2:a lagret.

cruisefier

Ny medlem
Är det nån som har förslag till bra och varma 2:a lagret att ha under en skaljacka. Kanske något i dun? Jag kommer att ha det uinder en ofodrad skaljacka och skall hika mycket i kallt, -20, väder.
Stay warm.

Alltså när det är -20 är det väl ändå bättre med fler lager än 2. Jag har en skaljacka och när det är snorkallt brukar jag köra med underställ, tunn fleece, och mellantunn fleece. Varmt och man är fortfarande smidig. Dun låter som det blir väldigt puffigt.
Sen är det väl ganska individuellt hur mycket extra man behöver men ta ett lager kläder till mot vad du annars har istället för att satsa på att bara göra ett lager tjockare.

Lycka till / Per

jsälv kör jag med underställ, tjocka underställs byxor tjock fleece, halvfodrade vindtäta byxor med hål i o en
ganska varm jacka de e fett nice

Absolut inte dun! Dun är jättebra men inte som mellan lager och inte vid de temperaturerna och hög aktivitet. Skaljackor värmer olika mycket och därför blir det svårt att avgöra om du ska ha en bra fleece lr två som Perka föreslår. Du kan även prova ett tunn fodrad syntetjacka i primaloft lr haglöfs motsvarande men bara om ditt "hikande" inte är av särskilt jobbig art. Ska du gå uppför med skidor/bräda på ryggen så behövs knappt mer än underställ och ett förstärkningsplagg för eventuell rast.

PS -20 är det kallt?

Viktigt är hursomhelst att SAMTLIGA lager är av funktionsmaterial som andas. Annars stannar fukten någonstans på väg från understället ut till jackan om jackans andning är utplånad.

jag kör stenhårt på ull underställ sen bara skal plagg som man öppnar alla tänkbara dragkedjor på vädrings luckor m.m. Det jag erfarat är att oavsett vad du har för skalplagg så "andas" det inte tilräkligt bra så ventilera! raster åker dunvästen på för att hålla värmen.. när det sen går neråt och ansträngningsnivån sjunker så dra på dig en fleece tröja som andra lager!

Tack för svar. Jag tänker nog ha fler lager än två, Perka, med 2:a lagret menade jag det under det yttersta. Det jag haft tidigare är fleece, och självklart endast funktionsmaterial.
Jag tänkte mer om någon hade använt något exeptionellt bra specifikt plagg.

Har just inhadlat ett mellanlager som jag tror kommer att vara med på mycket äventyr i framtiden.

Tierra Isotech hood. Helt underbar men som tidigare har påpekats är den nog för var för hikande. Men till lite mer stillsamma aktiviterter kommer den att sitta på min kropp.

Tillbaka
Topp