3-veckors resplan i Japan, vart åka? +skicka skidor från Japan till Sverige?

muuu123

Medlem
Flyger till Sapporo i mitten av januari och håller på att boka boenden. Första resan till Japan. Ska flyga vidare från Tokyo till SO-asien för sol och bad så kommer ta tåg till Tokyo för detta (vill uppleva Tokyo några dagar). Tanken är att försöka slippa släpa med skidorna till SO-asien och undrar om någon använt sig av tex https://www.shipskis.com/ eller någon annan tjänst för att skicka hem skidorna? Något annat förslag?

Är ute efter så mycket bra åkning som möjligt, både topptur och liftburet och vill samtidigt åka på lite olika berg. Niseko verkar ganska trångt/bli uppkört snabbt, men det kanske är värt i alla fall? Initial plan var att boka 3 boenden Rusutsu-Niseko-Furano. En vecka på varje ställe och ta lite dagsturer till dom mindre områdena runtomkring. Fungerar detta smidigt utan hyrbil?

En annan tanke är att ta ca 1,5 vecka på Hokkaido och sedan 1.5 vecka i Hakuba. Det ger kanske lite mer variation och dumt att inte köra Hakuba när man nu ändå tagit sig till Japan?

Är öppen för förslag. Ni som varit där, hur hade ni fördelat dagarna?

Hei! Sesonget i Niseko forrgie vinter.

Selv tok jeg ikke med ski! Det var like bra da min ski garasje ikke passer Japanske forhold! Det snør masse på Hokkaido og når det ikke snør i Januar - Februar er det overskyet. Dette betyr en helt annen kjørestil en i Alpene!

Det finne mange små alpinanlegg på Hokkaido som er verdt å sjekke ut.
Min anbefalning er definitivt å lete opp disse for å få en mer authentisk opplevelse en va du får i Niseko. Niseko har mye bra offpist omeråder, men det blir fort mye kø og tracks. Dersom du er i Niseko er ofte Moiwa bedre for en full dag med offpiste!

Jeg skulle absolutt anbefale å ha leiebil! Kollektiv transporten i Niseko er på ingen måte like bra som store alperesorts. Togbaner stenger ofte grunnet snøstormer.

Har ikke selv vært i Hakuba, men det er jo mer snøsikkert Hokkaido :)

Om du ska skicka hem skidutrustningen, tänk då på att du måste ha kvitton sparade på allt det du skickar hem, som du köpt hemma, för du kommer att få betala tull och moms på prylarna. De räknas som nya prylar oavsett om de är dina använda prylar som du köpt i Sverige. Finns det inget bevis på att de är köpta i Sverige får du betala för att få in dem i Sverige igen.

Om du ska skicka hem skidutrustningen, tänk då på att du måste ha kvitton sparade på allt det du skickar hem, som du köpt hemma, för du kommer att få betala tull och moms på prylarna. De räknas som nya prylar oavsett om de är dina använda prylar som du köpt i Sverige. Finns det inget bevis på att de är köpta i Sverige får du betala för att få in dem i Sverige igen.
Haha men vad fasen! Det räcker alltså inte att ha ett foto på prylarna i Sverige, innan resan, om tullen skulle fråga?

Edit; ringde faktisk tullverket och frågade direkt. Man får fixa ett export-bevis innan man åker för att sedan importera sakerna igen. Krångligt blir det ju men det var tur att du uppmärksammade!

Senast ändrad:
Niseko blir som du sa uppåkt snabbt, min upplevelse är att efter lunch är det i princip omöjligt att hitta ospårade ytor i eller nära skidområdet. Moiwa är betydligt lugnare, där gick det loopa ungefär samma runda hela dagen. Rusutsu gillade jag men det känns svårare med boende och bussen från Niseko tog väldigt lång tid, hade vi haft hyrbil hade vi nog åkt fler dagar till Rusutsu.

Inte skidrelaterat men tips inför din vidare färd. Jag var i Japan en gång och skulle precis som du vidare till Sydostasien, dvs flyg Tokyo-Bangkok. Det var hopplöst svindyrt för en enkelbiljett, men en ToR-biljett visade sig vara mycket billigare. Nu har du kanske köpt alla dina biljetter redan så att det här tipset var helt värdelöst.

För övrigt följer jag med intresse alla skidtips om Japan då jag planerar (fantiserar om) en trip till Hakuba. Säg till om du hittar något intressant boende där.

I Tokyo kan jag rekommendera ett hundraårigt ryokan som heter Homeikan. Genuint med mycket Japankänsla (möjligtvis lite off läge). Annars i stadsdelen Shibuya, alternativt neondränkta Shinjuku. Party och Leksands Knäcke finns på butiken/restaurangen Lilla Dalarna i Roppongi.

/Mvh Masen

På Hokkaido skulle jag hålla mig ifrån Niseko just, enda som var riktigt värt där var att tura upp på Yotei annars är det mest liftköer och knö. Däremot var Kiroro riktigt nice i närområdet men allt hänger ju på vad du är ute efter, djupt puder och chill eller att känna att man behöver slåss för varje orörd linje men ha lite mer västerlänsk "fest" på kvällarna.

Personligen skulle jag hellre åka upp och köra Furano samt tura i Tokachidake och Kurodake i några dagar. Går ju att hyra bil och kombinera allt.

Detsamma gäller på Honshu, hellre någon av de mindre orterna runt Nagano än Hakuba.

Tack för alla tips! Blir att vi bor i furano-ashahidake-sapporo-moiwa. Sedan stopp i Tokyo för lite turistande och skidförvaring. Flyg Vietnam tor var superbilligt så inte värt att krångla med att skicka hem skidor.

Tillbaka
Topp