2 m, 110 kg, offpistskida med bindning till alpveckor

Reindeer

Medlem
Hjälp sökes med offpistskida. Har gjort research på nätet maa av inplanerade veckor i alperna säsongen 2016. Som rubriken antyder så ska de bära en stor herre med god teknik och lång erfarenhet av piståkning. Är dock novis på lössnö och uppkört. Har ni tid och lust får ni gärna komma med rekommendationer om de skidor som jag fastnat för eller komma med andra lämpliga förslag. Troligen kommer jag inte ha tid eller möjlighet att prova innan köp...

- Line Supernatural 115, 193 cm
- Nordica Helldorado, 193 cm
- Moment Bibby, 190 cm
- Extrem Opinion , 194 cm

Jag planerar att sätta på ett par fks 180 eller ett par Jester 16...

Tacksam för hjälp!

Reindeer sa:
34 m radie!? Hur f-n ska det hanteras?
Tänkte du rikta dig mot pist- eller offpist mest? Jag skulle inte rekommendera de skidorna om du förväntar dig ligga på djup och tigha skär i branta pister, om du däremot vill stånka lössnö och uppkört fungerar de alldeles utmärkt, då svänger du ändå inte med skidans radie!

Anima har precis vunnit pris i snygg design enligt min smak, tack! En fråga som uppkommer är hur skidor med liknande profiler och användningsområden skiljer 13 m i radie, jmfr tipset om Shiro. Jag åsyftar hanteringen och kvickheten i olika förhållanden...

Tanken är att ha skidorna för offpiståkning. Har bokat läger med freeride coach och Peter Warnberg. Pistskidor har jag för det ändamålet. Dock så blir det ju såklart lite piståkning också eftersom det är liftburet och knata som gäller...

Du har ett fint mellanting i Moment Govenor 196cm. Jämfört med Anima så har Govenor en tail som inte har så mycket rocker (lyfter från backen) och har därmed mer kraft i sig. Radien ligger på 27 vilket jag tycker är bra och kul radie för det mest då man oftast kanske värmer upp med något piståk eller iaf måste vara i pisten ibland mellan alla offpiståk. Då är det kul om man kan ha kul på vägen utan att det behöver gå i mach3 :)

Reindeer sa:
Anima har precis vunnit pris i snygg design enligt min smak, tack! En fråga som uppkommer är hur skidor med liknande profiler och användningsområden skiljer 13 m i radie, jmfr tipset om Shiro. Jag åsyftar hanteringen och kvickheten i olika förhållanden...
I schysst snö skulle jag, väldigt generellt, säga att radien på skidan spelar ingen roll över huvud taget för hur kvick den är. Rockerprofilen och hur mjuk den är är viktigare. De kvickaste skidorna jag nånsin åkt på hade en radie på runt -50 meter, och de skidorna jag har haft roligast på vid skogsåkning var 194 långa med en radie på runt 40 meter. Lössnöåkning fungerar liksom på andra principer. Båda paren var rejält rockade dock.

Det är till och med så att en skida med kortare radie (återigen, väldigt generellt, det där med shapes är komplicerat) kan upplevas som sjukt jobbig i löst och uppkört före, eftersom en kraftig timglasform ger upphov till att skidans extremiteter fastnar i snön i tid och otid, något som brukar beskrivas som hooking.

Senast ändrad:
Reindeer sa:
Vattendroppe; vilka av skidorna skulle du inte rekommendera...?
För dig, ingen aning, jag befinner mig i ett helt annat segment, både vikt- och längdmässigt och har inte testat så många av skidorna som kommit på tal :P Personligen skulle jag gått på ett par Opinion 194, men det är mest för att trivs sjukt bra på lillebrorsan!

Alltså, som en man av längd, köp inga korta skidor. Seriöst, gör det inte. Oftast så är de kortare än speccat av tillverkaren. Blizzard Cochise är t.ex. ca. 190cm. Ser du någon annan tråd, där folk rekommenderar en offpist-skida som är 10cm kortare än kroppslängd?

Fega heller inte på bredden. I min mening 197cm@ 103kg, så är metall inte 100% nödvändigt, det är gött om man gillar att bara stå på och mata höjdmeter, det är här man får navelskåda lite. Gillar du hellre att bomba rätt ner, eller är det mer "skoj och lek"?

Jag kan tycka att du går på freerides pryldatabas och sortera skidor 195-210cm and take your pick.

Jag antar att de inte kan jämföras men lånade ett par Extrem Carbon i ett par dagar i vintras och körde pist med och skrattade rakt ut vid några tillfällen. Kan Opinion leverera detta plus att de faktiskt tillveras lokalt så är nöjd. Frågan är om de är för mjuka...?

Bootfitta; i pist så är det 110% hastighet och skär med tunga andetag i slutet av backarna. Efter upplevelsen på carbonerna som levererade grepp och studs tillsammans med fart så antar jag att det är det jag är ute efter fast i större bredd!

Govenor hade ju utseendet med sig???? Det jag har har "varit rädd" för i min research är ett par plankor som är tunga i sväng och svårhanterliga...Jag uppskattar inputs!

Heldoradon och Line-skidorna är säkert ok i pist, men jag skulle inte se dem som rena lössnö skidor och där får du jobba hård då iaf Heldoradon är tung)

När man är 190cm+, så är det mer din vikt som avgör än enskilda banan-formar, metal etc om du ska få rätt flyt, dvs det finns få genvägar förutom total yta på skidorna. Då inte många skidor förutom Shiron finns i 2m+ får du gå kanske gå bredare istället men då blir pistegenskaperna mer tveksamma. (metal eller kolfiber hjälper här)

Vill du verkligen gå på offpiste-egenskaper och tycker Cochisen (en fullkomligt grymm allroundskida) är något för kort/vek kan jag pusha lite extra för den riktiga storebrorsan Spur som borde passa riktigt bra för dig och som faktiskt går att köra som en snälltåg i pisten om du har benen för det.

Den ska flyta som en kork enligt många när det är finns mycket snö och passa oss lite längre och tunga åkare, men tar sig ner bra i hård pist då den är vridstyv och kolfibrad.

Jag har tyvärr inte provkört Extrem´s carbon ännu, men jag körde ett par provåk på Spuren förra vintern i halvhård pist, och Blizzards-skidornas förmåga att vara lättkörda men ändå kan köras hårt borde du gilla :D

W-werks Katanan i 191 kan ju vara ett lyx-alternativ även om du verkligen prioriterar lättsvängda och förutsägbara skidor.

Lycka till

Vad gäller extrems lagg har jag kört Opinion 187 och Carbon 98 prototyp 4 (?) 186, och jag tyker de beter sig mycket lika. 98:an är uppenbarligen kvickare, den är ju både smalare och lättare, men samma trevliga åkglädje utmärker sig även i 118. Kör som sagt själv 187:an version 1 och stormtrivs på dem, men jag väger också ~35 kg mindre, så det är ju en rejält markant skillnad. Tycker dessutom själv inte att Opinion 187 är något ånglok, utan en relativt lekfull skapelse som ändå klarar bra med fart. Så jag undrar om den ändå inte blir för mjuk för dig även i 194.

Men å andra sidan, om du inte tyckte att carbon-proton du körde var för mjuk borde det inte vara några problem, jag kan inte påstå att jag har upplevt någon nämnvärd skillnad i styvhet mellan dem.

Tack! Lutar dock åt att maila västerut och få en bra deal på Moment G...Får lägga upp på forumet om de inte faller i smaken. Tack PNyberg för tips. Det blir en chansning, men va' f-n, det kan ju bli bra??

Reindeer sa:
Tack! Lutar dock åt att maila västerut och få en bra deal på Moment G...Får lägga upp på forumet om de inte faller i smaken. Tack PNyberg för tips. Det blir en chansning, men va' f-n, det kan ju bli bra??
Ja om du verkligen måste ha skidorna nu så finns ju Moment i Sverige. Annars så finns alternativet att testa skidor. Hemsedal har skidtest i början av december och Extrem kommer att vara där. Säkert inte omöjligt att få låna med sig nå Momentskidor, skulle jag tro.

Nope, "måste" ha skidorna v. 3. Har dock inte hittat info om vilka tillverkare som kommer medverka på skidtestardagarna inför säsongen...Kan jobb, familj och semesterdagar ordna en helg i Hemsedal så är ju det ett starkt alternativ...

Jag är 197cm och vägde i vintras runt 100kg. Åker på ett par Opinion 194 LDE. Jättenöjd och mkt roligare än mina gamla rocker2or.

Har kört med både jester16 och guardian bindningar. Inte märkt nån skillnad förutom att jag inte nyttjat gåfunktionen en enda gång... :/

Senast ändrad:
Jag har ett par Nordica Girish 193 (modellen innan Helldorado (någon får rätta mig om jag har fel här)) till salu om du är intresserad. Sitter ett par Rosignol FKS 180 monterat på dem.
110 i midja, metallkonstruktion, från 2012 (sista som tillverkades).
PMa om du är intresserad.

Völkl Kuro 195, eller dom bär och är väldigt lättåkta trotts sin storlek
Fungerar väldigt bra i alla former av fören och mer eller mindre sönderkörd offpist.
Med sin bredd och fullrocker är dom väldigt lättåkta för välväxta människor
Jag själv väger in på dryga 100 fullt påklädd med skidutrustning
En fördel till är att man kan åka i mycket flackare lutningar och ändå få en skön surfkänsla.

GC

Tack GoranC för ytterligare ett Völkl-alternativ. Patrik på 197 kg, vet du om de är ändrade till årets säsong? Såg att Addnature hade ett par till bra pris...

Reindeer sa:
Tack GoranC för ytterligare ett Völkl-alternativ. Patrik på 197 kg, vet du om de är ändrade till årets säsong? Såg att Addnature hade ett par till bra pris...
197cm... ;)

Utgår från att de addnature har är version 1. Årets ska vara lite omarbetade under foten. Läs i opiniontråden. Om det är värt pengarna låter jag vara osagt. Jag är jättenöjd med mina.

Senast ändrad:
Ett par Titanförstärkta Kuros av sista årsmodellen, 248 euro på Bittl.
Dom gamla utan, är såra att hitta men men mer lättsamma
@MountainMan har både Opinion och Kuro med titan i och kan säkert ge en uttömmande beskrivning av respektive modells förträfflighet.

GC

Candide 3.0, Faction Skis
Dimensions: 136-108-131
Sizes: 176, 182, 186, 192, 204
Radius: 22 m @ 186
MSRP: $979

Faction and the legendary Frenchman gave the popular Candide 3.0 a makeover this year, in the form of a slimmer waist width—down to 108 mm from 112—a tighter turn radius and a narrower shovel. A substantial amount of tip rocker and a bit in the tail keeps the ski playful for nose butters and big tricks, while a touch of camber underfoot ensures stability on the hardpack. These planks won’t make you ski like Candide, but it’s about as close as you’ll ever get.

Ytterligare en manlig längd...Får försöka hitta för testning tillsammans med;

Chapter 116
Chapter 116, Faction Skis
Dimensions: 142-116-132
Sizes: 172, 180, 188, 198
Radius: 21 m @ 188
MSRP: $919

If you’re searching for a hard-charging pow enforcer, the Chapter 116 should definitely be on your radar. A 116-mm-waist and Faction’s five-point-sidecut ski design creates a stable pair of planks that has the ability to rip through deep snow. The full-sandwich offering utilizes a frisky poplar and dense ash wood core fusion, giving these skis the flavor they deserve as you rip up the hill.

2 meter och 110 pannor, synnerligen stiligt.
Även jag kvalar in i den storleken och har stått inför samma utmaning. Kör numer på ett par Surface Live Life vilka jag trivs ypperligt på. Jag var lite skeptisk till längden i början, endast 191 cm, men det funkar faktiskt riktigt bra. Så jag har inget att klaga på. Eller jo, det har jag ju faktiskt.
Top sheetet har varit väldigt ömtåligt, vilket är ett känt problem som de kanske har rättat till nu. Mina lagg har ju ett par år på nacken. Sen glänser de inte direkt på blåisen, men det har sina naturliga förklaringar får man väl ändå säga.
Annars funkar dem bra till det mesta, glänser i nysnö och uppkört, carvar fint i mjuk- och/eller kallsnö. Kalas helt enkelt. Skoj att inte halva Sverige kör på dem också.

Kallas nu för tiden för The Daily, och finns med upphottat topsheet på; http://www.surfaceskis.eu/collections/all/products/fairends-steal-your-barn

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp