164 eller 168 cm ?

Nikos

Ny medlem
164 eller 168 cm ?
Ständigt återkommande fråga om längd på brädan...
Funderar på att byta välanvänd Burton Bullet 67 mot Ride Yukon 164 eller möjligen 168 cm. (bra pris just nu)
Kör 70-80 % pist, följer med sönerna till parken ibland med fegar allför mkt för att hoppa o tricka ordentligt. Letar hellre offpist när tillfälle ges.
Kört bräda 6 år, hyfsad i pisten. 188 cm lång/86 kg.
Spelar 4 cm upp/ned någon större roll ??
Någon med goda råd ??

164 eller 168 cm ?
Hej, bra fråga.
Själv är jag 1 cm kortare än du men väger bra mindre än du. Jag har "alltid" kört på 164 cm och när jag går ner några centimeter upplever jag det som kort. Att gå från 167 till 164 kan upplevas som lite kort. Men jag tror att Bullet och Yukon är lite olika varandra: Yukon är troligtvis märkbart mindre flexigare än din Bullet, men du är säkerligare bättre åkare än när du köpte din Bullet. Yukon 168 har 5mm bredare waist (årets modeller), och det ska man också tänka på.

För min egen del tänker jag: jag vill ha en brädtyp som passar mej (freeride-allmountain), en flex som passar min åkning (gillar offpist, följsam men ändå inte mjuk, som dämpar vibrationer, men ändå ger tillbaka om man kör tufft i pisten), en längd som jag är van vid, bredd för min boots.

Så om du tror att bredden och flexet passar dej bra på Yukon 168 skulle jag hugga den.

Ride on,

164 eller 168 cm ?
Jag är 190cm och 91kg och kör på brädor i de längderna som näms. Jag tycker nog valet av ort du åker på ska avgöra. Åker du i Alperna ta 68an. Åker du i Sverige ta 64an. Och som Steam säger flexet är viktigt då du väljer bräda. En kort och styv bräda passar bättre för piståkning i Sverige än en lång och mjuk.

Tillbaka
Topp