191 cm för långa för mig?

Martok

Ny medlem
Är till och ska köpa ett par völkl Mantra nu med marker duke, är 192 och väger 90, kommer mest köra med dom i pudern och i pisten,

28m i svängradie är inte så farligt. Tycker verkligen inte du ska gå ner i längd, blir troligtvis att du ångrar dig senare

puder. Tänker du då svenskt puder? Ska du till tex alperna och det kommer ett större dump så kommer du tycka att du köpt lite för styva och smala skidor om du nu inte ska åka dritfort hela tiden. Mitt tips är att satsa på en lite mjukare och bredare skida. Över 100mm i midjan åtminstone.

PNyberg sa:
puder. Tänker du då svenskt puder? Ska du till tex alperna och det kommer ett större dump så kommer du tycka att du köpt lite för styva och smala skidor om du nu inte ska åka dritfort hela tiden. Mitt tips är att satsa på en lite mjukare och bredare skida. Över 100mm i midjan åtminstone.
Håller med här. Det låter som en anmärkningsvärt liten skida med tanke på åkarens storlek. Såvida du inte enbart kommer hålla dig till svenska småanläggningar... Styvheten tror jag dock inte är något problem. SÅ styv är ju inte mantran...

Senast ändrad:
Jag körde Gotama 183 ett tag i helgen i ett hårt sargat Kittelfjäll... Klart trevlig allroundskida, och jag som är 174/74 och gillar långa lagg hade mycket väl kunnat tänka mig 190-modellen... Jag har inte provkört de nya Mantra men jag tycker att Gotaman är en klart kompetent och lekfull modell!

Enligt mig finns det nästan ingen anledning att välja mantran över gotaman. Båda skidorna fungerar utmärkt i pisten men Gotaman är klart överlägsen utanför. Jag själv är ca. 2m lång och 90kg tung så jag sitter väl i samma sits som dig när det gäller val utav skidor. I höstas köpte jag ett par Goodha 191 med svenska fjäll i åtanke. De är ganska lika Gotama men de har lite (read:2mm) smalare midja.

tl;dr - Köp Gotama

Själv använder jag en skida i ungefär samma storlek som gotama som allroundskida för sverige, DPS Wailer 105.
Ser ingen som helst anledning att använda en smalare och kortare skida, inte ens för småanläggningar.
I ditt fall kan jag rekommendera en fundering på Gotaman, och absolut inte kortare än 190cm.

Btw, hur är gotamans spann nästa år? Lång tip rocker eller helt reversed? Hur skiljer sig nästa års gotama i pistegenskaper från årets?

Senast ändrad:
Nojlas sa:
Själv använder jag en skida i ungefär samma storlek som gotama som allroundskida för sverige, DPS Wailer 105.
Ser ingen som helst anledning att använda en smalare och kortare skida, inte ens för småanläggningar.
I ditt fall kan jag rekommendera en fundering på Gotaman, och absolut inte kortare än 190cm.

Btw, hur är gotamans spann nästa år? Lång tip rocker eller helt reversed? Hur skiljer sig nästa års gotama i pistegenskaper från årets?
Den har rocker åt alla håll och kanter(read: både fram och back, och inte lite heller, ps. iaf 'beta'-modellen)

Men det gör det ju egentligen inte till en sämre pistskida om man inte lirar speedski..

Katanan har jag hört mycket bra om från de jag känner som provat den, nästa års modell är dessutom twinnad utan den ytterst bräckliga "kanalen" bak.

Okej, men tror du att en skida som katanan funkar bra i dom mindre anläggningar här runt om i sverige om man kör all around?

Det är ju i princip samma skida som Mantra, fast fetare. I alla fall nästa års modell. Akta dig för beggade dock, tror de lider av produktionsfel som leder till dålig kvalité.
Någon kanske kan hjälpa mig med vilken årsmodell som haft problem?

Så om man åker i fjällen 1-3 veckor om året och de blir både mycket puder och allaround, vilken av gotaman eller mantran blir bäst val isf?

Gotama tycker jag, då jag anser att fetare skidor är malplacerade hemma i Sverige. Lite smalare, lite mer "sverigeanpassad" inte för att det egentligen finns något sådant.

Martok sa:
Så om man åker i fjällen 1-3 veckor om året och de blir både mycket puder och allaround, vilken av gotaman eller mantran blir bäst val isf?
Med tanke på din storlek tror jag inte du kommer "flyta" nåt vidare med Mantra så därför bör du som övriga säger kolla på Gotama (som är lättare också tror jag? Ingen metall iaf) för du lär inte tappa mkt i pisten.
Varför jag tror de är för små är för att jag åkte med en kille i vintras som hade just 191 Mantra och min skidor som är väldigt lika ett par Gotama 183 i måtten "flöt" mkt bättre, han var för övrigt mindre än vad du är.

Senast ändrad:
Okej, ska nog beställa ett par gotamas förra 2009 års från sport conrad, är de sant att dom slarvar där med montering av bindningar?

Ja. Beställ utan montering, sedan ber du någon svensk skidverkstad göra det åt dig. Då har man ju bonusen att kunna komma in och ta dom i örat om de gjort fel, med Conrad blir det nog svårt att hitta något öra att ta i.

Nästa års Gotama är helt annorlunda jämför årets. Är en helt ny skida. Och ja Völkl har en del problem med kvaliten ibland..

//H

Martok sa:
Okej, ska nog beställa ett par gotamas förra 2009 års från sport conrad, är de sant att dom slarvar där med montering av bindningar?
Ja, Sport Conrad slarvar med monteringen. De monterar utan lim. De tycker dessutom inte alls om att ha och göra med reklamationer och avsäger sig gärna ansvar...
Montera i en riktig skidbutik istället. Kostar 500:-

Har inte provat de olika gotamorna, men det står ju helt klart att det är två totalt helt komplett olika skidor. Den förra är den gamla goda gotaman, den nya har rocker/reversed sidecut. Utan att ha åkt på nån av dem säger jag bara: Rocker!!!

Duken tror jag inte kommer ändras till nästa år, eller vad säger du Hasse?

Dukes skall vara lika. Jag säger nya Gotama kickar stjärt. Tyvärr kommer jag inte ihåg om de släpps längre än 186. Men tror inte det tyvärr!!

//H

Som sagt jag är inte säker. Förövrigt så var de två testparen vi hade inte i bra skick när vi fick de från Völkl. Bägge krävde en planslip för att bli plana. De var alltså sjukt dåliga när vi fick de. Har hört något om att även de paret som Åka skiodr hade var inte heller plana från början.

//H

Senast ändrad:
Jag är 190 och väger 85 och är kanonnöjd med mina Mantra 191. Enda gångerna jag velat ha något annat är extremfall med drömpuder då dom kanske varit för smala eller trång skog när dom varit lite tunga och långa.

Är de värt att köpa 2010 års modell av gotaman även om man kan gå tag på 08/09 för bra pris? vet inte vad de är för större skillnad på dom,

Det e ju en smaksak... men det e riktigt stor skillnad.

09/10 är bredare (106mm midja) har rocker, eller ja omvänt span skulle jag nästan säga, samma typ av "rocker" som på¨kuron. vet inte men den kändes klart styvare.

men vilken du föredrar är en smaksak. tycker nya verkar sjukt intressant, skulle grymt gärna vilja teståka den.

Men den "gamla" gotaman är sällan ett dåligt köp, riktigt trevlig skida.

ha det mys!

// nyhemkommen fyllbult... pöss

Nya gotaman är en betydligt trevligare skida än den gamla på alla sätt och vis.. Både i pisten och offpisten..

//H

Tillbaka
Topp