2,03m lång, 115 kg tung - vilken brädlängd?

Japanjojje

Ny medlem
Började åka snowboard förra året och hyrde följdaktligen bräda ett par gånger (fick den största de hade). Till denna säsongen tänkte jag köpa en snowboard men är osäker på vad jag behöver.
Ska jag titta på vad som rekommenderas (längd -(15-20) cm) så skulle jag behöva en bräda på minst 1,80. Detta finns dock inte vad jag sett...
Det längsta jag hittat är Burton Custom Wide 172 cm och Elan El Grande 171 cm.
Min fråga är: Ska jag köpa det längsta jag hittar eller blir dessa långa "specialbrädor" svåra att hantera pga av sin längd och bör jag därför köpa t.ex. en Wide 167cm istället?
Jag bor i Japan och kan därför inte riktigt gå och fråga i en affär, då min japanska är för dålig för det. Dessutom tror jag inte att de har så stor erfarenhet av brädrekommendationer för personer över 1,80 här...

MVH
Japanjojje

Jag har en 182 cm Burton Supermodell:)

Den borde funka....

//H

Det finns inte så många märken på marknaden som verkligen gör brädor som kan hantera en rejäl karl:D

Om man vill ha lite valfrihet när man är i din storlek får man tyvärr ofta kompromissa lite. Egentligen tycker jag inte att du borde gå under 175 i längd, men då utesluter man så mycket märken så det knappt blir roligt. Det finns ett gäng märken som gör längre brädor men om de dessutom ska svara mot 115 kg så försvinner en hel del direkt. Burton till exempel har några lite längre brädor men de är alldeles för mjuka för 100 kg+.

Det finns några märken och modeller som jag tycker att du ska titta närmare på.

Lib-Tech Skunk Ape finns i 172, 180 och 190, www.lib-tech.com
Glissade Big Gun finns i 175 och 185, www.glissadesnowboards.com
Never Summer Legacy finns i 174, www.neversummer.com
Never Summer Premier T5 finns i 172
Smokin A-team 172, www.smokinsnowboards.com

Jag tror tyvärr inte att det är särskilt lätt att hitta brädor som ens är över 165 i Japan.

Med din storlek behöver du verkligen inte oroa dig för att en bräda på 175+ kommer att vara svåråkt. Jag själv är 187 och väger 90 och jag har inga som helst problem att hantera min Glissade Big Gun 175.

Lycka till!

.. japajjojje

mannen.. el grande.

mina frågor är..

1. hur stora skor har du ? storlek.. 44,45,46 ??

2. vad åker du mest ? pist, off-pist etc ?

3. hur mycket vill du lägga ut på en bräda ??

jag skulle nog rekommendera en allroundbräda för tunga killar som kanske inte är mer än 165.. MEN skall du ut i pudret och bara åka off-pist så kan Doughboy hjälpa dig mer än mig..

/Pinn

Det är ju som Doughboy säger viktigt att du hittar en bräda som är styv nog att klara vikten. Är det dessutom 115 kilo muskler så krävs det ju lite bräda. Finns en äldre Burton Omen 179cm till salu här på forumet men det är nog som Doughboy säger att Burtons långa brädor är för mjuka.

Pinn säger 165 cm, jag är 1,75 och 77 kilo och min allmountainbräda är på 161. Min jibbbräda är 159 men den ska bantas till runt 154 är planen.

Rad Air har ju sina Tankers, osäker på styvheten där men du kan ju få en på 200cm http://www.rad-air.com/

Unity har ju sina kolfiberförstärkningar vilket kanske skulle palla din vikt, är väl Dominion och Pride som är aktuella http://www.unitysnowboards.com

Sedan har du ju föregångarna till Lib-Tech Skunk Ape, Doughboy och Grocer.

Tack för alla uttömmande svar!
Tänkte bl.a. faktiskt inte på styvheten på brädan som en faktor.

Jag ska kolla lite närmare på märkena som bl.a. Doughboy och Xavier rekommenderade. Hoppas man kan köpa online på ngt ställe om jag fastnar för någon...

Pinn, jag har storlek 47 i skor (nog ingen överraskning). Vad jag läst mig till så behöver jag nog en wide bräda pga detta?

Jag är som sagt nybörjare och åker väl 97% pist. Vill åka mer offpist, men det är krängligt i Japan - det är så mkt förbud här på sånt. Jag tycker om att åka i vanliga pister och vill pröva lite försiktiga hopp och annat smått i backen så småningom. Men jag vill inte ha ngn "trixbräda" utan en mer allroundbräda som är lätt för mig att hantera som nybörjare. Tror jag är för stor att hålla på med diverse avancerade trix :-)

Jag är inte priskänslig utan vill köpa det bästa jag kan (inom rimliga gränser) som passar mig och min åkstil...

Jaha, då var jag ute och tittade på alla brädor Ni rekommenderat och vad som verkligen fanns att få tag i. Ibland är det inte kul att vara stor - man får ta vad som finns ;-(

Det jag hittat för leverans hittills är Libtech Skunkape 180 cm, Libtech Skunkape 190 cm samt Unity Dominion 180W cm.
Någon som skulle våga sig på en rekommendation? Vilken tros vara styvast? Vågar man köpa en 190 cm bräda om det lutar mot Skunkapen?

Min vän Xavier har helt rätt. Rad-Air Tanker och Unity Dominion är helt klart kandidater att ta med i beräkningen.

Att nöja sig med en 165:a när man är över 2 meter och styvt 100 kg är verkligen inte att rekommendera. Det är som att jag som är 187 skulle bestämma mig för att skaffa en lite styvare 152:a. Inte lämpligt.

.. men asså grabbar.. bara för att jojje e 203cm betyder det verkligen INTE att han skall ha en 170-180cm lång bräda.. speciellt inte om han e på nybörjarplanet. då är det ju mycket mycket lättare att lära sig åka med en kortare och mjukare bräda..

så.. köper jojje en 175cm lång hård bräda så kommer han nog inte att ha så kul.. han började trots allt åka förra året.. jag skulle varmt rekommendera en 165-168 nånstans där och inte så himla hård.. så blir det kul att lära sig.. den bräda kommer att funka bra i några år tills du, Jojje har utvecklat dig så pass mycket att du vet var hur när och hur hårt du vill köra..

jag (burtonmannen) säger så här.. en bräda runt 27 i midjan e ju lite svårt att hitta.. men tack vare att du är så pass lång så kommer du att ha bredare stance vilken gör att du kan köra med en bräda som kanske är 26 i midjan..

1. ---> Burton custom Wide 167 (26,2) lagom flex till dig

(känner du dig osäker så finns en Custom Wide 172 (26,5) också)

2. vill du lägga mer pengar så --> Burton Custom X wide 168 (26,3)

Custom X wide har lite styvare flex.. kolla om du kan provköra någon av dessa skönheter i din lokala backe..

/Pinn

Jag håller med om att 203 cm i sig inte motiverar 170-180 rakt av, men i kombination med 115 kg så är det inget snack om att det är totalt motiverat med den längden.

Det kommer inte att vara något som helst problem att manövrera en bräda på 175 med den kroppshyddan.

. jag kommer ihåg när jag köpte min första egna bräda.. 1990..

det var en Morrow och den var 160cm lång och rätt styv.. det gick åt helvette då jag bara är 175cm lång.. jag bytte den senare mot en 147cm Morrow och då lärde jag mig åka bräda som en gud :)

det är bara det jag tänker på.. bara så han inte står där med en 175+ bräda som e hård som fan å inte kan svänga med den alls..

men samtidigt vet jag inget om viktspesifikationerna på de brädor som du rekommenderat. burtons varianter går ju bara upp till det som de kallar för 95+ Kg..

..

du har nog rätt... men jag är fortfarande tveksam..

/Pinn

Japanjojje sa:
Det jag hittat för leverans hittills är Libtech Skunkape 180 cm, Libtech Skunkape 190 cm samt Unity Dominion 180W cm.
Någon som skulle våga sig på en rekommendation? Vilken tros vara styvast? Vågar man köpa en 190 cm bräda om det lutar mot Skunkapen?
Skunkape 180 kommer att vara helt klockren till dig, men jag tror att Unitybrädan funkar bra också. En Skunkape 190 är nog lite att ta i även om det är en apgrym bräda.

Jag är 198 cm lång, 96 kg, åker mest pist / offpist med diverse hopp och drops här och där och går nu i tankarna på ny utrustning. Jag kikar numera på Never Summer Legacy (06/07 eller 07/08) 174 med Flow NXT AT bindningar, jag skulle nog kategorisera mig som avancerad åkare som gillar hastighet och baserat på det gissar jag att brädan kommer att sitta som en smäck. En annan jag kikat på är Skunk Ape, men den är så jla ful. :/

Skor har jag inte beslutat ännu, ska prova lokalt och välja några sköna. Men, jag tänkte att jag skulle höra om det är några åsikter på ovanstående setup samt om det är några större skillnader mellan 06/07 och 07/08 modellerna av Legacy (förutom art då).

Vad gäller Flow bindningarna, inga hearsay åsikter tack. Jag vill helst ha åsikter från folk som faktiskt har testat Flows bindningar på riktigt, och gärna någon av NXT modellerna de senaste åren (inkl. ställt in de rätt för foten mm).

Visst ja, vet någon var man kan köpa Never Summer och Flow i Europa?

Edit: sorry, för semi-hijackingen av tråden, men det passar ju nästan... typ... in.

/ Antel

Senast ändrad:
Som sagt, det är inte hans 2,03 som oroar mig, utan hans 115 kilo. Oavsett om tekniken finns där eller inte så kommer 115 kilo ovanpå en bräda som är mjuk för mig som nybörjare på 77 kilo förmodligen bli till smör för japanjojje. Den bräda jag lärde mig åka på var 159. Testade en Bataleon The Hero 157 i våras och ramlade i princip hela tiden för den var på tok för styv för mig. Så jag håller med dig Pinn om att styvheten är satans viktig, men längden är inte så himla viktig.
Som jämförelse så klassar Arbor sin A-frame 170 till max 220 pounds (ca 100 kg) i åkarvikt.
Skunk Apen har nog ett ganska högt andrahandsvärde om den nu inte skulle funka, kan vara värt att tänka på.

Hej alla
Oj, det var lite olika åsikter om vad jag behöver. Tänkte köra på lite av en kompromiss, Skunkape 172 cm.
För att extrakolla skrev jag till Libtech och frågade om Skunkapen och lämplig längd med info om vikt, längd, åkstil etc.
De svarade nedan:
"
Yeah this board is made for you!
Get a 172

Libtech
"
Så jag var väl inte helt fel ute då? Kanske ska gå på uppåt 180 cm efter några års åkning?

Skunkpe 172 blir ett mycket bra köp!!

Om du vårdar den väl kommer du att kunna sälja den dyrt på E-Bay.

Senast ändrad:
Lite update om brädan.
Jag köpte som sagt en Skunkape 172 cm och åkte på den för första gången denna veckan i allt från slasksnö till halvmeter puder i pisten.
Jag har inga som helst problem med att svänga eller hantera brädan i allmänhet. Styvheten verkar vara bra - inte för mkt eller för lite.
När jag körde i puder sjönk jag ner i den lika mycket som alla små japaner på sina Burtonbrädor (*alla* verkar köra det märket här...) så "trycket" mot marken verkar vara ok för min vikt (vad det nu heter på "snowboardspråk").
Kort sagt - det var rätt längd och bräda för mig - tackar för alla tidigare råd!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp