Finansiera ett maxat "vinterliv"?

Jokah
0 inlägg
Jokah 0 inlägg 5 år sedan

Tjena!

Tänkte höra hur ni som åker skidor/snowboard flera månader om året lyckas finansiera det hela?
Jobbar ni på sommaren och sparar undan i stort sett allt och lever livet på vintern?
Jobbar ni när ni är iväg på vintern?
För just nu känns det hopplöst.. jobbar som vanligt, men dom flesta pengarna går bort direkt pga fasta avgifter, såsom hyra osv osv...
Behöver lite tips på hur man lever det mest "maxade" vinterlivet! smile

Dela med er av era strategier!

Tusen tack på förhand!

Svar

el-bueno
1 inlägg
el-bueno 1 inlägg 5 år sedan

Har du inte läst "4 timmars arbetsvecka" av Tim Ferris ännu så gör det! Där hittar du svaret på dina frågor

Sammmyboy
271 inlägg
Sammmyboy 271 inlägg 5 år sedan

1. Jobba
2. Glöm att ha abonemang - Jag har köpt 2 års surf och sms och fyller på när jag behöver ringa(detta inringar även alla "fasta" och "rörliga" kostnader per månad.
3. BUDGET BUDGET BUDGET
4. Ta bort utgifter som coca cola och glass
5. Säg upp kontakten med alla kompisar som inte har samma mål som du
6. Bli asfaltsläggare... eller sponsrad

Carl-Jan
668 inlägg
Carl-Jan 668 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Carl-Jan (4 år sedan)

.

hyllengren
1196 inlägg
hyllengren 1196 inlägg 5 år sedan

Sammmyboy :

sjukt viktigt att skära ner på glassen faktiskt

sharkattack
14 inlägg
sharkattack 14 inlägg 5 år sedan

Skaffa dig ett jobb på den skidort du önskar så klarar du utan problem att gå +/- och kommer förmodligen ha en del deg med dig hem förutsatt att du inte slänger pengar runt dig när du festar och dylikt.

Tomtefar
280 inlägg
Tomtefar 280 inlägg 5 år sedan

hyllengren :

Sammmyboy :

sjukt viktigt att skära ner på glassen faktiskt

Ni är ju inte kloka! Då återstår ju bara skidåkning kvar av meningen med livet.
Ät glass!

Jobbar på skidorten där jag åker på vintern. Ger fördelar såsom billigare liftkort, boende och mat samt klirr i kassan. Ser till att jobba på tider så det påverkar skidåkningen så lite negativt som möjligt.
Är det bara skidåkning man är ute efter så är det ju jobb när det inte går att åka skidor, typ Maj-Nov, och ledigt resten som gäller.

Sammmyboy
271 inlägg

Fotnot: Jag är laktos-intolerant

user133436
555 inlägg
user133436 555 inlägg 5 år sedan

Att tänka på vad man lägger pengar på är rätt viktigt, Småsaker som Glass och Cola blir svindyra i längden. Skär ner på festandet & käka billigt. Nudlar och Ärtsoppa. Så hade jag gjort.

makeasound
233 inlägg
makeasound 233 inlägg 5 år sedan

Skaffar en faster som bor i Vermont och som har vänner runt alla dom större systemen och det man behöver lägga pengar på är 5000 för en flygbiljet till Boston. Jag nyper mig i armen varje år.

Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 5 år sedan

Skaffa ett jobb som går att kombinera med skidåkning. Bästa jag gjort.

jcca
228 inlägg
jcca 228 inlägg 5 år sedan

Lee-nus: Vad är det för jobb om man får fråga? smile

Lee-nus
2682 inlägg

jcca :

Jag är marknadsansvarig på ett företag som tillverkar kläder för bland annat skidåkning, vilket kommer med den förträffliga förmånen att jag får resa och åka hyfsat mycket skidor i jobbet. smile

Sammmyboy
271 inlägg

Lee-nus :

jcca :

Jag är marknadsansvarig på ett företag som tillverkar kläder för bland annat skidåkning, vilket kommer med den förträffliga förmånen att jag får resa och åka hyfsat mycket skidor i jobbet. smile

Gratis kläder åt folket pls.

Tomtefar
280 inlägg
Tomtefar 280 inlägg 5 år sedan

Ett 2l paket glass kostar ca 20kr. Ett sådant i veckan för att hålla humöret uppe under de ca. 30 veckorna mellan skidsäsongerna blir 600kr. Inte mycket pengar att spara in på. Dessutom tillför det kroppen energi, så det är inga bortkastade pengar! Att däremot gå och köpa styckvis glasspinnar i kiosken för 20kr/st är inte försvarbart!

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 5 år sedan

Blir mer cash av att spara in på öl/tobak/fest än glass/cola.

Är ett maxatvinterliv för dig massa åkdagar eller en blandning av åkdagar och festande?

Jobba kvällar nätter på orten är det bästa för att få ut många åkdagar ivf.

jcca
228 inlägg
jcca 228 inlägg 5 år sedan

Lee-nus :

jcca :

Oj, "lite" avundsjuk måste jag säga att jag blev där smile nice

somebody
958 inlägg
somebody 958 inlägg 5 år sedan

Skaffa ett jobb
Tjäna mer pengar än du gör av med
Spara pengarna du inte gör av med

Svårare än så är det inte, man kan inte sluta leva eller försöka hålla någon form av super stram budget under den största delen av året för att åka skidor på vintern, det blir så jävla tråkigt då!

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 5 år sedan

Jobba arslet av dig maj-november. Helst sex dagar i veckan, då orkar du inte festa/vill inte slösa din enda lediga dag på att vara bakfull.
Att bo hemma hos päronen hjälper också. Även om jag betalade en del av hyran när jag fortfarande bodde hemma blev det inte mycket, eftersom månadskostnaden är lägre i bostadsrätt.
Ha restaurangjobb på hemmaplan = köper bara frukostmat, resten äts på jobbet = inte mycket utgifter där heller. Dock är ju HRF-avtalet rätt kasst så fan vet om man tjänar på det egentligen, men jag slapp iallafall laga mat till bara mig själv.

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad la_grave (5 år sedan)

Gå en universitetsutbildning så du får ett vettigt arbete?

Jag arbetar som konsult och försöker planera in uppdragen så de tar slut till jul. Kommer sedan hem 1-2 månader innan det blir sommarstiltje på marknaden vid midsommar så att jag kan komma igång med ett nytt uppdrag (då blir min chef glad). Sedan fem-sex veckors semester under sommaren och arbete resten av hösten (jaja, någon vecka ledigt under mitten av hösten också).

Jag snålar inte på något. Går på krogen 3-4 kvällar i veckan, köper just nu ny bil (eftersom min befintliga bil råkade vara i vägen när polisen skulle ut och jaga "busbil"), åker taxi hem när jag vill. Har ett berg med skidor osv.

Jag sparar de pengar som är över när nästa lön kommer och klarar mig bra över vintern på det.

Så för att svara på din fråga: ett vettigt arbete.

serious
210 inlägg
serious 210 inlägg 5 år sedan

linder :

Är ett maxatvinterliv för dig massa åkdagar eller en blandning av åkdagar och festande?

jobba nätter än kanske inte det bästa om man vill va pigg i backen?

Team Mindless Citera
somebody
958 inlägg
somebody 958 inlägg 5 år sedan

Och ett vettigt arbete får man bara om man undviker skidjackan i stan!

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 5 år sedan

serious :

linder :

jobba nätter än kanske inte det bästa om man vill va pigg i backen?

Kört taxi i åre , slutar 3 uppe i backen 11 och kan åka till stängning.
159 åkdagar på säsongen, jobbade ~200h/mån

R00bert
282 inlägg
R00bert 282 inlägg 5 år sedan

Som ung och outbildad finner man den lätta lösningen i vårat vackra grannland i väst. smile

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 5 år sedan

Glömde skriva: undvik barn! De är jättedyra och helt meningslösa.

Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 5 år sedan

la_grave :

Jag arbetar som konsult och försöker planera in uppdragen så de tar slut till jul. Kommer sedan hem 1-2 månader innan det blir sommarstiltje på marknaden vid midsommar så att jag kan komma igång med ett nytt uppdrag (då blir min chef glad). Sedan fem-sex veckors semester under sommaren och arbete resten av hösten (jaja, någon vecka ledigt under mitten av hösten också).

Jag snålar inte på något. Går på krogen 3-4 kvällar i veckan, köper just nu ny bil (eftersom min befintliga bil råkade vara i vägen när polisen skulle ut och jaga "busbil"), åker taxi hem när jag vill. Har ett berg med skidor osv.

Jag sparar de pengar som är över när nästa lön kommer och klarar mig bra över vintern på det.

Av ren nyfikenhet, vilken bransch är du i? Vad för roll har du i denna bransch?

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad la_grave (5 år sedan)

Jibberisch :

la_grave :

Vilken bransch jag konsultar inom? Mest handlar det om vapen-sex-narkotika och organisationsfrågor, produkt- och marknadsutveckling rörande dessa produkter och tjänster.

Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Jibberisch (5 år sedan)

la_grave: <3

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
Telislinkan
66 inlägg
Telislinkan 66 inlägg 5 år sedan

Bygg din egna pengamaskin genom aktier, kräver en del men ger en del tillbaka i form av utdelning osv....

Jokah
0 inlägg
Jokah 0 inlägg 5 år sedan

Tackar för tipsen!
Ska försöka få i alla fall 2 månader på något ställe i alperna i vinter.
Har bara åkt i våra svenska fjäll innan, och alperna lockar verkligen, ser ju ut som paradiset!
Nu gäller det bara att försöka bli av med mitt CocaCola-beroende, dra ner på fasta utgifter i den mån det går. Och försöka bestämma mig vart man ska ge sig av!

gabbe_snowboard
0 inlägg
gabbe_snowboard 0 inlägg 5 år sedan

skaffa säsongs kort på din hemma backe och sen jobba 4 timmar om dan sen kör resten:D

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad linder (5 år sedan)

gabbe_snowboard :

skaffa säsongs kort på din hemma backe och sen jobba 4 timmar om dan sen kör resten:D

Skaffa säsongskort i din hemmabacke och sen jobba 4 timmar om dagen, sen kör resten big_smile

Även efter ett försök till räddning av inlägget är det fortfarande inte bra roll

Tipset är dåligt om man nu inte redan bor på en fet skidort och då frågar man nog inte om sådana tips här wink

Lee-nus
2682 inlägg

Är det bara jag som känner att det börjar bli mer intressant att diskutera hur man finansierar ett "maxat underliv"?

Xavier
529 inlägg
Xavier 529 inlägg 5 år sedan

la_grave :

Jibberisch :

la_grave :

Vilken bransch jag konsultar inom? Mest handlar det om vapen-sex-narkotika och organisationsfrågor, produkt- och marknadsutveckling rörande dessa produkter och tjänster.

I sådana fall, grattis la_grave till att du fick igenom Gripen i Schweiz idag. Hur planerar ni ordna med folkomröstningen? Direkta mutor till väljarna eller kör ni en Bush och trixar med rösträkningen?

Valar Morghulis Citera
la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 5 år sedan

Xavier :

la_grave :

Jibberisch :

I sådana fall, grattis la_grave till att du fick igenom Gripen i Schweiz idag. Hur planerar ni ordna med folkomröstningen? Direkta mutor till väljarna eller kör ni en Bush och trixar med rösträkningen?

Jag utgår från att du inte räknar med att få ett svar på den frågan. Annars är du mer än lovligt naiv.

FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 5 år sedan

Bli sjöman.

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 5 år sedan

Lee-nus :

Är det bara jag som känner att det börjar bli mer intressant att diskutera hur man finansierar ett "maxat underliv"?

jo, snälla Linus utveckla smile *asg*

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Minimal
75 inlägg
Minimal 75 inlägg 5 år sedan

1. Skaffa en kontinuerlig income; (exempelvis ett jobb)
2. Minimera dina utgifter till minimalistisk nivå (köp inget, ät gurkor)
3. Försök nästla in dig i ett phett nätverk, detta genererar kanske rabatterat boende/utrustning/resa
4. Kör, bara kör.

Eller så bara riggar du ett sommarsäsongjobb, någon nämnde asfaltsläggare som bra exempel. Sen knegar du på skidorten såklart. Försök hitta en livsmedelsaffär att knega i på skidorten, och sträva efter kvälls- och helgpass. Kan va bättre betalt, men framförallt kan du rulla skidhud på dagarna. (Sen slipper du bränna doh´s på klubben).

Xavier
529 inlägg
Xavier 529 inlägg 5 år sedan

la_grave :

Xavier :

la_grave :

Jag utgår från att du inte räknar med att få ett svar på den frågan. Annars är du mer än lovligt naiv.

Ah, say no more! *nudge* *nudge*

Valar Morghulis Citera
MarkusO
1016 inlägg
MarkusO 1016 inlägg 5 år sedan

Fråga Hasse.

- Hel och ren? - Citera
Linghult
42 inlägg
Linghult 42 inlägg 5 år sedan

Lee-nus :

Tänkte samma sak...sen är det bara o gå all in i prostitution. I flera av vår kära alpländer så är det ju trots allt lagligt!

Sen har du ju skrytfaktorn med att att berätta att du har säsongat som Legit prostituerad för att finansiera att leka i pudret. Puder+sex? win!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook