190 cm för långa för mig?

Ska köpa ett dynastar legend pro rider skidor, men det verkar som den enda längden som finns kvar i alla butiker är 190. Jag är 178 cm lång, 75 kg tung, åker mycket skidor och tränar mycket. Är då 190 för långt?

Hmmm... Spännande frågeställning. Jag skulle säga att det beror på om du har andra skidor (rena pistskidor alt. feta offpistskidor) som komplettar och hur du har tänkt använda skidorna.

Jag som är några centimeter kortare än dig hade valt 184-versionen, men då har jag samtidigt ett par rejält feta och kompatibla skidor jag kan ta fram om det är före som hade krävt 190-längden... See my point?

En sån här tråd skulle kanske jag oxå gjort men valde att chansa. Köpte Völkl Gotama 190 och är 173 lång, 80 kg.. Får se till vintern om jag kan bemästra dem.

Känns som väldigt mycke skida på väldigt liten skidåkare....

Jag hade aldrig gjort det. I princip så skulle jag i så fall köpa mig en 205 skida och det skulle jag ALDRIG göra.

Leta hellre vidare, vänta till nästa säsong eller välj något annat.

Jag tror inte att du kommer att få några problem att köra med dem.
De känns inte så långa då de är mycket lätthanterliga,

Jag har kört på både 184 och 190, jag väljer oftast 190 när jag kör berg då de är mer stabila och ger lite trygghet i bla dropp då man har lite mer nos. 184 är det lite mer lek och bus men lämpar sig mer i skog och mindre ytor.

Jag är något längre än dig (184) men väger in på samma vikt och jag har inga problem att hantera dem.

Går tom att göra hellikopter på små krön.

Mvh //Reine

Om du är en duktig skidåkare tror jag absolut inte att det är för mycket skida, men det kan lätt bli vatten över huvudet om du inte har tillräckligt med krut i benen och tekniken sviker.
Jag är själv 179 enligt mönstringen (en massa år sedan men tror knappast att jag har växt sen dess, snarare krympt...) och har en matchvikt runt 80-85kg. Jag skulle helt klart valt 190 men då föredrar jag långa skidor, har någorlunda bra krut i benen och har tävlat internationellt i både alpint och storbergsåkning.

Tveksamt om 184 på ProRidern skulle kännas för kort för dig såvida du inte drar på rejält allt som oftast.

Stod precis inför samma val (Black Crows Navis vs Corvus)..
Gick på den kortare modellen (186 cm, i mitt fall) är 172 cm och väger in på 80-85 kg..
Mitt resonemang var som sådant att nu på slutet av säsongen så var 196 inget problem, snarare en kul skida som var betydligt kvickare än jag trodde (jämförde med Pro Ridern i 190 också). Men det kändes i benen (troligen en del ovana också).

Dock gick jag på den kortare modellen eftersom jag troligen får roligare på den under hela säsongen och inte bara i slutet, samt att jag vet med mig att jag kommer ha mindre tid för åkningen nästa år. Därmed skulle 196 bli för mycket och inte lika kul...

Reine sa:
Jag tror inte att du kommer att få några problem att köra med dem.
De känns inte så långa då de är mycket lätthanterliga,

Jag har kört på både 184 och 190, jag väljer oftast 190 när jag kör berg då de är mer stabila och ger lite trygghet i bla dropp då man har lite mer nos. 184 är det lite mer lek och bus men lämpar sig mer i skog och mindre ytor.

Jag är något längre än dig (184) men väger in på samma vikt och jag har inga problem att hantera dem.

Går tom att göra hellikopter på små krön.

Mvh //Reine
Kan bara hålla med, men.. OM du inte nästan alltid åker hårt och har ett par solida skidåkarben skulle jag om jag var du välja 184:an. De kommer bli allmänt mer lätthanterliga, framförallt i trängre situationer som rännor och skogsåkning..

Mvh Fredrik

Du är stark och tuff och kör alltid fort och hårt. Kör ett extra pass ben istället för krogen på fredagkvällarna => 190

Du är en vanlig kille men rätt vass på skidor => 184

Tillbaka
Topp