2011/2012 Gotama vs Katana - längd?

• Trådstartare Trådstartare drg
  • Start datum Start datum

drg

Medlem
Behöver lite input angående längdval.

Körde sönder mina Gotama 186 cm ifjol. Var nöjd med dessa skidor som jag upplevde som väldigt smidiga och allround, möjligtvis hade de kunnat vara lite bredare för det riktigt sköna flytet. Nosen skulle också ha kunnat va lite högre. Åktes med Marker Duke, centrerade. Hade egentligen tänkt att köpa Katana, men då de var slut på SC blev det Gotama. Kvalitetsmässigt överraskande dåliga skidor, stålkanten släppte från båda skidorna efter dag 8. Har dock lyckats reklamera till Völkl och ska få ett par nya till denna säsong.

Står nu inför valet att ta ett par nya 186 Gotama eller gå på ett par Katana. Hade till förra säsongen valt ett par 190 cm Katana. Men det verkar som om Katana längdmässigt är ngt annorlunda till i år med nya längder 184/191 cm och att de också ska kännas längre än tidigare. Är det någon som vet mer på den här punkten?

Kvalitetsmässigt så verkar det vara rätt mkt problem med båda modeller.

Såvitt jag har förstått så är båda modeller uppdaterade till i år men störst skillnad på Katana?

Jag är 180 cm, väger 75 kg. Skidorna ska användas som allroundskida i ffa alperna, men ev lite Åre. Kommer åkas med Marker Duke. Åker i princip alltid i offpisten, men välpreppad pist är kul när snön är uppkörd. Gillar att stå på när förutsättningarna tillåter, vill dock att skidan ska funka i de flesta situationer.

Skulle i dagsläget gå på Katana 184, givet att de ska upplevas längre än tidigare. Tacksam för synpunkter.

mvh/G

Prøvde 184 katana'n i vinter og syntes de var helt ok, men tror ikke du får så mye bedre flyt med 4mm bredde i tuppen og 5mm mer bredde under foten. Katana'n er en god del stivere, og har mindre rocker en hva gotama har.

Uten å ha prøvd gotama'n vil jeg tro at den (gotama) er en bedre allround ski, men det blir veldig avhengig av hva slags kjøring du driver med offpist. Katana er en ski som liker fart og funker bedre til hardere kjøring, mens gotama'n bør funke godt til det meste..

Senast ändrad:
Gotaman har fått en högre nos och lite annorlunda rocker för i år, efter vad jag har läst iaf.

står också i valet å kvalet ang gotaman, dock så tycker jag även att Shiron ser riktigt intressant ut

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp