2 par skidor för off pist i sverige?

knicke

Ny medlem
Tjäna! Svårt det här med att välja skidor alltså!

Hur ska man tänka när man köper skidor när man man endast vill åka off pist, dessutom åker endast i sverige? Det är ju sällan en åker i stora öppna backar med bara fluffigt puder, även om dom dagarna inträffar ibland.

Oftast blir det ju skogsåkning i både puder och is osv.

Kör nu på k2 annex 191cm 108mm. Rolig skida för lite mer space men skogsåkning i kittelfjäll och klimpfjäll blir lite för kämpigt med den tycker jag.

Nån som har tips? Har kollat lite på olika versioner av k2 shreditor, verkar rolig! Väger 75kg och är 182cm.

2 par? Jag skulle ha valt ett par som allroundskidor i Sverige.

Extrem Opinion 108
Salomon Rocker 108
K2 Shreditor 112
Line Sick Day110
Elan Spektrum 105/115

Några av de skulle jag välja förmodligen.

Ser ingen anledning till ha flera par "offpist" skidor i Sverige om man får rätt shape på skidan. ;)

Ps. Jag skall nog inte säga så mycket när jag har så många olika skidor som jag har. Ds.

Tack för svar!

Ja, tänkte att det kan vara kul att ha en fetingskida ibland också! :)

I första hand behöver jag hur som helst en schysst allround-skida. Ska kolla in alla dina tips.

Hur brukar du tänka när du väljer längd på skidor?

Vad kan man tänka på ang. shape? Har inte superkoll på det området.

Senast ändrad:
Om du vill ha en lite mer "lattjo-skida" än den du har så skulle jag kika på Shreditor 102,112 eller Rocker2 108. Precis som Hasse säger så är dessa två (tre) mjuka och goa för lite mer skogsåkning. :)

Ang. längd så alltid din egen kroppslängd eller längre. Större skida = mer att ta runt träden, men en "tryggare" skida att åka på.
//

Senast ändrad:
Hei! Vad är skillnaden mellan Salomon rocker 108 och q105? Vilket passar bättre som en allround skida i Skandinavien och Alperna för en ganska nybörjare?

KaitsuH sa:
Hei! Vad är skillnaden mellan Salomon rocker 108 och q105? Vilket passar bättre som en allround skida i Skandinavien och Alperna för en ganska nybörjare?
Största skillnaden är att q105 inte har rocker i tailen medan 108 har det om jag inte missminner mig.

Tillbaka
Topp