185 cm - 169 cm?

Martjo

Ny medlem
185 cm - 169 cm?
Hej hej.

Jag funderar på att köpa ett par twintip skidor av en kompis till mig. Det är K2 Fujative 05/06 169 cm, med binningar Mark 1100 tror jag han sa. Jag är 185 cm lång och väger ungefär 80 kg. Är det rätt längd för mig? Jag har kikat runt på forumet och ser att det står olika överallt vad man ska ha för längd på sina skiidor. Jag är nybörjare med lite erfarenhet från vanliga skidor. Jag ligger nog mer åt freeride hållet men det kanske blir lite jibb också. Han säljer hela sin utrustning till mig till ett paketpris för 3800 kr (Skidorna + Salomon pjäxor + hjälm + stavar + väska) är det överpris? Vet att det är svårt att säga ifall det är prisvärt men allting är i hyffsat fint skick och inte använt alltför mycket.

Tack tack

Senast ändrad:
185 cm - 169 cm?
ja även fasst du ska ha dem i parken så e 15 cm grymmt kort det låter rätt dyrt jag har ett par fs som e 180 långa som e henrick windstets gammla med ett par marker bindningar som e målade som bc skidan som e ganska lite åkte på dem kan du få för 1800 spänn om du vill dem e faktiskt jävligt sköna bra allround skidor för den som vill prova det mesta har även nån gammal hjälm som jag använt 2 ggr som du kan får med skidorna e från 04/05 men just dock henke windstets gammla de e fett

185 cm - 169 cm?
Alldeless för kort ja! tänk på att när du har twintip på dem så försvinner nästan en decimeter åkyta, så du ska minst ha 179, om du ska åka ngt utanför parken som Deespin säger... jag testade ett par madtrix typ 169 för nåt år sedan o ja e 187 eller nåt o de skidorna fladdrade nåt enormt när jag åkte lite fortare...

185 cm - 169 cm?
Man kan väl säga som så, att ska du åka carving så bör skidorna vara 10cm kortare än du själv e. Ska man åka park så bör dem va lika långa. o ska du köra offpist bör dem vara 10+ längre än dig!

185 cm - 169 cm?