360 utan bakvikt!

• Trådstartare Trådstartare Stigg
  • Start datum Start datum
S

Stigg

Guest
360 utan bakvikt!
Jag kan inte göra en 360 utan att landa typ på rumpan, jag gör typ en kork varje gång =P.
(Skulle vilja lära mej en vanlig trea först) Jag sätter den ibland men jag vet inte vad jag gör när den sitter. Nån som har något tips som gör att man landar rakt?

Mvh Erik!

360 utan bakvikt!
Hehe exakt samma sak här har hållt på i 2 år och landar fortfarande på arslet för det mesta:P men i år ska den sitta:P men jag tror att man inte ska börja i ett för litet hopp där man stressar runt, jag tror att det kan vara felet ja har gjort.

360 utan bakvikt!
Jag har märkt att sannlikheten att landa på baken öker ju mer jag tar i. Om jag hjälper till med armar och tar sats så kommer jag oftare snett i luften. Det funkar mycket bättre när jag bara glider lungt ut från kicken och bara snurrar lite lugnt utan massa armflax :)
Jag är inte så bra på detta, så lite inte allt för mycket på mig.

360 utan bakvikt!
kan beror på underrotaion, kroppen försöker kompensera när du underroterar och då får du bakåtvikt. dra till lite mer på snurren sök landningen med blicken och landa som en fjäder mitt på skidorna.

Överrotation kan också vara felet. snabbast snurrar man snett försöker du dra i för gårt kommer kroppen snett precis som om du snurrar snabbt på tex ett tomt mjölkpaket den vrider sig snett. tips är att försöka dra trean på ett störe hopp där du kan använda blicken som redskap.

360 utan bakvikt!
Hej jag hade wxakt samma problem...min bror som gillade att hoppa för gav med ett par råd. Börja med att testa göra 360 bara med skorna på, jag märkte snabbt när jag gjorde det att jag hammnade i obalans. därefter gjorde ajg det igen å igen, till jag fick kontroll på ngt som egentligen e så lätt, därefter e detbara att testa i hopp, men skidor igen.
Ett annat grymt tips e att lixom försöka böjja benen mer, trycka smalbenet mot pjäxans plös! Hej

360 utan bakvikt!
Du tittar förmodligen ner mot kicken efter du har snurrat ett halvvarv istället för att söka med blicken horisontellt..prova på marken med skorna som Teddiii sa..då testa du att titta neråt när du snurrar och sedan titta horisontellt..du kommer att känna mkt mer balans när du tittar horisontellt..kämpa på!

360 utan bakvikt!
titta på westers tricktips under "artiklar". där ligger det en 360 nånstans. han förklarar bra så det e bara att läsa och prova. tjaa

360 utan bakvikt!
jag hade samma prb! Grejjen va att jag tog i med armarna när jag skulle sätta rotationen! Det är fel. Testa att starta rotationen med överkroppen istället, då funkar det bättre...

360 utan bakvikt!
Rotera med höfterna armarna spelar inte så stor roll, bara känsla. tycker ja iaf. Ja hade också lite bakvikt på mina första 3:or men sen så lstod ja mer framåtböjd och tryckte mer mot plösen då gick de bättre. ajja bara å testa.

360 utan bakvikt!
Problem att göra 360.. bagateller.. ja har till och med svårt att hoppa på de förbannade hoppen utan att slå i baken... nä jag håller mej ifrån parken och åker i offpisten istället där jag hör hemma :D .. men om någon skulle komma med några bra tips blir jag glad.

360 utan bakvikt!
jag håller inte på så mycket, men jag har ett annat problem.... jag kan inte bestämma mig åt vilket håll jag ska snurra... finns det nått knep liknande det man gör för att veta vilken fot man ska åka före med på snowboarden? åt vilket håll är det vanligast att snurra?

hare gött..!

360 utan bakvikt!
jag har oxå samma problem. jag testade precis som många säjer här att hoppa från marken. de gick inte så bra. men när ja började kika horisontellt så funkade de hur bra som helst. ja kunde tillome göra 540 på marken. men nu när ja testade igen så kommer framåtvikten och bakåtvikten tillbaka trots att ja tittar horisontellt!

360 utan bakvikt!
Jocke-Aero: Händer mig ibland när jag provar sega spins, brukar inte göra så mycket, lite obalans i landningen men sedan brukar det gå bra.

360 utan bakvikt!
gör som du gör en twister, fast du ska snurra ett varv runt istället för att stanna upp o sedan fara tebax till falllinjen

360 utan bakvikt!
Det brukar ordna till sig för mig oxå men det är ju roligare med en ren snurr ju. Det är väl bara att nöta vidare. Får min hjälm som ja har beställt på fredag så sen är det väl bara att köra hårt.

360 utan bakvikt!
när du kollar runt naken, va säker att du inte kollar för mkt uppåt eller neråt...

ja satte min 360 på femte försöket... sen har de int vare nå problems med den...

mvh: jesper

360 utan bakvikt!
Ja har klarat den i flera år men det är nu på senare tid kroppen har börjat komma efter. Har gjort den mest i småhopp iof men gjorde den i ett litet större hopp nu i helgen o det va då man märkte det tydligare.

360 utan bakvikt!
jasså du xtreme91, du gör 360 naken du... förstår att du får mycket uppmärksamhet men blir det inte lite kallt?

360 utan bakvikt!
lyllos dig då..jag landar på ryggen ibland inte jämt men ofta.

det beror på att jag kastar mig för mycket mot axeln:P

det är inte skönt

360 utan bakvikt!
Bra att få lite tips. Ska ut o åka nu i kväll så ja får väl prova lite då men får väl köra lite hårdare på lördag när man hämtat nya hjälmen o nya skidorna.

360 utan bakvikt!
jag hade samma problem förut men nu sitter den som en smäck! det som funkar för mig är att inte tänka på att jag måste runt för det gör man ändå utan att tänkt på att skidorna ska ligga vågräa i luften... låter kanske konstigt men det funkar för mig.

360 utan bakvikt!
Va en så skön kännsla idag när ja satte den direkt första gången ja prova. Klarade den säkert 10 ggr på rad men sen sket dig sig, började landa på sidan vet inte vad som blev fel. Försökte säkert 5 ggr men samma sak varje gång, sen gjorde ja lite andra hopp imellan o sen provadee igen o då satt den som en smäck igen. Konstigt det där. Men det är en grym kännsla när den sitter.
Va bara tvungen o skriva av mig lite glädje.

360 utan bakvikt!
Jag hade "lite" för mkt bakåtvikt i början..
Då roterade jag armarna och dom drog med kroppen upp mot backen igen..
O när du tittar runt axeln, titta i horisonten..!
Lycka Till..

360 utan bakvikt!
Horisonten, dvs rakt fram i toppen av kicken? Horisonten kan ju variera något enormt!
eller?

360 utan bakvikt!
niklasH --> Svar nej, inte i förhållande till kroppen. Om du har kroppen helt rakt och kikar horisontellt menas att din blick och den stående kroppen bildar en rät vinkel om du förstår vad ja menar. då kan man inte få bakåtvikt.

Undantag: om du har en fet tumör på ryggen kan du få bakåtvikt

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp