3D kartor över några av orterna i alperna.

Bjersing

Aktiv medlem
Trillade över denna sidan www.piste.io (tung sida, lär inte fungera på mobiler).
Finns inte kartor över så många orter än men det kommer förhoppningsvis med tiden.
Kan ju vara ett hjälpmedel om ni ska till någon av de orterna iaf! Detta kanske redan var allmän kunskap men någon kanske det kan hjälpa.

Hade inte sett sidan förut faktiskt! Lite händigare än t.ex. Google Earth, men som sagt rätt tung sida! Fick precis min Vaio med 8gb ram och i7 att börja gråta... Denna sida i "app-format" skulle vara finfint när man är ute på berget, luktar potential !

Vet inte om jag håller med
@Vedhoeg då sidan inte ens tar 1 gb ram och flyter på väldigt bra på min snart 3 år gamla budgetlaptop som dock fått sig ett litet lyft med en ny ssd. Med risk för att låta riktigt dryg så kan det faktiskt vara så att en lägre klockad i7 processor gör ett sämre jobb i icke flertrådiga arbeten än t.ex en i3 med högre klockfrekvens. Sedan spelar processorarkitekturen också en ganska stor roll. Utan att gå in på det för djupt så kommer en processor med en viss klockfrekvens utföra arbeten bättre än en processor från en tidigare arkitektur vid samma klockfrekvens. Alltså är det väldigt aktuellt vilken i7 det handlar om då de funnits på marknaden ett tag. Gällande Fördelen med hyperthreading som de flesta i7or och vilket skiljer dem från i5 så gäller denna fördel i princip endast vid videorendering och liknande program som faktiskt använder samtliga 4 riktiga + de extra 4 simulerade kärnorna.

Jag ber om ursäkt för detta men är så oerhört less på att inte kunna köpa vettiga färdigbyggda datorer då samtliga tillverkare måste, för att sälja, trycka försäljningsargument så som i7 processor, 16 gb ram, 1000 gb hårddisk osv istället för att satsa på att bygga bort flaskhalsar i datorn och lägga krut på saker som faktiskt har betydelse för allmänprestandan på datorn.

Så, för att återgå till ämnet. Grym sida som verkligen kan hjälpa, speciellt om den kommer i appform som
@Vedhoeg skriver. Behövs bara lite fler orter ! :)

Av rent intresse testade jag lite och med firefox märks nästan ingen förändring i minnesanvändning dock en hel del gpu användning och kring 25procentenheters ökning på två kärnor i en processor @ 4100mhz.
Så om man inte har redan lågt minne är frekvens på cpu och gpu viktigast. Hur relevant detta nu var är väl tveksamt.

Hoppas verkligen att det ska komma upp ett gäng orter till, kan bli väldigt användbart för att få en bättre uppfattning om hur man "kan" åka. Sedan får utvecklarna försöka ge fan i att försöka rendera upp så många berg i bakgrunden som den gör nu om man ska kunna ha det som app, kan ju alltid hoppas!

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp