185 cm - 169 cm?

Martjo

Ny medlem
185 cm - 169 cm?
Hej hej.

Jag funderar på att köpa ett par twintip skidor av en kompis till mig. Det är K2 Fujative 05/06 169 cm, med binningar Mark 1100 tror jag han sa. Jag är 185 cm lång och väger ungefär 80 kg. Är det rätt längd för mig? Jag har kikat runt på forumet och ser att det står olika överallt vad man ska ha för längd på sina skiidor. Jag är nybörjare med lite erfarenhet från vanliga skidor. Jag ligger nog mer åt freeride hållet men det kanske blir lite jibb också. Han säljer hela sin utrustning till mig till ett paketpris för 3800 kr (Skidorna + Salomon pjäxor + hjälm + stavar + väska) är det överpris? Vet att det är svårt att säga ifall det är prisvärt men allting är i hyffsat fint skick och inte använt alltför mycket.

Tack tack

Senast ändrad:
185 cm - 169 cm?
ja även fasst du ska ha dem i parken så e 15 cm grymmt kort det låter rätt dyrt jag har ett par fs som e 180 långa som e henrick windstets gammla med ett par marker bindningar som e målade som bc skidan som e ganska lite åkte på dem kan du få för 1800 spänn om du vill dem e faktiskt jävligt sköna bra allround skidor för den som vill prova det mesta har även nån gammal hjälm som jag använt 2 ggr som du kan får med skidorna e från 04/05 men just dock henke windstets gammla de e fett

185 cm - 169 cm?
Alldeless för kort ja! tänk på att när du har twintip på dem så försvinner nästan en decimeter åkyta, så du ska minst ha 179, om du ska åka ngt utanför parken som Deespin säger... jag testade ett par madtrix typ 169 för nåt år sedan o ja e 187 eller nåt o de skidorna fladdrade nåt enormt när jag åkte lite fortare...

185 cm - 169 cm?
Man kan väl säga som så, att ska du åka carving så bör skidorna vara 10cm kortare än du själv e. Ska man åka park så bör dem va lika långa. o ska du köra offpist bör dem vara 10+ längre än dig!

185 cm - 169 cm?
Ja håller inte med quiksilver där...har själv patriot 191 o de funkar utmärkt att carva gärnet med... bara det är en bra skida så funkar de galant...men kanske jobbigt att snurra med dock..

Hadé

185 cm - 169 cm?
ViktorLindevall sa:
Ja håller inte med quiksilver där...har själv patriot 191 o de funkar utmärkt att carva gärnet med... bara det är en bra skida så funkar de galant...men kanske jobbigt att snurra med dock..

Hadé
Det jag mena med carving var just korta slalom svängar, självklart kan man åka carving på alla skidor och längder bara man har tekniken vilket dem flesta inte har, men man kan säga som så ju snabbare du åker desto längre skidor, men vill man åka slalomsvängar på ett par carving skidor rekomenderas 10 cm kortare.
Själv åker jag på ett par Gotama 183 och själv e 175, lite bökigt med korta carving svängar men det funkar... det jag skrev ovan var lite riktlinjer. Men kan man åka skidor så spelar det ingen roll vilken längd eller bred det är på skidorna.

185 cm - 169 cm?
Om det är din polare som har sakerna då kan du väl få testa sakerna i backen och avgöra själv hur de funkar för dig. annars tycker jag Quicksilvers inlägg var vettigt angående carving(kortare svängar).

185 cm - 169 cm?
Isåfall har jag fattat fel. Jag köpte för någon månad sen k2fujative 07/08 och valde då längd 169 cm. Var det fel längd för mig som är 182 cm lång? Kul att höra det nu när jag slösat 3500 kronor på ett par skidor. Trodde skidorna skulle vara kortare för twintip. alltså typ slutar vid hakan typ.

185 cm - 169 cm?
Palla ifall jag beställt fel nu kan det verkligen påverka så mycket? Nästa storlek är 179 cm och jag är själv 1,82-83 typ och då är väl skidan för lång? Den ska väl ändå inte vara lika lång som jag själv eller? Fett osmidigt. Har jag rätt/feL?

185 cm - 169 cm?
crillicious sa:
Palla ifall jag beställt fel nu kan det verkligen påverka så mycket? Nästa storlek är 179 cm och jag är själv 1,82-83 typ och då är väl skidan för lång? Den ska väl ändå inte vara lika lång som jag själv eller? Fett osmidigt. Har jag rätt/feL?
Det där är väll kanske lite hur man känner själv, men som nämts förut så tappar ju twintipen lite utav "glidytan" genom att den är uppböjd bak.
Jag köpte iaf 179cm twintips och jag är 184cm lång... har bara åkt på dem en gång och det har känts bra :]
Ska man hoppa jätte mkt kan jag tänka mig att det är lite smidigare med aningen kortare kanske...

185 cm - 169 cm?
Jag är ingen expert på att jibba, men om man tittar på egenskaperna för att åka ngt annat än park, känns 169 lite kort men ska du bara leka i parken o kanske ta dig dit o tillbaka tycker jag personligen att 169 kanske kan funka, ska du bara sätta dina snurrar i parken är det ju bara en fördel att ha kortare skidor... det jag vill påpeka är att: om du ska åka lite annan typ av åkning blir det väldigt fladdrigt med så korta skidor...iaf i en lite hårdare pist... jag testade själv också Völkl bridge (tidigare karma), ca 175 o tyckte att de fladdrade väldigt mycket när man kör fort i pisten, o det är ändå en väldigt bra skida vad jag hört...så köp en som är iaf 175 minst....

För Crillicious: samma här, ska du bara köra park är det ju nästan bara en fördel att ha korta skidor, men ska du köra ngt annat än park eller tät skogsåkning tycker jag att 169 är väldigt kort, vet ju inte hur fort du åker men jag känner direkt att ett par twintips fladdrar gärnet, om de är för korta när man åker i en pist o gasar lite :P... men de e väl en smaksak...

185 cm - 169 cm?
carving behöver väl inte vara korta svängar? jag tänker carving som just långa storslalomsvängar med mycket gkrafter.
jag kan dock ha helt fel - if so, then tell me

185 cm - 169 cm?
Calle_C sa:
Om det är din polare som har sakerna då kan du väl få testa sakerna i backen och avgöra själv hur de funkar för dig. annars tycker jag Quicksilvers inlägg var vettigt angående carving(kortare svängar).
Japp jag ska försöka komma iväg nästa veckac och pröva dom. Får se hur dom känns :)

Tack så mycket för alla svar!

185 cm - 169 cm?
Calle_C sa:
Japp jag ska försöka komma iväg nästa veckac och pröva dom. Får se hur dom känns :)

Tack så mycket för alla svar!

Tillbaka
Topp