115mm stoppers på 87mm skida?

arno_schmidt

Ny medlem
Hej!
Är det tokig att sätta 115mm breda stoppers på 87mm breda skidor? Det handlar om en plum guide-bindning.
Undrar om det kommer störa åkningen om stoppers är lite för breda...

Tsck för svaren!

Ja, om de sticker ut utanför skidkanten kommer den ena stoppern att kroka fast i den andra när du åker. Är du bra på att köra monoski reder du säkert ut det utan att ramla men så bra var iaf inte jag :)
Du kan försöka att böja om dom, men finns risk för att de går av

Kazle sa:
Ja, om de sticker ut utanför skidkanten kommer den ena stoppern att kroka fast i den andra när du åker. Är du bra på att köra monoski reder du säkert ut det utan att ramla men så bra var iaf inte jag :)
Du kan försöka att böja om dom, men finns risk för att de går av
Tack för svaret. Skulle 100mm stoppers också vara för breda?

Borde inte vara några problem. Stoppen åker upp och inåt när man trampar i hälen. Kör 110 stopper på mina marker Griffon + 102 skidor och det är bra marginal

Det beror på hur stoppren är tillverkad, men spontant låter det som 115 mm är för mycket på en 87 mm skida. 100 mm skulle vara bättre och 90 mm optimalt. (Jag vet inte vad som finns till Plum) Men har du skidan och bindningen är det ju bara att testa, fungerar det så är det bra, fungerar det inte får du byta stoppers.
Risken med en för bred stopper är att du krokar i skidorna i varandra, stoppern tar i snön när du
"carvar" och riskerar att fastna i diverse objekt när du kör i terrängen (läs tät skog). Speciellt irriterande kan det vara om du turar ... vilket jag antar att du tänker göra. Och visst är det så att stoppern sitter vid tån och är "felvänd" på Plum Guide, vilket sannolikt gör det extra känsligt. Så mitt råd är att skaffa rätt stopper!

/MM

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp