24/25 - Vad är din plan(ka)

Haha samma här. Skulle bara köpa ett par nya bindningar (falcor 2025) men råkade klicka med en bataleon beyond medals bara för att den blev så billig med alla kombinerade rabatter. Hoppas 3bt är så nedtonad som den verkar för sist jag testade en bataleon för 10 år sedan hatade jag skiten…

Haha samma här. Skulle bara köpa ett par nya bindningar (falcor 2025) men råkade klicka med en bataleon beyond medals bara för att den blev så billig med alla kombinerade rabatter. Hoppas 3bt är så nedtonad som den verkar för sist jag testade en bataleon för 10 år sedan hatade jag skiten…
En sak. Bataljon är kanske den svåraste brädan att one foota ner jag har provat. Det är liksom one fota någon salladsskål.

Du kommer sannolikt bli jäkligt nöjd med dom bindningarna. Åkte på mina falcor för nån timme sen. Dom är helt amazing. 🤩

Ride Superpig i längden 154! Och jag är 191, 95 kg gammal fläsk... Ville ha en liten fånig bräda för att carva ner från en afterski krog till en annan krog på jullovet någonstans. Och synnerligen en bräda lätt att bära i handen omkring byn.
Man har ett rejält quiver om man har en bräda för after ski :D

Du kommer sannolikt bli jäkligt nöjd med dom bindningarna. Åkte på mina falcor för nån timme sen. Dom är helt amazing. 🤩
Cool! Vad körde du dom på för bräda? Funkar dom till styva freeride-riggar? Tänkte primärt använda mina som ersättare/komplement till Union Atlas som jag tycker saknar lite dämpning

Cool! Vad körde du dom på för bräda? Funkar dom till styva freeride-riggar? Tänkte primärt använda mina som ersättare/komplement till Union Atlas som jag tycker saknar lite dämpning
Jag körde dom på min united shapes deep reach. På isig saltat försäsongspist.

Tycker dom funkar prima på den. Dom får brädan att kännas lite mjukare än vad den är men det finns ingen brist på respons. Som om man blandar gamla atlas med ultra på nåt sätt.

Att dom är så bekväma är också ett stort plus. Behöver inte crancka till det gör ont i fötterna för att få bra respons.

Jag körde dom på min united shapes deep reach. På isig saltat försäsongspist.

Tycker dom funkar prima på den. Dom får brädan att kännas lite mjukare än vad den är men det finns ingen brist på respons. Som om man blandar gamla atlas med ultra på nåt sätt.

Att dom är så bekväma är också ett stort plus. Behöver inte crancka till det gör ont i fötterna för att få bra respons.
Låter helt perfekt ju! Och duger dom åt Travis så ska dom nog palla för min åkning.

Jag är f ö en sån som alltid crankar ett par hack för mkt. Har t o m pajat en nerv i foten pga det, och är alltid på jakt efter boots och bindningar som funkar till mina prinsessfötter.

Låter helt perfekt ju! Och duger dom åt Travis så ska dom nog palla för min åkning.

Jag är f ö en sån som alltid crankar ett par hack för mkt. Har t o m pajat en nerv i foten pga det, och är alltid på jakt efter boots och bindningar som funkar till mina prinsessfötter.
Jamen dåså! Då har du gjort ett riktigt bra val.
Precis därför bytte jag ut mina Atlas i år. Till dom här, förutom nervskadan då.

Hittade en libtech Golden orca 161 från förra året köpte till BM Transfer bindning. Som blir spännande att prova iår. Har tidigare mest kört på en libtech t.rice pro 163 som jag insåg nu hade över 10 år på sig, men som jag tycker har funkat bra till allt och gillar deras C2 skarpt. Har även en Burton fish som jag aldrig blivit vän med och en allt för lite använd Burton dumptrunk splitboard.

Så här ser mitt koger ut.

Bataleon Fun.Kink 154 med Union Ultra

Jones stratos 156 med Union Atlas

Capita mega merc 157 med Rome Vice

Nytt för denna säsong Capita BSOD 159 med Union Falcor

1000006334.jpg

Tja… här är dom som används mest. Finns rätt mkt överlapp mellan brädorna kan man ju säga. Men mest freeride/carving och pow.
Det enda jag tänkt köpa och köpt är de nya falcor. Eh. Vi får väl se hur säsongen utvecklar sig. 🙈
IMG_5520.jpeg

Vanliga skidpjäxor funkar fint! Du skall åka fort som fan med den, påsklovet, Levi eller Ruka, strax efter några minttukaakao, jäger och lonkero!
Tänker att man nog äger afterskin med den! En retro overall till så 👍😎 har bara åkt snowboard med mjuka pjäxor, e alpinvarianten svår? Tänker att bindningar utvecklats lite sen 80talet dessutom. Men den var i mintcondition

Tänker att man nog äger afterskin med den! En retro overall till så 👍😎 har bara åkt snowboard med mjuka pjäxor, e alpinvarianten svår? Tänker att bindningar utvecklats lite sen 80talet dessutom. Men den var i mintcondition
En sak måste jag nog berätta: Enkelt blir det inte! En sådan fladdrig bräda med styva skidpjäxor, aj aj aj att det blir spännande! Jag ännu minns min första upplevelse med bräda, kullen var Pärnävaara nära Joensuu, året kanske 1993? Men, det går fint efter några jäger, minttu och lonkero!

P.S. Vet du, redan Anton för sportlovet och 3 dagar Tahko för påsklovet
bokat. Det blir kanske roligt och vått. Och även en veckoslut Koli. Köpte även en ny bräda för sådana här aktiviteter.

Senast ändrad:
En sak måste jag nog berätta: Enkelt blir det inte! En sådan fladdrig bräda med styva skidpjäxor, aj aj aj att det blir spännande! Jag ännu minns min första upplevelse med bräda, kullen var Pärnävaara nära Joensuu, året kanske 1993? Men, det går fint efter några jäger, minttu och lonkero!

P.S. Vet du, redan Anton för sportlovet och 3 dagar Tahko för påsklovet
bokat. Det blir kanske roligt och vått. Och även en veckoslut Koli. Köpte även en ny bräda för sådana här aktiviteter.
Kanske man kan åka med walkmode på? Fanns massa pjäxor på loppisen också men tror plasten e lite si å så med.. Tror jag åkte bräda första gången -94, då med mjuka skor- de va nån gummikondom man skulle ”vira” runt foten. Lämnade brädan kvar på loppis tillsvidare-ska kolla med mannen, man han e lite mer mainstream än mig..men hojta till så kan jag köpa loss den å posta. Min åkning kommer bli mycket begränsad i vinter. Hoppas på en vecka våråkning i april-får se. Mannen tar brädan till Chamonix v2. Själv tar jag sjukledigt.

Kanske man kan åka med walkmode på? Fanns massa pjäxor på loppisen också men tror plasten e lite si å så med.. Tror jag åkte bräda första gången -94, då med mjuka skor- de va nån gummikondom man skulle ”vira” runt foten. Lämnade brädan kvar på loppis tillsvidare-ska kolla med mannen, man han e lite mer mainstream än mig..men hojta till så kan jag köpa loss den å posta. Min åkning kommer bli mycket begränsad i vinter. Hoppas på en vecka våråkning i april-får se. Mannen tar brädan till Chamonix v2. Själv tar jag sjukledigt.
Aj fan, tråkigt!

På tal om skidpjäxor.
Jag gillar att bomba så jag kör styva boots och bindningar. Samma sak med pjäxor, jag kör 130 i flex.

Men för nåt år sedan var jag på XXL och provade på lajbans ett par pjäxor som var i lägre spannet. Om det var 70 eller 90.
De var ju fan mjukare än mina snowboardgrejer! Måste ju va omöjligt att åka med sånt. Och det kändes bisarr att man kan göra hårdplast mjukare än läder och tyg

För ett par år sedan såg jag någon film, där 2 lokala hjältar åkte ENSA i Chamonix med snowblades. Men varför kunde jag inte åka offpist med en barnbräda? Just kom hem, Superpig 154. Jag är 191, nästan 100 kg nästan 60 år gammal fläsk.
IMG_20241204_111742.jpg

För ett par år sedan såg jag någon film, där 2 lokala hjältar åkte ENSA i Chamonix med snowblades. Men varför kunde jag inte åka offpist med en barnbräda? Just kom hem, Superpig 154. Jag är 191, nästan 100 kg nästan 60 år gammal fläsk. Visa bilaga 35489
Hur kan jag ha missat detta inlägg :oops:

Den bilden har så många bottnar och är helt fantastisk på så många sätt. Tack!

Just lade nya bindningar på brädan. En sak måste jag nog säga: De där bindningarna måste vara de tyngsta av alla! Måste få prova dem före julresan.
IMG_20241214_182623.jpg

Alltså, hur många är det som offrar sina gamla brädor på offerbål till snögudarna för mer puder?
Jag har eldat upp en Morrow, Duotone och en Burton Motion för bättre puderchans. Blir mitt knä bra åker en Burton Barracuda på bålet.

Just lade nya bindningar på brädan. En sak måste jag nog säga: De där bindningarna måste vara de tyngsta av alla! Måste få prova dem före julresan.Visa bilaga 35731
Jag sålde de där Nideckerna, inte mina grejor. Åkte ikväll med gamla goda Flows, lättare och passar bättre för mig.

Men den där brädan! Jag, 191 cm, 95 kg, har 154. 157 skulle ha varit helt överdrivet. Plankan är styv som fan! Att åka den där brädan är mycket liksom att åka styva och vassa Fis- slalomskidor. Med låg fart funkar de in alls, med litet större fart är man allt för ofta bara en passagerare.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp