Tips på dam-pistskida som är lättåkt och stabil

Xponent

Medlem
Hej!

Jag är på jakt efter en skida till min fru så att vi kanske kan få till lite fler skiddagar per år ;) eller åtminstone göra skidåkningen lite roligare för henne. Vi har som familj åkt iväg en vecka per år under 4 års tid.

Åkmässigt så tar hon sig ner för de flesta backar (även svarta, men inte t.ex. Väggen) med parallella skidor med kontroll, dock ej med skärande sväng. Hon har även gått i skidskola tidigare för att få in rätt teknik. Det hon upplever som jobbigt med skidåkningen är när farten blir hög eller det är allt för uppkört i pisten. Jag funderar på om inte skidan kan vara en del i detta. Som referens på vad för hög hastighet är så testade vi en flack speedskibana i Lindvallen förra året. Där hade hon en hastighet på mellan 55-60 km/h och det tyckte hon var för snabbt. Vår son som då var 8 år var snabbare än henne. En backe som hon tycker är lagom att åka nerför i Lindvallen är Märta.

De skidor som hon använt tills nu är några jag inte hittat så mycket information om. Hon köpte dem från XXL och de var billiga, vilket hon tyckte duger bra för henne. Skidorna är ett par Rossignol Zenith Limited (mått: 115-70-98; R=13; Längd 154) och de kostade väl under 1500 inklusive pjäxor och bindningar.

Jag tar tacksamt emot tips på skidor som skulle passa henne och som gör åkningen behagligare och roligare. Hon vill gärna cruisa ned för pisten i ett lagom tempo med "lagom" stora svängar. Men jag skulle gärna vilja att skidorna gör att hon känner sig tryggare med lite högre farter och att de tål att hon utvecklar åkningen. Vidare är det bra om de tål att köras då det är uppkört.

Jag har tittat runt lite på olika skidor men har svårt att få grepp om vilka som skulle fungera. Många av de skidorna som rekommenderas är för de avancerade åkarna. En som jag är lite nyfiken på är Head Absolut Joy. En annan som verkar vara bra är Atomic Cloud 9, men eventuellt kräver den en del vad det gäller tekniken.

Om dryga veckan skall vi iväg och då tänkte jag hyra några skidor till henne som jag hoppas på skall passa henne. Hittar vi några bra får jag lägga en beställning när vi kommit hem så att vi kan ta en tur till denna vinter...

Min uppfattning är att korta sk all-mountain skidor ofta blir oroliga när det blir uppkört, ja rent allmänt oroliga när farten ökar för den delen. Nu vet ju inte jag hur lång din hustru är, inte heller vad hon väger, men det tänker jag heller inte fråga om ;). Om jag ska våga mig på en gissning så tror jag på en skida som är något längre än den hon har nu, lite tip-rocker för att svälja terrängvariationer (uppkört), tar också skidan lättare in i sväng. Kanske 80-85 i midjan, ev mer om hon tänkt sig några äventyr utanför pisten (Tänker sig inte alla det...). :D

Men som sagt, jag är långt ifrån någon expert. Mitt resonemang bygger jag på vad min hustru trivs med, dvs 172/97 och 178/115. Hon är 172 cm. Relativt kompetent åkare som reder sig i alla förhållanden on- och offpist, men är inte heller supertrygg med alltför höga farter.

Här finns en bra guide vad gäller val av längd. Har några år på nacken men kan vara bra att utgå från i alla fall...
https://www.freeride.se/valj-ratt-langd-pa-dina-alpina-skidor/

Det var mina 0,2...

Lycka till med skidvalet!

Senast ändrad:
Låter en del som min äldsta dotter. Hon hade ett par jr skidor som blev fladdriga i högre fart och med ganska kasst isgrepp.... Kombinationen brant(are) och hårt uppskattades därför inte. Alls. Dåligt köp av pappsen.

Till i år fick hon ett par Völkl Essenza Adora. Vi har åkt en helg i januari och hon var väldigt nöjd. De verkade vara väldigt lätta att få in i sväng och hon åkte bättre än någonsin på de. Förhoppningsvis uppgradering om ett par säsonger... men där hon befinner sig nu verkar de funka närmast perfekt. Hon åker endast pist.

http://www.evo.com/outlet/ski-packages/volkl-adora-skis-essenza-3motion-tp-100-bindings-womens.aspx

Frun åker sedan några säsonger på Dynastar Legend 85. Grymme skida som faktiskt funkar bra för enklare åkning, testad av äldsta dottern.

https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/dynastar/legend-sultan-85.html

Völkl Yumi. Bra pris. Lättåkt och stabil när det är uppåkt. Den största skillnaden för att uppleva åkningen som stabil och trygg är dock teknik. Att stå rätt och kunna lägga tryck på rätt sätt gör otrolig skillnad.

Pjäxor? Om bindning, skida och pjäxor kostade 1500kr så gissar jag inte heller pjäxorna är så mycket att hurra för och ett par riktigt välsittande pjäxor med lagom flex tycker jag är viktigare än skidor.

Tack för alla tips!

@The-Geb: Lite så som du resonerar hade jag tänkt mig jag med. Kanske med en midja på ca 80 mm. Men jag kan aldrig tänka mig att man skall behöva åka utanför pisten, finns det folk som betalar för det alltså ;)

@drm70: Jag har tittat en del på Völkl Essenza-serien. Närmare bestämt Viola. Kanske mest för att jag själv är så förtjust i Völkl i och med mina nya RTM 84.

@jarnebring: freeski-sortimentet har det aldrig fallit mig in att kolla på. Men dessa var ju faktiskt lite intressanta. Ja, tekniken är så klart viktig. Därför har hon även tagit skidlektioner.

@DrJ: De pjäxorna användes 1,5 dagar. Sedan dess har de inte blivit använda. Nu är det hyrpjäxor som gäller för stunden. Detta tills hon hittat några hon trivs med. Det brukar bli ett eller två byten varje vecka. Svårt det där med pjäxor tydligen.

Jag köpte precis dessa på chans till sambon:
https://www.sport-bittl.com/de/salomon-bamboo-14-15::47536.html

Åkmässigt låter din beskrivning av din fru ungefär som nivån min sambo befinner sig på.

Skidan finns ju bara i korta längder. Min sambo är 155cm kort.

Om skidan är bra eller inte har jag ingen aning om, hittade lite recensioner efter googling jag tyckte lät bra.

Kan återkomma med utvärdering efter v11:-).

/drH

Tillbaka
Topp