4 skidval kvar..

PeterT

Medlem
4 skidval kvar..
Har efter mycket googlande och läsning i detta forum till slut valt ut 4 - 5 modeller kvar att välja på innan köp.
Ska upp till Åre om ett par veckor och hade egentligen tänkt att försöka testa innan men det är ju rätt meckigt att boka upp olika modeller med rätt längd osv varje dag så jag chansar på köp istället. Hoppas på många råd här istället så hur fel kan det gå tänker jag

Mina kriterier i turordning är:

1. Stabila och trygga i skräpsnö, pucklar samt vid sidan om pisten
2. Off pist (ej puder)
3. Stabila till att promota lite högre fart i pisten (obs, är ej någon kraftfull race åkare)
4. Lätt puder
5. Pist (som egentligen är det jag kör mest men inte helst)

Med dessa har jag stannat vid 98-108mm och valt ut:
Rossignol sky7
Blizzard Bonafide
Blizzard Rustler 10
BC Atris

Förstår mkt väl att ingen har testat alla dessa men personliga kommentarer om för och nackdelar mottages tacksamt.
Är 187 lång 82kg och åker idag på ett par 4 år gamla Atomic Vantage ritual 102mm som jag inte är så nöjda med. Mest kanske för att de är för korta, 182cm, men jag upplever de är för fladdriga och oroliga när det går lite fortare.

4 skidval kvar..
Jag tycker nog ändå att du ska försöka testa, det behöver inte bli så jobbigt. Och du behöver ju inte ha en skida en hel dag heller utan kan ju byta så du har flera under dagen? Om inte så låter ju Atris som ett inte helt tokigt spår.

4 skidval kvar..
Inte åkt på någon av modellerna men en sky7a har jag känt på och tror inte den skulle klassas som "trygg" snarare lätt hanterlig och manöverbar.

Tror du vill ha en skida med mer metall i. En Qst 92 eller 99 typ, kanske något från Völkl som en Mantra eller Kendo

Senast ändrad:
4 skidval kvar..
De listade egenskaperna/områdena; Stabila-trygga/ej puder/stabila-hög fart/lätt puder/pist, tillsammans med din längd/vikt, tycker jag (av de alternativ du valt ut) pekar spikrakt på Bonafide 187, bara slå till!

4 skidval kvar..
iSooLi sa:
De listade egenskaperna/områdena; Stabila-trygga/ej puder/stabila-hög fart/lätt puder/pist, tillsammans med din längd/vikt, tycker jag (av de alternativ du valt ut) pekar spikrakt på Bonafide 187, bara slå till!
Japp, det var precis därför jag hittade Bonafide som ett alternativ. Dock läser jag nu på en gammal recension från förra året att man får vara en ganska driven åkare för att få ut ngt av dem samt att de kan bli något svårhanterliga utanför pisten. Verkar dock vara ändrat lite till årets modell men frågan är hur mycket.

Inser ju att trygg skida inte är detsamma som lätthanterlig och manövrerbar.
Anledning till Sky7an var ju att den kommit in ngn HD variant och tänkte att det kunde vara en god kombo för en stabil "trygg" skida med låg svingvikt. hmm, hittade den dessutom till ett rätt bra pris någonstans.

Atrisen är min övre gräns för bredd men iom att den är överöst men beröm tänker jag att den måste funkar ganska eller väldigt bra i pist oxå annars hade det nog påtalats här.

Rustler 10an har jag tolkat som något mittemellan och ngt snällare i hårda underlag mot den rosade 11an.

Är inte låst vid ovan modeller och finns det rekommendation på ngn annan så tas det gärna emot.
Ska ringa runt och se om det för det första går att få tag på dessa modeller för test på samma ställe. Annars kommer det bli ett chans köp.

Tillbaka
Topp