Salomon Q-90. 169 cm eller 177cm?

jespber

Medlem
Tjena!

Har tänkt köpa mig ett par Salomon Q-90 men har beslutsångest om vilken längd jag ska köpa.. Som titeln säger så står det mellan 169 och 177 cm.

Åker till mesta del i pist, men även lite offpist. På ett sätt vill jag ha 169 för att få en lite kortare svängradie. Men när jag står bredvid de skidorna så känns de så korta.. 177 cm känns mer naturligt när jag står vid dem. Jag är 180 cm lång och ganska duktig på att åka . Hur mycket tror ni att svängradien kommer att skilja? Tittar man på produktbeskrivningen så har 169 cm en radie på 15.5 och 177 cm har en radie på 17.4. Dessa brukar ju oftast inte stämma men då har man iaf något att utgå ifrån.

Tack på förhand :)

De längre, utan att tveka.
Du kommer få bättre fartstabilitet och flyt med de längre, radien är inget att stirra sig blind på.
Speciellt inte när det är så liten skillnad.

Jag skulle inte vela alls, hyr ett par 185 och se själv.

Är du en duktig åkare så tror jag dessutom att ett par Q98 skulle göra dig gladare, så försök komma över ett par såna för test också.

Lima-ko sa:
Om du är någorlunda duktig åkare och uppåt är din egen längd mer eller mindre lika intressant som vilken färg du har på dina kalsonger vid val av skidlängd. Din vikt, åkförmåga/aggressivitet, terräng samt typ av skida är vad som spelar roll.

Stoppa in dina värden i denna "mall" https://www.freeride.se/valj-ratt-langd-pa-dina-alpina-skidor/ och återkom med vad du får för svar.
Tack så mycket för den länken! Hade hoppats på att hitta någon sådan mall att utgå ifrån. 175 Cm fick jag fram efter att satt in mina värden i den.

Vikt

66-73 kg

2. Åkförmåga/aggressivitet

Kan åka i alla väl preparerade backar i olika farter. / Kan åka i alla backar i alla snöförhållanden i höga farter.

(Ligger lite i mellan där men valde den som är fetmarkerad. )

3. Terräng

Oftast i preparerade backar och hård snö.

4. Typ av skida

Freeride allround (friåkning i pist)

Tack till alla som svarat, alltid bra hjälp på freeride :D

Ok, ponera att du ska köra lite offpist, då får du addera ytterligare 5 cm=180 cm. Så jag kan inte mer än instämma med tidigare åsikter i tråden, 177 cm är absolut kortast du ska gå.

Vart någonstans kommer du att åka mest och vad har du åkt på för skidor (märke/modell) samt längder innan?

Lima-ko sa:
Ok, ponera att du ska köra lite offpist, då får du addera ytterligare 5 cm=180 cm. Så jag kan inte mer än instämma med tidigare åsikter i tråden, 177 cm är absolut kortast du ska gå.

Vart någonstans kommer du att åka mest och vad har du åkt på för skidor (märke/modell) samt längder innan?
Om du tänkte på pist eller off pist så åker jag väl 80% pist och 20% off pist.

Jag har inte haft några egna skidor sen ca 7 år tillbaka, har jobbat på en skiduthyrning i stockholm två år tidigare så brukade låna därifrån om jag skulle åka iväg och åka skidor.

Brukade köra på ett par K2 iron maiden i längd ca 173. Men det var då jag tyckte det var kul att Raila lite och så men det har aldrig riktigt varit min grej.

Sen var jag och åkte i sälen och trysil för två veckor sen, då tog jag med mig ett par Head supershape titan., dock i ca 2 års äldre årsmodell än länken. på dessa körde jag bara 163 för att den längre modellen var uthyrd. Det var en riktigt rolig skida men den var alldeles för kort och ostabil i högre hastigheter. Och det blev ju inte mycket offpist med den om man säger så..

Ok, inte så mkt offpist då men jag tycker ändå du inte ska vara rädd för att gå upp i längd, det kommer ge dig så mycket bättre fartstabilitet och flyt i det mjuka utan att förlora kvickhet. Ingen galen rocker på Q-90 men den lilla som är kommer göra att skidan upplevs något kortare och bli enklare att initiera svängar, framförallt när du vrider.

Tillbaka
Topp