1mars

Magnus-B

Ny medlem
1mars
Då mina erfarenheter av alperna är ganska begränsade till italien, så funderar jag på Val D´isér eller Badgastein den första mars, eller om någon annan tycker nå´t annat. Var är man mest säker på snö, och att snön inte bara är blask??

Tacksam för lite tips.
Magnus

1mars
Jag var i Val d`isere en påsk för några år sedan. På Langley`s (ski Tignes på den tiden) avslutningsvecka. Den resan är en bland en handfull riktigt lyckade skidresor jag varit med om.

Bra väder, dvs sol, snö, sol, snö osv... Få skidåkare i systemet och därför inga köer.

Väder & snöförhållanden fick betyget 5 av 5. Skidsystemet är väl välkänt nog så jag skippar bedömningen av det. Partylivet i byn måste jag passa. Var bara ute en gång så mig kan ni inte lita på.

Men Badgestein...hm, jag är skeptisk. Är det inte där man äter julbord? Men det kan man väl göra hemma...

1mars
Var i Gasteinertal för åtta år sen. Hamnade där av en slump och blev kvar fem veckor för en kvinnas skull. Men det är annan historia. För skidåkningens skull kan man också åka dit. Ont om brantåkning iofs men skogsåkningen i DorfGastein är mycket bra. I sportgastein finns gott om fin offpiståkning i den lättare skolan men med helt godkända fallhöjder. Nordabfarth är ett annat åk som pistörerna säkrar men inte pistar. 4-5 kilometer offpist från topp till dal. Helt OK. Piståkningen är väl så där måttligt spännande för den slipade åkaren men OK om du är tidigt i karriären. Brukade roa mig med att lägga en elva ner mot Angertal. Jävligt sjysst kompression mot slutet. Kort sagt finns det gott om skojig skidåkning i området där man dessutom investerar mycket i liftar etc just nu efter vad jag hört. Det är inget ställe där wannabees samlas men å andra sidan ligger snön orörd längre och du kan ge dig ut på äventyr utan att riskera att en adrenalinpumpad jibber spräcker ryggskyddet för dig. Jag rankar Gasteinområdet långt före alla svenska orter men klart sämre än t.ex. VT Stanton och Verbier. Men som sagt gott om plats på berget inte minst off-pist.

Tillbaka
Topp