Skidor til en på 1,5 år

Vegar

Medlem
Skidor til en på 1,5 år
Någon som vet vart jag kan få tag på skidor till en på 1,5 år? Sådana där man stiger i med "vanliga" skor eller liknande. Vet inte vad som gäller nu för tiden. Bara så lillen får prova trampa runt med någon sorts plank på benen..

Senast ändrad:
Skidor til en på 1,5 år
Du menar längdskidor? Längdskidor 90 cm finns i de flesta sportbutiker, även de mindre lokala handlarna brukar ha skidor till de minsta barnen.

90 cm längdskidor med bindning för vanliga skor eller kängor är ganska instabila och det är lätt att ramla med dessa. Visst är det bra för balansen, men det kan ta bort glädjen också.

Rekommenderar att även prova riktiga alpinlagg i längd 60-70 cm med riktiga alpinpjäxor. Ställ ned bindningarna till det lägsta på skalan, brukar vara 0,5. Pjäxor finns i strl 15 cm, så har barnet mindre fötter än 13,5 cm så skulle jag rekommendera att vänta med alpinutrustningen kanske till mars-april.

Alpinutrustningen ger en helt annan stabilitet och kan även tillföra mycket, mycket åkglädje till barnet.
Men tänk på att när man är 1,5 så har man inte kraft till att göra plogsväng eller styra skidorna.
Och för allt i världen, pusha inte! Vill inte barnet, avbryt direkt och åk pulka, fika eller ngt annat.

Skidor til en på 1,5 år
Och tänk på att även om bindningarna är så lösa dom kan, så har dom jäkligt ömtåliga ben.
En ett å ett halvtåring på alpint är nog ömtåligare än min två och ett halvåring var. Och han höll inte för mycket... Så vänta med alpint säger jag. :)

Skidor til en på 1,5 år
Tror inte att en 1,5-åring kan göra så mycket i lutning, började själv när jag var 2,5 och då var det nästintill platt med rullband som lift som gällde. Kommer också ihåg att jag hade sådana "längdskidor" för barn som man sätter vanliga skor i. Då jag inte kommer ihåg nåt från de allra tidigaste åren var jag självklart äldre då. Hade fortfarande roligt på dem. När man precis börjar lära sig gå tror jag inte att kvaliteten på åkningen är relevant, utan att det viktiga är att få leka och då tror jag att "längdskidorna" passar bra. Kan bara anta att det underlättar inlärandet av alpin skidåkning senare i livet och jag vet säkert sparar pengar.

Lycka till!

Skidor til en på 1,5 år
Inga alpinskidor nu! Det är för tidigt. Han skall bara testa att ha grejer på fötterna. Alpinskidor och lutning är det ingen behov av, ingen poäng att stressa! Men jag undrar vem som säljer de minsta skidorna med bindningar som tex den där man säger i med skor. Eller någon liknande variant. Någon som ha tips på vart man köpa den kortaste varianten?

Skidor til en på 1,5 år
Men hallå, men vem sätter skidor på en 1,5 åring!!!!!!

Ditt barn kanske är jättetidig i motoriken, det var min dotter med. Hon kröp vid 5 månader, gick med stöd vid 7 månader och utan stöd när hon var 10 månader. Men sina första skidor (men en pappa som är skidlärare) fick hon stå på när hon hade fyllt 3. Innan dess var det pulka som gällde för att få känna på snö och lite fart.

Ursäkta om jag lägger mig i, men jag tycker faktiskt att det är vansinnigt att du ens ställer frågan.
Vad vill du få ut? Ok om du vill forma ett tennisproffs, då behöver barnen börja tidigt - men för att åka skidor, kom igen.....

Skidor til en på 1,5 år
J-L2A sa:
Men hallå, men vem sätter skidor på en 1,5 åring!!!!!!

Ditt barn kanske är jättetidig i motoriken, det var min dotter med. Hon kröp vid 5 månader, gick med stöd vid 7 månader och utan stöd när hon var 10 månader. Men sina första skidor (men en pappa som är skidlärare) fick hon stå på när hon hade fyllt 3. Innan dess var det pulka som gällde för att få känna på snö och lite fart.

Ursäkta om jag lägger mig i, men jag tycker faktiskt att det är vansinnigt att du ens ställer frågan.
Vad vill du få ut? Ok om du vill forma ett tennisproffs, då behöver barnen börja tidigt - men för att åka skidor, kom igen.....
Men hallå, läste du ens vad TS skrev? Jag svär, allt folk som skapar åsikter långt innan de läst vad det handlar om, TS skriver ju till och med "Bara så lillen får prova trampa runt med någon sorts plank på benen". Kanske skita lite i hur folk uppfostrar sina barn och fokusera frågan?

Skönt att du får in lite skryt om din egen unge också...

Skidor til en på 1,5 år
bootfitta sa:
Men hallå, läste du ens vad TS skrev? Jag svär, allt folk som skapar åsikter långt innan de läst vad det handlar om, TS skriver ju till och med "Bara så lillen får prova trampa runt med någon sorts plank på benen". Kanske skita lite i hur folk uppfostrar sina barn och fokusera frågan?

Skönt att du får in lite skryt om din egen unge också...
Jo, jag läste innan jag kommenterade.
Men varför hoppar du på mig? Jag har sagt något om din kommentar?

Är det inte bättre att barn lär sig gå ordentligt istället och träna upp muskler mm, istället för att riskera att göra sig illa. Alla föräldrar gör de som känns bäst för dem och för sina barn, så självklart vill TS sätta sin unge på skidor redan vid 1,5 års ålder så får han väl göra det.

Det finns plastskidor att köpa i stort sett alla sport affärer, just såna som man använder vanliga skor i.
Dessa ger ingen stadga, de är hala under och barnet halkar bara omkring. Är det inte då bättre att vänta tills det att barnet är äldre, typ 3 år, innan den börjar och då på riktiga skidor?

Skidor til en på 1,5 år
Ingen problem att ni lägger er i! Jag tycker vi generellt är för dåliga i att lägga oss i! Så det är bra. Sen kan jag tycka att det kan vara bra att ställa frågor om man undrar. Så inte man dömer för snabbt. Det tycker jag för många gör. Nu är jag mest ute efter om någon kan ge mig en länk eller så, men det verkar vara lite svårt. Att de flesta har skidor stämmer inte tyvärr. Så jag behöver tips om något ver vet som har något vettigt.

Sen kan jag säga att jag är ingen dålig skidåkare och jag blev upplärd av min far när jag var 3-4 år. Är idag 38. Lägg inte så mycket mer i det jag skriver än det jag skriver. Min filosofi är att man skyndar mycket långsamt. Lillen är inte speciellt motorisk och går knappt själv än. Vi har kört pulka sedan han var några månader gammal. Han gillar att det händer något och tycker allt nytt är spännande. Som många barn i hans ålder. Att köpa skidor kanske kommer innebära att han får ha de på fötterna i några minuter och sedan prova igen nästa säsong. Jag har lärt upp många barn och ungdomar att åka vattenskidor och jag tror att det generellt handlar om att de förstår vad det är för något. Och att de tidigt får ta och känna på saker. Ni måste komma ihåg att en 1,5 åring inte kan koppla ens vad det är för något. Ni går lite för snabbt i tankarna för vad mina planer skulle vara. Troligtvis blir der bara en vända på golvet i vardagsrummet.

Så, är det någon som kan tipsa mig om vart man får tag på sådana skidor? Länk skulle hjälpa mycket. Tack för hjälpen.

Skidor til en på 1,5 år
Hej igen! Förlåt om jag brusade upp.

Går det inte att söka på plastskidor barn? Har sett ett par från Stiga, men de verkar lite breda.
Kan kolla i garaget om vi har kvar våra, så kan jag skicka upp dem till dig.

Istället för skidor - testa Babysnow - fast det är bättre på riktig snö än i vardagsrummet :)
babysnow

Skidor til en på 1,5 år
Eftersom ämnet kom upp tänkte jag dela med mig om Alpint med 1,5åring.
Disclaimer: jag är ingen skidlärare, barnpsykolog, barnexpert, gillar inte aggresiv åkning, gillar mjuka skidor, började själv åka vid 25år så jag minns min första dag på skidor väl (är 37nu).

När min dotter fyllde 1år så läste jag läste mycket på nätet om när det är lämpligt att testa, risker, tekniker men la ned allt sånt och istället för att fokusera på ålder använda sunt förnuft och känna efter om man tror barnet och en själv är redo för testa.
För oss kändes det rätt med 1,5 år och det fungerade bra att hon tom åkte själv i minsta barnbacken som planade ut till stopp, vi var väldigt försiktiga och avbröt om hon inte ville själv.

Vi delade upp allt i steg (inte medvetet från början dock), samt att jag lärde mig mycket om hur hon fungerar som individ under den korta introduktionen till utförsåkning:

Sportlov:
-Hon fick stå på våra skidor och åka med, tyckte det var kul när mamma åkte bredvid och farmor nedan, någon att vinka till.

Påsken: (vädret var väldigt bra vilket hjälpte till i hennes upplevelse, vilket jag insåg i efterhand).
Dag 1:
Visa upp hennes pjäxor som en present som hon fick gå omkring med i snön. Dagen efter på med skidor men det blev tokprotest. Vi hade själva inte skidor på oss själva då.

Dag 2:
Vi satte på oss skidor själva och då plötsligt ville hon också så då var det inga problem att få på skidor. Dra henne runt med staven lite på flaken, för och lära sig att hon måste parera med balansen. (Ungefär här dök det upp att allt jag vill att hon ska pröva måste jag göra själv innan eller samtidigt)

Dag 3:
Nu vet vi att vi själva måste åka skidor för att hon också skulle vilja. Jag satte henne framför mig och hasade tillsammans upp på rullbandet för barn, lyft av (här passade vi på att lära oss att räkna ned från 5 till 1 hopp av). Sedan ut i backen, höll först i händerna vilket inte funkade alls då hon ramlade bakåt, testade med stav framför men det gick inte heller då hon la sig bakåt eller hängde för mycket på staven. Här började hon tröttna så då fikade vi och kollade på dom äldre barnen.
Vi testade igen, höll om höften och det var superbra men jag fick åka dubbelvikt. När hon fick balansen så höll jag om fotlederna så hon kunde känna balansen för att inte ramla bakåt eller framåt, jag fick ännu ondare i ryggen (är lång själv).

Dag 4:
Släppte taget men åkte bakom ifall att och räddade fall några från fall åt sidan eller bromsade. Byte till framför (åkte baklänges själv) för att visa att om man trycker ihop spetsarna så bromsar man. Hon fattade men var för svag för att trycka ihop själv. Nu hade hon balans att kunna glida ned själv.

Dag 5:
Nu fick hon hybris och skulle hasa sig fram till rullbandet på och av själv. Jag stod hela tiden bakom och stöttade då det rycker till när man går på bandet men fick "utskällning" om jag stöttade/lyfte för mycket.
Efter ca 2 dagar med ryggskott och mycket fika så tog vi en blå backe tillsammans med mig bakom för att bromsa/föra ihop skidspetsarna.

Några tips/reflektioner:
-Se till att själv ha skidor som du inte är rädd om, barn går gärna på dina skidor men värst är rullbanden som har vassa metalskenor som garanterat kommer förstöra dina belag på skidorna
-Mycket pauser/fika
-Visa hur andra barn gör för inspiration
-Håll kolla på andra barn så ni inte blir påkörda, jag blev påkörd bakifrån och blev väldigt beskydande då jag insåg vad som kunde hända med en 1,5 åring som väger lite med dålig balans.

Skidor til en på 1,5 år
Glöm inte att använda hjälm.
För den dagen kommer när de kommer att se om du inte gör det och vill man ha någon trovärdighet längre fram så är det bra om man slipper någon krystad förklaring som kommer att genomskådas till slut :)

Skidor til en på 1,5 år
Jag lät mina grabbar börja gå med skidor när de var 1 år.
Både längdskidor men även skidor med stålkant.
Det jag gjorde var att jag fick tag i ett par gamla alpinskidor (raka!) 80 cm långa vilka jag satte stövelbindning på.
Typ Tegsnäsbindning.
Sen kunde de strutta runt längst ner i backen bäst de ville i sina vanliga vinterkängor.
MEN skillnaden mot att göra samma sak med längdskidor är att de hade grepp när de fått lite fart och ville svänga.
OCH de kunde resa sig själva när de ramlade.

Slalom fick de inte testa före 4 års ålder.
Knappt då. Varför hålla på med det? Slalom alltså...

Påpekas bör att på vårt dagis här utanför Östersund är det obligatoriskt för Alla barn som kan gå att åka skidor när det finns snö.
Om detta finns ingen (noll) diskussion.

vänligen
Daniel

Skidor til en på 1,5 år
Intressant med olika åsikter! :-)

När 2-åringen börjar prata om att åka skidor redan i september och blir jätteglad när det vankas lite åkning på rimfrosten på gräsmattan i oktober, ja, då ångrar man inte att skidåkningen introducerades tidigt. Pulka är inte lika kul, enligt barnet.

Men såklart skall man vara medveten om riskerna och barnets utveckling. Likaså skillnader mellan killar och tjejer. En god portion sunt förnuft samt skidlärarutbildning hjälper förstås... Viktigast är säkerhet och nöje!

Sedan är det klart att allt går lättare om man väntar tills barnen är 3 eller 4 år och har bättre koordination och muskelstyrka, men man kan även missa mycket glädje under vintrarna på vägen dit.

Skidor til en på 1,5 år
Min son fick ett par längdskidor till vanliga pjäxor då han var 1 år och 7 månader. Han älskade springa runt med dom. Dock är det väldigt svårt för dom att köra nerför när dom inte har pjäxstöd.
2 veckor efter hyrde vi alpinglagg och pjäxor och han klarade att åka nerför. Dock förstår dom inte hur man skall ploga så ta det försiktigt. Senare på vintern åkte vi med honom igen och han hade inga problem att glida nerför själv.
Fördelen med längdskidorna är att dom kan välja sig att ha skidor på fötterna. Ibland vill dom i 2 minuter. ibland 20. Så fick han springa runt med dom inomhus. Igen för att det inte skall kännas läskigt. Samma gäller med pjäxor. låt dom ha dom på sig så dom vänjer sig. Nu skall vi iväg över jul så det skall bli kul att se hur det går.
Men glöm inte att dom måste själva vilja och ha peppet. man skall inte tvinga dom ut. Då är det lika bra att vänta.

Skidor til en på 1,5 år
Hittade 2st mobilfilmer på hur det såg ut andra dagen. Dottern går upp på bandet själv (lyfter och fixar med henne för mina skidor hyvlas mot metallkanterna på rullbandet) och utför, man ser att hon är för svag att bromsa men balansen är ok.

Mvh
Oskarvilde

Tillbaka
Topp