Skapa vinklar tips

Carver

Medlem
Skapa vinklar tips
Tjena!

Jag vill lära mig åka med bättre vinklar för få en mer accelererande fart ur sväng. Fokus är att kunna få till det i GS-bana eller GS-friåkning.

Mitt nuläge är väl ungefär följande.
1. Jag tycker att jag har en bra ingång i sväng.
2. I rätt linje, tidig på kant och bra på att dosera kantning.
3. Fokuserar på att succesivt öka trycket på ytterskida med bibehålet "rakt" ben för att orka stå hålla emot vad jag vill uppnå.
4. Nu ca en tredjedel in i sväng (eller kanske 4-6 meter före GS-port) vill jag börja skapa vinklar.
5. Här är jag osäker på vad som är rätt. Jag kan skapa ett ordentligt tryck men det känns som med fel metod. Jag motvrider in höften tror jag och det känns inte optimalt för att "släppa iväg" skidorna och inte heller för utgångsfasen.

Hur ska jag göra med höftarbetet?
Bra övningar för att hitta rätt känsla?

Senast ändrad:
Skapa vinklar tips
Tja Carver!

Jäkligt svårt att beskriva med ord det du söker ärligt talat. Det finns dock folk här på FR som kan göra det (bättre än mig i a f !). Prova t ex Anders_Nilsson (examinerad instruktör), Jamt69 (alpintränare?) Hendryx (mkt teknikkunnig, skidinnovatör). Sök upp dom! Dte finns ett antal filmer på bl a Youtube som man kan diskutera kring t ex
eller

Eder,
Ace DG

Skapa vinklar tips
Syftet eller målet jag vill uppnå är att kunna åka en given linje men med högre hastighet.
För att nå detta behöver som jag tror få ett högre tryck och mer kantad ytterskidan så att skidan carvar snävare. För att få till det och orka hålla emot gissar jag på att jag behöver få ner och in tyngdpunkten mitt i sväng. Då behövs en höftrörelse som är större än vad jag nu har. Skapa vinklar är kanske populärt ryckt från Pernilla och Stig i Vinterstudion.

Vad jag vill få tips och info om är då.
Är det ok att vrida/skruva in höften. Med vrida menar jag skapa en motvridning.
Eller ska höften mer bara fällas in. Dvs att höften hålls mer eller mindre paralellt med skidorna.
Begripligt eller?

Förstår att film är bra. Ska se om det går fixa nåt i helgen.

Skapa vinklar tips
Svårt att säga vad problemet är utan att se video men lite generella sakar.

Att skapa tryck går inte genom att trycka, det är bara tillfälligt. Tryck får man av kantvinklar och inlutning.
Trycket är beroende av svängradien och svängradien är beroende av kantvinklar.
Det är ganska vanligt att folk försöker att skapa kantvinklar genom att vinkla höften fel och/eller för tidigt. Om du flyttar höften mot backen kan du göra det på två sätt, antingen genom att rotera runt fotleden eller genom att lyfta inre höftleden. Den första varianten kallas "hip dumping" och fyller ingen funktion. Det ökar inte kantvinkeln. Det andra misstaget är att man sätter in all höftkantning för tidigt. Det gör att man inte kan luta in tyngdpunkten mer och man fastnar i en mer eller mindre statiskt position "park and ride". I GS måste man ofta ha lite tålamod och luta in hela kroppen innan man sätter in kantregulatorerna. Du ska aldrig stanna i en statiskt position. Detta är särskilt viktigt om banan är så att man måste ställa upp skidorna.
Lite motvridning är ofta bra för att få bättre rörligthet men för mycket gör att innerskidan hamnar för långt fram.

Skapa vinklar tips
Detta är på italienska...men jag tror du förstår vad han menar...
Det han går igenom här är parallellitet vilket innebär att båda skidorna skall vinklas lika mycket..men han tecknar många krafter i kroppen vid carving...

I denna film förklarar han hur vinklar fungerar...på italienska...men mycket illustrativt...

Håll till godo...

Skapa vinklar tips
Okidokipanoki
Vi börjar i någon ända, lite tekniskt mambojambo, det du vill åstadkomma är en förflyttning masscentrum in mot svängcentrum, det vill du göra kontinuerligt genom svängen tills du bestämmer att du ska bryta, helt beroende på vars du ska härnäst. Om du har klivit på kanten tidigt och med relativt rakt ben så måste du böja benen för att kunna skapa mer vinklar.
Precis som sagts så kan du inte trycka mer, det är bara en känsla som du har.
Tidig kant med tidig belastning brukar vi prata om men det är lättare att säga än att göra.
En metod är att försöka "kasta" ner överkroppen i fallinjen, det ska göras samtidigt med att du försöker hitta stöd på blivande ytterskida.
Det kommer sen bli ett arbete synkat med hö/vä ben för att du ska kunna göra det.
Sträckning av det ena och böjning av det andra.
Kantningen sker genom först hela kroppen, ganska rak, sen kommer knä och sen kanske höft, helt beroende på vilken fart och vars man är på väg.
Vill man tänka rörelser här så är "knäkantning" en innåtrotation av lårbenet, gör det med ett böjt ben så blir det en kantning med "knät".
- anders

Skapa vinklar tips
Nu börjar det likna nåt med tankar och tips. Skönt.

Jag vet att det inte går att trycka fram ett högre tryck, det är som att försöka lyfta sig själv i håret.

Om jag summerar lite av era tankar med mina kring höftrörelsen. Flytta in tyngpunkten mot svängcentrum men inte genom att vrida/dumpa in höften (tänka en linjen mellan höftkulorna som strävar mot horisontellt läge?). Inte för tidigt utan succesivt. Ett uns motvridning kan accepteras.

I helgen ska jag verkligen få till en film (som jag hoppas jag vågar visa sen;).

Skapa vinklar tips
OK. Fick av slump ihop en liten kort film, dock med SL-skidor vilket inte var tanken. Några spontana första reaktioner kan ni få ge. Förvarnar dock om att det är lite "old school" över det hela.

Vill kanske inte riktigt jämföras med Ligerty. Han kunde varit min son (åldersmässigt alltså).

Skapa vinklar tips
Snyggt.
Skulle vilja se dig driva på den lite mer, saknar lite dynamik och rörelse.
Finns två delar som du kan foka på;
1. driva på skidan i längsled, typ som att yttern ska sparka till en boll
2. försök få böj/sträck arbetet att inte bara generera rörelse upp ner utan även sida sida

Tidig kant, tidig belastning och balans över ytterskidan är ledord

Skapa vinklar tips
Du har en bra grund att utgå ifrån. Till en annan gång, låt kameramannen stå mitt i backen och åke förbi honom så att man ser från sidan, ca 5 svängar framifrån och 5 bakifrån.

Om du vill ha större vinklar och ändå hinna med SL-svängar (ca 10 meter långa) så måste du börja lågavlasta. Det tar för lång tid att gå upp helt mellan svängarna. Detta är relaterat till vad Anders säger i 2.
En bra övning för det är att hålla stavarna ca 15-20 cm under handtaget och pressa dom ner i snön hela tiden. Du tvingas ha låg position i svängväxlingen och ut med skidorna i svängen.

Sedan kan man notera att du har ganska tydlig A-ram. Det kan bero på att du är "lat" med innerbenet eller att du behöver loda pjäxorna.

Svårt att se framifrån, men du kan nog jobba lite mer på att vara fram tidigt i svängen. Sedan kan du släppa fram lite (som Anders säger i 1)

Skapa vinklar tips
Jag tycker ni gör liknande analyser som jag själv tycker det känns/ser ut. Målet är som sagt mest GS-åkning och det var SL i flackparti.
Tå/mitt/häl faserna genom sväng bestär för mig av mest bara mitt-tryck genom sväng. Det är helt rätt noterat och det är mest från mitt i sväng och till svängväxling jag vill förändra så det är nog en potentiell förbättring.

Mer filmning i helgen får bli målet.

Skapa vinklar tips
Hej igen!

Tillbaka med en liten film. Inte den optimala men. Goprofilm från bakomliggande åkare.
Körning i normalröd backe med 27-meters GS-skidor i ca 70Km/h. Visning i slowmo för att kunna analysera.
Det jag själv ser är ungefär följande.
1. Vinklarna som jag egentligen eftersöker i trådämnet kanske inte är så himla dålig (för en som är nära 50 bast). Däremot komma ner mer i position mitt i sväng önskvärt.
2. Som sagts tidigare så har jag tät skidföring. Är så invant och svårt att ändra. Dessutom känns det stabilt och det funkar för Felix Neureuther så.
3. Svängväxling något långsam och avlastning görs bara från ytterskida.
Vad mer ser experterna?

Skapa vinklar tips
Snyggt
Växla tidigare, våga kliva på yttern och skicka ner MC mot fallinjen och våga lite på att det sitter.
Sen skulle jag vilja att du testar att få lite mer vinkel i fotleden, kan skapa mer utrymme för att jobba med ytterskidan i längsled, tänk dig att du sparkar till en boll, för att du inte ska hamna för långt bak när man gör det så böj mer i fotled.
När det gäller vinklar så brukar jag tänka att jag ska gå in med rak kropp i svängen (alltså starta den) och sen kommer knä/höftkantningen successivt.
Smal stance spelar mindre roll, det viktiga är att man vågar diffa på HÖ och VÄ sida, lite långben/kortben (Ytter/inner)

Skapa vinklar tips
Hej Anders!
Behöver hjälp med att konkretisera mer.

Växla tidigare, Hur gör jag det bäst? Genom att kanta av tidigt och snabbare eller? Lågavlasta går snabbt men blir dj-t jobbigt i 60-70 sekunder. Eller ska jag komma tidigare med uppresning?

våga kliva på yttern och skicka ner MC mot fallinjen säger du. MC står för?

Sen skulle jag vilja att du testar att få lite mer vinkel i fotleden, Menar du vinkel framåt i ingång och söka hältryck ut?

Senast ändrad:
Skapa vinklar tips
Carver sa:
Hej Anders!
Behöver hjälp med att konkretisera mer.

Växla tidigare, Hur gör jag det bäst? Genom att kanta av tidigt och snabbare eller? Lågavlasta går snabbt men blir dj-t jobbigt i 60-70 sekunder. Eller ska jag komma tidigare med uppresning?

våga kliva på yttern och skicka ner MC mot fallinjen säger du. MC står för?

Sen skulle jag vilja att du testar att få lite mer vinkel i fotleden, Menar du vinkel framåt i ingång och söka hältryck ut?
Växla tidigare; det jag vill komma åt är att du får stöd av blivande ytter tidigare i svängfasen, LÅgavlasta eller högavlasta blir mer beroende på underlag och var man ska i nästa läge.
En lätt sträckning av blivande ytterben skapar stöd på blivande ytter, sen innebär det inte att då har en kantad skida i det läget.
MC = Masscentrum, och metoden att skicka ner överkroppen mot fallinjen är lite som att falla, dvs vara lite ur balans och sen lita på kanten.

Mer vinkel i fotleden har egentligen inget med var på skidan du står, alltså om du är fram eller bak, men det ger dig lite mer utrymme att röra dig framåt/bakåt.
Hältryck och mycket vinkel i fotleden går inte emot varandra, jag tycker att man bör utgå från att stå på häl/hålfot och lyfta upp tårna, då är foten spänd (laddad) och sen ha ganska mycket vinkel i fotled, då skapar man möjligheter att få till rörelse i fot, knä och höftled, du vill inte gå in med "förbrukade ledrörelser" utan ha en chans att justera under resans gång
- an

Skapa vinklar tips
Blandar mig in med ödmjukhet - tror inte jag är på samma nivå som Anders - men här kommer i alla fall det jag ser. Tog några bilder på filmen:

2s in i filmen:

Inneskidan ligger ganska mycket före ytterskidan.

7s in i filmen:

Tydligt knälås. Ytterknät ligger in mot innerbenet. Be någon fota några bilder framifrån så ser du nog ännu tydligare vad jag menar. Ganska kraftigt motvrid också.

Tycker du skall känna på följande:
* Tänk mer på innerknät. Överdriv att vinkla det mycket inåt i svängen. Testa gärna också på flacken att åka rakt fram och verkligen starta svängen genom att vinkla innerskidan så att du lär kroppen att verkligen svänga med den också.
* Testa mer medvrid i initieringen av svängen. Att låta överkroppen svänga "lite före benen" är en ganska bra mental bild tycker jag. I slutet av en sväng ökar du motvridet och detta blir sedan ett medvrid i kommande sväng. Försök att alltid ha en aktiv rörelse genom hela svängen och aldrig bli stillastående.

De båda ovanstående hänger ihop och hittar du känslan här tror jag att du kommer att uppleva hur otroligt mycket mer man kan svänga innan man passerar fallinjen.

Skapa vinklar tips
Tack Anders & Pistgubbe!

Fick mycket att testa och tänka på. Mycket nötande på detaljer framför mig inser jag.

Skapa vinklar tips
Halloj!

Feedbackar lite.

Att få till ett bättre "släpp" kan jag genom att föra yttern framåt samtidigt som jag hämtar hem innern något. Lätt att hamna i bakvikt ut ur sväng dock. Antar att det är därför Anders N vill ha mer fotvinkel hos mig och komma fram över skidan?

Att få bort knälås är svårare. Tycker jag tappar yttertryck när innern kantas mer. Rörelserelaterat eller något med position (fotposition kontra tyngdpunkt) troligen.

Tidigt på kant genom avlasta via inner/blivande ytter ökar absolut dynamiken. Tar tid att automatisera tror jag och dessutom känns det långsammare än att göra via yttern. Tid är bristvara för mig i banåkning. Därför svårt i bana.

Ja. Så är status nu och snart är säsongen slut på hemmaplan är jag rädd. Tur man har 2 resor till fjällen kvar.

Skapa vinklar tips
Att få till ett bättre "släpp" kan jag genom att föra yttern framåt samtidigt som jag hämtar hem innern något. Lätt att hamna i bakvikt ut ur sväng dock. Antar att det är därför Anders N vill ha mer fotvinkel hos mig och komma fram över skidan?
- korrekt

Att få bort knälås är svårare. Tycker jag tappar yttertryck när innern kantas mer. Rörelserelaterat eller något med position (fotposition kontra tyngdpunkt) troligen.
- tänk på att det inte är tryck på innern som behövs utan snarare en aktiv kantning, jag brukar tänka att jag nästan lyfter innern och vinklar in knät, om du förstår

Tidigt på kant genom avlasta via inner/blivande ytter ökar absolut dynamiken. Tar tid att automatisera tror jag och dessutom känns det långsammare än att göra via yttern. Tid är bristvara för mig i banåkning. Därför svårt i bana.
- därför lättare att gör i låg fart och i ultrarapid, typ sladdande parallellsväng

Skapa vinklar tips
Kunde inte släppa denna tråd...

Stanna filmen runt 18-19 s och titta på Jonna´s position...notera att ytterskidan/benet är utsträkt och i det närmaste neutralt i pjäxan utan plöstryck...Inner skidan är tillbakadragen inunder kroppen med ett lätt plöstryck och att hon kantar denna skida aktivt...
Jag brukar säga att man ska kunna lyfta endera skida mitt i svängen utan att tappa balansen framåt eller bakåt..då står man rätt...
Sedan går hon ur sväng med hältryck...det kan vara överkurs...men om man ska vara blixtsnabb i bana så gäller det...
Notera att hon släpper inner knät helt och är helt parallell i underbenen...

Skapa vinklar tips
Hendryx sa:
Kunde inte släppa denna tråd...

Stanna filmen runt 18-19 s och titta på Jonna´s position...notera att ytterskidan/benet är utsträkt och i det närmaste neutralt i pjäxan utan plöstryck...Inner skidan är tillbakadragen inunder kroppen med ett lätt plöstryck och att hon kantar denna skida aktivt...
Jag brukar säga att man ska kunna lyfta endera skida mitt i svängen utan att tappa balansen framåt eller bakåt..då står man rätt...
Sedan går hon ur sväng med hältryck...det kan vara överkurs...men om man ska vara blixtsnabb i bana så gäller det...
Notera att hon släpper inner knät helt och är helt parallell i underbenen...

Ååå, Juvass. Där har man ju gjort några svängar. Och analyserat sådana där videos till förbannelse.
Sorry för OT, blev bara lite nostalgisk!

Senast ändrad:
Skapa vinklar tips
Snyggt :)
Balans är viktigt, kanske den viktigaste parametern tillsammans med medvetenhet av åkaren.
Sen finns det en dimension av att vi förhåller sig till underlaget och backen.
Beroende var du befinner dig i sväng så kommer du komma på tå eller häl (lite grovt räknat)
- an

Skapa vinklar tips
Rätt tänkt...jag använder ofta "telemark" för att förklara hur skidföringen ska vara...och då faller bitarna på plats...!

Skapa vinklar tips
Hendryx sa:
Rätt tänkt...jag använder ofta "telemark" för att förklara hur skidföringen ska vara...och då faller bitarna på plats...!
Håller bara med...

MEN en annan fråga i detta sammanhang...

Jag tycker mig ha uppfattat att dagens racepjäxor ska ha mindre framåtvinkel än tidigare.
Varför?
Är det p g a att man faktiskt inte belastar plösen speciellt mycket i svängens tyngsta fas (max tryck, max g) utan att man faktiskt närmar sig en ganska neutral position i skon. Bl a Hendryx nämner det i sitt "Jonna"-inlägg ovan.

Blir det i stället en nackdel att ha för stor skaftvinkel? Vad blir resultatet?
Går raceskorna mot hårdare flex igen p g a detta resonemang? Hörde bl a André Myhrer säga något om sina nya hårdare skor igår från Levi.

Ska definitivt labba lite i vinter utan "spoilers" mellan innersko och skal.

God lunch på er,
/Ace DG

Senast ändrad:
Skapa vinklar tips
Mindre vinkel är nog ett relativt begrepp, relativt igår, ja sannolikt har det ändrats sig lite iom utvecklingen av skidorna, relativt det som säljs i butik, nja de flesta har nog fortfarande mer är std pjäxor.
Samma med hårdheten men letar mer efter "homogen" än hård även om man har rätt vinkel så kan man gå på svinhårda pjuck.
Anpassningen ska ju göras utifrån vare åkare och hur just din kropp kan få till vinklar och hur du "vill" att skidorna ska exekvera, eller när de ska.
Sen skiljer det sig beroende på gren i både vinkel och hårdhet.

Jag kommer labba lite mer med hur foten möter skidan i år för att se hur det påverkar min åkning och sen med hur de olika GS skidorna påverkas av vinkel i pjäxan.
Åker som std på mina gamla 21m GS skidor (191cm) och snart fullrocker och tänkte testa mot 27m och 35m för att se hur hårdhet och böjkurva kommer påverka hur jag måste sätta svängen.
- an

Skapa vinklar tips
Ja...så är det AC...race pjäxor är rakare i skaften för att man ska kunna sträcka ut yttern och skapa en stark position..
Plöstryck är inget man ska ha...förutom på innern...men det är endast ett lätt tryck...
Hårt plöstryck är något som förstör geometrin på skidan samt att det belastar knän hårt...Neutral i pjäxan är det som gäller...
Står man neutralt i pjäxan kan man ha hårdare pjäxor...ett sätt att få bort plöstryck är att skaffa sig ett par riktiga race pjucker...lägger du på plöstryck då känns det som man har ett järnrör över smalbenen och man slutar hänga i pjäxorna direkt...:)
Trycket ska komma mitt under pjäxan...då fungerar skidan som bäst...i praktiken har man alltid trycket något framför BC...och det är skidorna designade för...
För att får riktigt djupa nedlägg är det ett absolut måste med en neutral ytter...okay...Bode fixar det...:)

Bra exempel här...

Skapa vinklar tips
Kalle Pallander...åkning som håller än...:cool:

Kolla in 2.43 där ser man tydligt hur trycket ligger när han går över puckeln...yttern sprätter uppåt och innern nedåt...
Faan...ja gillar sånt...:cool:

Senast ändrad:
Skapa vinklar tips
Jo just det ja...knäna får aldrig vara framför tårna...
Och...ett fel som många gör är att sätta sig i svängen...sträck ut istället...då kommer klöset...

/H

Tillbaka
Topp