt...

Ashtraymofucku sa:
hmm.. inte för att vara någon glädjedödare men de flesta tjejer som åker på pistskidor (jag misstänker att det är hyrtypen du avser pga din plan att få många tjejer att åka på dig) brukar ha lagg som är mellan 150 och 165 cm långa. jag är 1,80m lång och så länge jag hyrde brukade jag hamna kring 165-strecket. och den vintern jag jobbade i uthyrning kunde jag räkna antalet tjejer som hyrde lagg längre än 170cm på ena handen.

sorry ;)

Heddious sa:
Fredreik sa:
*gör det norrländska inåtsugande "sschvpp"-ljudet*
Andas inåt och säg jo.
Klart man har fått mersmak av fjäll-livet. Ska upp på lördag igen och fortsätta konverteringen från stadsbo till Samisk renskötare (en grinig sådan, som tar extremt mycket betalt för båt-taxi).

Till ämnet: Jag skulle vara en lätt och surfig turskida. Dötråkigt i pisten, ja rentav farligt, men bäst om man behöver fly över berget när det blir krig och perfekt i framtiden när allt kommer vara uppkört nära systemen.

Jag vill vara en enhörningskida men horn och massa färger samt ett liftkort. Liftkortet representerar mitt hälsa och mitt hjältemod, hornen mina för att jag är öppensinnad, utforskande och pedagogisk och alla regnbågensfärger för min positiva inställning. Jag är 180 cm lång och 90 midjan och jag tycker om att åka park, samt det vackraste och fluffiga pudret som existerar.

Jag vill vara en mjuk poppig skida för att kunna köra alla features i parken på lite annorlunda och roliga sätt! Jag är 180cm och 95mm i midjan för att kunna glida i pudret då jag känner för det. Jag har stålkanter som är liiiite bredare än vad de flesta parkskidor brukar ha, så att jag ska hålla bättre då jag köttar rails. Nitar i tips och tails har jag också. Belagen ska vara orangea som "lyser" mot snön så att ovetande personer ska fråga om jag har lampor under mig.

Ett par Hellbent. Givet. Jag är ju så hård till det yttre, trots att jag i själva verket är en mjukis :D

Senast ändrad:
FAN DET SLOG MIG NYSS...

Vi beskriver väl i själva verket en skida vi själva skulle vilja ha under fötterna? PERFEKT EXPRIMENT. Klista och gör till årets tråd. Nobelpris till TS - om nu sådant är fallet... om vi bortser från enhörningar och benknäckar skidorna som beskrivs!

JKampe sa:
Ett par Hellbent. Givet. Jag är ju så hård till det yttre, trots att jag i själva verket är en mjukis :D
kan ha varit charmigaste motiveringen hittills. har aldrig tänkt på vilken paradox Hellbent var sett till utsida/insida förut men det är tamejfan klockrent ju :)

Haellgren sa:
Fullrocker som inte är byggd för Trixx. 120+ med grafik liknande 11/12 bent Chetler
En Armada TST, Fullrockad, 184cm lång, 110mm bred, Häftig Grafik och Belag. Poppig och quick, Utan att vara fladdrig i pudret.

Tillbaka
Topp