181 cm eller 188 cm?

VictorTh

Ny medlem
181 cm eller 188 cm?
Jag har i princip bestämt mig för att köpa ett par Extrem Bullet, men kan inte bestämma mig om vilken längd jag ska välja. Enligt beräkningarna i Ola Rockbergs artikel bör jag ha skidor omkring 185 cm.

Jag har 187,5 cm lång, väger ca 83 kg (går upp och ner). Jag är duktig på att åka, men ingen stjärna. Åker någon vecka om året. Känner att jag kommer utvecklas en del framöver. Det blir mest piståkning, men lite offpist också. I många år nu har jag åkt på ett par gamla Atomic 7-22 (170 cm), som verkligen ska kasseras nu.

Är det 181 cm eller 188 cm som är det bästa alterativet? Går det att säga?

181 cm eller 188 cm?
188, helt klart. Jag är som du, fast 3-4 kg lättare och jag kör på 191. Du kommer nog uppleva att skidan är lite fladdrig och instabil om du köper den som är 181.

Eftersom dom även ska användas till offpiståkning tycker jag definitivt att du ska köra på den längre. 85mm i midja på en så kort skida kan bli lite knixigt i pudret om du inte är väldigt duktig.

Hur har du kommit fram till Extremen då?

181 cm eller 188 cm?
Snabbt svar, härligt =)

Hur jag kommit fram till Extremen? Tja, jag läste en del av fjolårets recensioner i våras, och fastnade för hur den rekommenderades som en bra allround-skida. Sedan dess har jag inte riktigt kunna släppa den. Måste erkänna att utseendet spelar in en del också :P När det kommer till utrustning är jag inte så kunnig faktiskt.

181 cm eller 188 cm?
Åker du i Sverige eller i Alperna? För 85/86mm midja på en allround skida kan tyckas lite snålt. Bredare skidor gör inte alls bort sig i pisten och du kommer troligen att ha roligare i pudret också. Jag hade kollat på runt 95mm i midjan, och kanske lite till!
/Oskar.

181 cm eller 188 cm?
Det blir mest i Sverige, men förhoppningsvis någon tur då och då ner till Alperna. Har inte varit där en faktiskt, men då tjejens brorsa bor nere i Schweiz är det väl bara en tidsfråga. Är som sagt mest piståkning som gäller för mig, men någon sväng ut i pudret också. Nu vänder du lite upp och ner på min värld här ;) Jag som trodde mig ha hittat passande skidor.

181 cm eller 188 cm?
Du vet ju själv hur du åker, så det gäller bara att utgå från det. Om det har snöat hela natten, kör du puder tills det är uppkört då? Eller hänger du i pisten ändå?

181 cm eller 188 cm?
Vi säger så här; Tidigare har jag åkt med familjen, eller vänner som inte varit jätteduktiga på skidor. I vintras var jag uppe med ett gäng, som alla var snäppet bättre än jag. Jag utvecklades mycket, och fick försmak för mer skidåkning. Jag har alltså inte åkt så mycket offpist, egentligen ingen riktig puder alls, men om jag åker med några som vill göra det hänger jag mer än gärna på. Så det beror mest på vad det är för folk jag åker med. Tror dock det till större delen kommer bli "pist-folk" i framtiden.

181 cm eller 188 cm?
Nu ska jag göra det ännu svårare för dig :P eftersom det råder en hysteri på breda och långa skidor.

Eftersom du kommer tillbringa mest tid i pisten så tycker jag inte att du behöver ha någon bredare skida, kommer bara kännas klumpigt.

Dom få gångerna du kommer i kontakt med pudersnö så kommer det funka med 85 mm midja, jag har åkt bottenlöst usa-puder med mina slalomcarvers som är 67 mm och 170 cm långa och visst funkar det.

Det behöver heller inte vara fel med 181-skidan, har du åkt på en 170 cm lång skida nu så kommer ytterligare 18 cm garanterat att kännas. Kan kännas långt, segt, klumpigt (om man inte som vissa bara kör rakt ner utan att svänga).

Har du inte åkt mycket puder, ska åka mycket puder och kört fort och hårt på stora öppna puderfält så behöver du varken bredare skida än 85 mm eller längre än 181 cm.

Som alltid så är det bäst att hyra skidor en vecka och testa några olika modeller.

Good luck.

181 cm eller 188 cm?
Svårare kanske, men det är skönt med fler åsikter =)

Jag körde några åk med en 180 cm lång skida i vintras, och det kändes mycket bättre än 170 cm. Frågan är om det känns ännu bättre med 8 cm till. Att hyra och testa lite olika vore nog bäst, men jag är lite otålig, vill helst ha nya skidor när jag ska upp och åka i mellandagarna =)

Tillbaka
Topp