2015 K2 Pinnacle 130 bedre enn 2014 modellen?

Er det noen som har hatt problemer med årets modell av Pinnacle 130 altså 2014/15? Har selv hatt fjorårets, men tenker å bytte til en nyere modell pga fit. Mine har holdt seg på mine 20-25 dager med snøkontakt. Er det verd det? Eventuelt er det noen andre tech/DIN-sale modeler der ute som går rett i gamle p14/18 bindinger?

Pga fit? Vad menar du då? Har de blivit för stora?
Inga större förändringar till i år av vad jag har förstått det som. Har haft mina i 60 dagar och de funkar som bara den! Efter lite bootfitting (göra den bredare vid 6e tån) så sitter de som en dröm!

PNyberg sa:
Inga större förändringar till i år av vad jag har förstått det som. Har haft mina i 60 dagar och de funkar som bara den! Efter lite bootfitting (göra den bredare vid 6e tån) så sitter de som en dröm!
Kjøpte feil og hadde Lv modellen (97 mm) og fikk problemer tiltross for blokking og fikk den aldri til å sitte helt riktig. Årets modell har en bredere top-spenne (den under boosterstrappen) og endringer i walkemode mekanismen og noen tykkere materiale noen steder (usikker hvor). Det er det jeg har fått med meg. At du har hatt den 60 skidager er en bra test på kvalitet:-)

Telemarkingen sa:
PNyberg sa:
Kjøpte feil og hadde Lv modellen (97 mm) og fikk problemer tiltross for blokking og fikk den aldri til å sitte helt riktig. Årets modell har en bredere top-spenne (den under boosterstrappen) og endringer i walkemode mekanismen og noen tykkere materiale noen steder (usikker hvor). Det er det jeg har fått med meg. At du har hatt den 60 skidager er en bra test på kvalitet:-)
Ah I see.
Ja det var väl det som är skillnaderna. Såg även att toppspännet har ändrats. Den lösningen som är på våra är ju faktiskt...helt värdelöst dålig om man ska vara ärlig. Det var ju meningen att haken ska sitta på när man hajkar men den krokas ju av direkt! Sedan så kan jag förstå att man vill förstärka delarna vid hikefunktionen. Inte för att jag har haft problem, men kan se att man kan ha lite otur och att det går sönder där...har säkert hänt ett par gånger.

Jag väntar på ett par av årets modell pga reklamation. Efter att ha jämfört noga inne på Alpingaraget kan man se att hälkappan är omgjord. Själva låsmekanismen är egentligen samma men på den nya sitter mekanismen mer inskjuten i plasten vilket skapar en jämnare yta för innerskon att glida på. Den praktiska skillnaden är att nu kan man ta i och ur innerskon utan att låsmekanismen fastnar i hälen på innerskon. När vi provade är det faktiskt rejäl skillnad, nu glider den ner som den ska medan mina gamla är ett rent helvete...

Låsmekanismen på ena skaften pajade på mina 13/14. Efter "moddning" av båda pjäxorna har jag inte haft några problem men pjäxorna, tvärtom de går grymt bra. Med de "fixar" som gjort till 14/15 borde barnsjukdomarna försvunnit ... Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa ett par igen om jag det skulle vara aktuellt.

/MM

Da er Nye 2015 Pinnacle 130 bestilt fra blue-tomato 39 present under utsalgspris. Takk for hjelp til å beslutte.
PS. Må si den nye Dalbello Lupo TI ser fresh ut og er en reel konkurrent til K2 i denne delen av merkedet.

Tillbaka
Topp