1,5 h rendering för 1 min!

Alexandros

Ny medlem
Hejsan,

har precis skaffat mig en hv30 och börjat redigera hd. Gjorde en minuts film för att se hur bra jag kan komprimera och vad filerna landar på. Det slutade med att jag körde programmet vegas 8 och renderar i 1440x1080 5mb/s windows media 9 .wmv. En minut tog mig en och en halv timme att rendera. Hur kan jag göra denna process snabbare?

Jag har beställt dubbelt så mycket RAM minne men har det något med detta att göra eller är det hårddisken och processorns snabbhet?

jag tror inte det har något att göra med hårddisken och processorns snabbhet ialf :)

Alexandros sa:
Hade varit bra om du kan säga vad det kan ha att göra med då? :)
vet tyvärr inte fast det tar skit länge för mig med:O
får väll låta det stå över natten om man ska göra längre filmer..

du kanske har en för dålig processor? Sony rekomenderar ju minst 2.8GHz för att rendera i HD på sina program. En QuadCore processor skulle nog göra det bättre isf.

Bärbar eller stationär?
Vad har du för processor i datorn? Klarar moderkortet av nyare processorer?

Och en fyrkärning processor är absolut inte nödvändigt då väldigt få program kan (om det ens finns något) använda sig av fyrkärningaprocessorer.
Du bör isåfall kanske leta efter en riktigt bra dubbelkärnig Intel Core 2 Duo E8400 3,0 GHz, eller kanske, om du vill ha en fyrkärnig (QuadCore) så Intels nya Core I7, med HT-teknologi.

Och sen har det ju självklart med att göra vad du har för grafikkort i datorn också?

JS86 sa:
Bärbar eller stationär?

Och en fyrkärning processor är absolut inte nödvändigt då väldigt få program kan (om det ens finns något) använda sig av fyrkärningaprocessorer.
Du bör isåfall kanske leta efter en riktigt bra dubbelkärnig Intel Core 2 Duo E8400 3,0 GHz, eller kanske, om du vill ha en fyrkärnig (QuadCore) så Intels nya Core I7, med HT-teknologi.

Och sen har det ju självklart med att göra vad du har för grafikkort i datorn också?
Vegas PRO 8 är ett program som drar nytta av så många processorer som möjligt så Quadcore skulle ju göra det bättre. Vegas pro 8 använder alla fyra kärnor fullt ut.

Ja får bli att spara till ny dator då... Fan att jag beställde ramminne till denna igår som har kommit. Måste betala 250 kr i ångerrätt!

De passar inte då jag har en 4 år gammal dator med världens sämsta moderkort. Dessutomk behöver jag de pengarna för att spara till en ny.

JS86 sa:
Bärbar eller stationär?

Men grafikkortet producerar ju vektor grafik. Inte pixel?(så som film och bilder)
Vad jag har hört så är det processorn och hårddisken som ska vara snabb i kombination med mycket ram. Jag tror inte grafikkortet spelar någon större roll.

Det finns mycket som kan göras för snabbare rendering. Men på dina inställningar. Har du hd inställt då?
Testa att byta liet inställningar och se vad du kan komma fram till. Fast egentligen hänger nog allt på datorn.
Men till nya datorn skulle jag(om jag var du) Satsa på snabb processor mycket ram och en bra stor och stabil men även snabb hårddisk. Inte blaffa på grafikkortet då det itne spelar någon roll enligt vad jag har hört.

Läster runt lite och hittade detta:

"Grafikkortet har inte någon speciell betydelse för prestanda vid själva videoredigeringen, en aspekt grafikkortet kan bidra med är eventuellt flerskärmsstöd om man vill ha flera skärmar. Samt videofångning och hårdvaruacceleration av videokomprimering vid viss typ avspelning/inspelning och i viss mån processning av bilden för att höja kvaliteten vid avspelning. Det grafikkort som har flest av dylika funktioner på konsumentmarknaden är ATI:s AIW "All-In-Wonder"-kort. Dom korten brukar också finnas i versioner med bra spelstöd.

Den absolut viktigaste komponenten för att videoredigering skall flyta snabbt är processorn, den snabbaste processor-familjen för konsumenter idag är Intels Core 2 Duo.

Den näst viktigaste delen är mängden RAM-minne, ju mer minne desto mindre behöver man vänta på att hårddisken skall svara. Idag är 2GB på väg att bli standard.

Den tredje viktigaste delen är hårddisken/diskarna som man ju vill skall vara så snabba som möjligt. Den snabbaste hårddiskstandarden för hemmabruk idag är SATA-II, den snabbaste modellen är Western Digitals Raptor 150GB, kör man flera kan man köra dom i RAID och ytterligare öka hastigheten litegrann.

Den fjärde viktigaste delen är eventuella instickskort för ev andra specialfunktioner, videofångning, firewire(brukar finnas på moderkortet), hårdvaruacceleration av videokomprimering, styrning av extern hårdvara mm

Följer du råden ovan är du en bit på väg."

Hittade även andra som sa at grafikkortet inte spelar någon roll eftersom att der producerar vektor grafiken.

Alexandros sa:
Ja får bli att spara till ny dator då... Fan att jag beställde ramminne till denna igår som har kommit. Måste betala 250 kr i ångerrätt!
Vad är det för skitsida du har beställt ifrån? man har väl alltid 14 dagars returrätt på allt man inte köper över disk?

FilleJ sa:

"Det grafikkort som har flest av dylika funktioner på konsumentmarknaden är ATI:s AIW "All-In-Wonder"-kort. Dom korten brukar också finnas i versioner med bra spelstöd.

Den absolut viktigaste komponenten för att videoredigering skall flyta snabbt är processorn, den snabbaste processor-familjen för konsumenter idag är Intels Core 2 Duo.

Den näst viktigaste delen är mängden RAM-minne, ju mer minne desto mindre behöver man vänta på att hårddisken skall svara. Idag är 2GB på väg att bli standard.

Den tredje viktigaste delen är hårddisken/diskarna som man ju vill skall vara så snabba som möjligt. Den snabbaste hårddiskstandarden för hemmabruk idag är SATA-II, den snabbaste modellen är Western Digitals Raptor 150GB, kör man flera kan man köra dom i RAID och ytterligare öka hastigheten litegrann."
Den där texten är nog lite gammal, men principen är ju fortfarande samma...

ATI:s AIW korten finns knappt längre och dom som finns är kanske inte att rekomendera samt att Intels Core 2 Duo är långt ifrån snabbast... Lika så är 2gb standard och 4gb är på väg att bli standard...

Jag satte ihop ett prisvärt uppgraderingskit till min bror från
http://www.misco.se idag som ser ut såhär...

Processor: AMD Phenom X4 9950 (1870kr)
Moderkort: ASUS M3N78 PRO (996kr)
Minne: Corsair XMS2 Xtreme 2x2gb = 4gb (475kr)
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 4850 512mb (1595kr)
Chassi: Antec Three Hundred (595kr)
Nätagg: AXP 630W (489kr)
Totalt: 6020kr (+158kr i frakt om du inte bor nära lidköping)

Kollar du på denna sidan så ser du att denna cpun får
2907p medans din nuvarande får 392p ...

http://www.cpubenchmark.net/common_cpus.html

Senast ändrad:
linder sa:
Alexandros sa:
Vad är det för skitsida du har beställt ifrån? man har väl alltid 14 dagars returrätt på allt man inte köper över disk?

FilleJ sa:

"Det grafikkort som har flest av dylika funktioner på konsumentmarknaden är ATI:s AIW "All-In-Wonder"-kort. Dom korten brukar också finnas i versioner med bra spelstöd.

Den tredje viktigaste delen är hårddisken/diskarna som man ju vill skall vara så snabba som möjligt. Den snabbaste hårddiskstandarden för hemmabruk idag är SATA-II, den snabbaste modellen är Western Digitals Raptor 150GB, kör man flera kan man köra dom i RAID och ytterligare öka hastigheten litegrann."

ATI:s AIW korten finns knappt längre och dom som finns är kanske inte att rekomendera samt att Intels Core 2 Duo är långt ifrån snabbast... Lika så är 2gb standard och 4gb är på väg att bli standard...

Jag satte ihop ett prisvärt uppgraderingskit till min bror från
http://www.misco.se idag som ser ut såhär...

Processor: AMD Phenom X4 9950 (1870kr)
Moderkort: ASUS M3N78 PRO (996kr)
Minne: Corsair XMS2 Xtreme 2x2gb = 4gb (475kr)
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 4850 512mb (1595kr)
Chassi: Antec Three Hundred (595kr)
Nätagg: AXP 630W (489kr)
Totalt: 6020kr (+158kr i frakt om du inte bor nära lidköping)

Kollar du på denna sidan så ser du att denna cpun får
2907p medans din nuvarande får 392p ...

http://www.cpubenchmark.net/common_cpus.html
Men det jag argumenterade för var att ett mega super grafikkort inte spelade någon roll. Inte om att det där var den snabbaste processorn. Det där var bara en referens till varför man kunde lägga pengarna på processor, minne och hårddisk istället för grafikkort...

FilleJ sa:
linder sa:

Men det jag argumenterade för var att ett mega super grafikkort inte spelade någon roll. Inte om att det där var den snabbaste processorn. Det där var bara en referens till varför man kunde lägga pengarna på processor, minne och hårddisk istället för grafikkort...
och jag skrev väl "men principen är ju fortfarande samma..." eller?

linder sa:
FilleJ sa:
linder sa:

Yes och jag klargjorde vad jag argumenterade för och att det inte hade något med prestandan på sakerna som stod i texten att göra.

Senast ändrad:
FilleJ sa:
linder sa:
FilleJ sa:
Yes och jag klargjorde vad jag argumenterade för och att det inte hade något med prestandan på sakerna som stod i texten att göra.
Och jag höll med dig men ville bara klargöra att texten va gammal ;)

Tillbaka
Topp