24 mm vidvinkel..

MarkusO

Aktiv medlem
24 mm vidvinkel..
Jag har en fundering...

Planerar att köpa en Canon PS A40. En digital kompaktkamera således. Valet av kamera grundas på prisvärde och bildkvalitet samt att den har manuell inställning av bländare och slutartid. Kameran tar även externa filter och brännviddsmodifierande adaptrar.

Som tillbehör finns en 0,7 ggr vidvinkelkonverter. Eftersom kamerans standardvidvinkelläge är motsvarande 35 mm landar man på en brännvidd på ca 24,5 mm. Min fråga är lite luddig:

"Hur mycket" vidvinkel är 24,5 mm?

Är det värt något att investera i en sådan adapter? Jag inser ju att den totala optiska kvaliteten sjunker med de adderade linserna, men det kan jag acceptera. Jag är mer ute efter effekten så att säga. Är 24 mm så liten skillnad jämtemot 35 mm att det inte är värt mödan och pengarna? Eller får man hyffsad vid vinkel med 24 mm. Har lite dålig koll på brännvidderna där nere. Jag vet ju att 18mm och liknande innebär en rejäl vidvinkel och 24 ligger ju närmare 18 än 35. Skalan nedåt räknat i effekt känns dock inte linjär. Det kanske är någon som har nån bild som är tagen med 24 mm brännvidd eller har nån bra sida där man kan bilda sig lite på ämnet?

24 mm vidvinkel..
Jag har dålig koll på Digitalkameror men skillnaden på 35mm och 24mm är faktiskt stor. 35mm brukar ha bildvinkel på omkring 80-85 grader och 35 runt 60-65 grader. I princip kan man säga att skillnaden (gradantalet) ökar per mm ju kortare brännvidd man har. Skillnaden mellan 24 och 20mm är också klart märkbar.

Jag har inga bilder du kan jmf med men kika in på http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=5376 och leta lite där. Om inte annat kan du beställa en katalog över Canons obj. där samma motiv finns plåtat med allt från 14mm till 1200mm där man enkelt kan se skillnaden. (Finns fö säkert över Nikons och andras gluggar osså)

/ Hawk

24 mm vidvinkel..
24 mm är en mycket bra brännvid - tydligt vidvinkel utan att bli spec mycket tunnformig. Räkna dock med att det kommer att bli mörka hörn, sk vinjettering.

24 mm passar mycet bra till stora landskap, men för skidfoto så kanske det är mest aktuellt att änvade det mycket nära vid hopp etc.

Skillnaden mot 35 mm är stor.

24 mm vidvinkel..
Jag har hittat en Soligorkonverter som konverterar 0.6x. Då landar man ju nere vid 21mm brännvidd. Jag känner emellertid till Soligors lite rostiga rykte.

Billigare är den såklart också.

Hmm...

24 mm vidvinkel..
Hett tips: Ring till Tomas på www.cyberphoto.se i Umeå, han säljer allt på postorder och är både duktig och seriös. Tror att han kan hjälpa dig. Dessutom har han riktigt bra priser, eller hade iaf senast jag shoppade fotoprylar. Se dock till att maila eller få snacka med Tomas så att det inte är nån praoelev som du blir omhändertagen av.

/Freddelito

Tillbaka
Topp