Grundregeln är väl att om man åker på stora skidor så ska man ha aningen hårdare flex än om man kör korta carvers. Jag kör hellre ett par slalomcarvers med ett par stumma pjuck än att slå igenom med ett par större friåkningsskidor med ett par mjukare pjäxor.
Men precis som Hasse säger, så beror det helt på tycke och smak. Jag tillhör själv den skaran som gick ner mot mjukare flex (Från 130 till 110) för ett par år sedan. För mig innebar det en rappare skidkänsla och en mer dynamisk åkning med 165 SL-räsers och upp till typ 175 SL/GS-hybrider. Större skidor än det var för mig i princip oåkbara med Tecnicas 110-flexande pjux. Jag klarade inte av bristen på stöd framåt och hamnade efter nån vecka i en helt oacceptabel åkning. Jag var tvungen att gå tillbaka till 130 igen och det har jag inte ångrat en sekund. Nu tror jag iofs att Tecnica ändrade en del i sitt mätande mellan dessa modeller också. I mitt fall var det Tecnica Icon Carbon vs Tecnica Diablo Magnesium. Icon Carbon är i jämförelse med Diablo Mag i princip en betongsko, samtidigt som Diablo Mag är mjukare än dom flesta 110-skor. I realiteten är det nog snarare ett steg mellan 140 och 100.
Ser jag till min egen statistik har jag haft extremt få (faktiskt ingen) polare som har bytt ner sig i flex pga att dom har varit missnöjda med sina hårda pjux. Däremot har jag en hel dröse folk i bekantskapskretsen, som sagt mig själv inkluderat, som har haft stora problem att åka i mjukare pjäxor.
Det är en vanesak, men det är ett säkrare val att ta 10:an. Det enda man generellt kan säga är att en normal friåkare sällan behöver gå upp på rena race-plugs. Top of the line butiksrace/high performance freeride har alltid varit och är fortfarande det mest vettiga valet för en friåkare.