50-50 ski 90-100mm Erfaringer

norway_43

Ny medlem
Er 179cm 75kg. god på ski.
skien skal brukes ca 40-50% i pisten og ca 50-60% i oppkjørt tereng/offpiste.
Kjører i dag på Salomon x-wing tornado (2008mod) 178cm.
Kjører alt i fra bratte heng til rolig crusing, kort og lang sving.

Men vil ha ei ski som er bedre offpist men likevel fungerer i pisten.
Egenskaper: sabil i fart, litt power i pisten, ok flyt/svingegenskaper offpist.

Kan disse være et ok valg? erfaringer?

-Dynastar legend sultan 94 184cm
-Salomon sentinel 182cm (blir denne for stiv offpist?)
-Salomon shogun 182cm (carvingegenskaper?)

Bedre alternativer?

Jag väger ungefär 10 kg mer och är ungefär lika lång och jag tyckte mycket om hardsiden i 181 cm utförande. Jag kan också nämna att jag är glad över att inte gått på en bredare skida för all-round, eftersom jag tycker att hardsidens bredd flirtar med vad som är behagligt att åka på om det är rejält brant och hårt.

K2 Hardside är stabil och tål bra med fart. 181 ger dig en riktigt bra pistskida medan 188 ger dig bättre flyt i lössnön. Jag väger strax över 90kg och körde 181 förra vintern, bra i pist för mig, men för kort i lössnön. Du som väger 75 kg bör klara dig utmärkt med 181.

/MM

Ser ut som jeg seriøst må vurdere K2 skia.
Tror også 181cm er rett lengde for meg.

Får denne for ca 6000 nok. med Marker Griffon 12 alpinbinding .

Takker for gode tilbakemeldinger.
Tar gjerne i mot fler erfaringer før jeg bestemmer meg.

Att det spruckit under bindningen tror jag snarare berodde på att Hardsiden 09/10 från SC var en B-sortering... Hur som helst, det finns fruktansvärt många som åker på dem utan några som helst problem, speciellt om man kör på bindningar med bredare bas än FT12 (nej, inte bredden på skruvmönstret, bredden på basen, den påverkar hävstångseffekterna).

@norway_43
Kvaliteten er nok relativt god. De fliser seg lett på kantene, men det er ikke noe stort problem.
MEN: Det som ikke er bra er stålkantene. De er veldig puslete og legeringen virker myk synes jeg. Har et par Line Prophet 115 og når jeg sammenligner stålkantene så blir jeg nesten flau på vegne av K2. Det er veldig synd for Hardside er et par virkelig vellykkede ski til sitt bruk.

Senast ändrad:
Tja. Scott Crusade i 179cm är ju härlig i pisten men flyter på väldigt bra i offpisten fast midjan "bara" är 92mm.

Min far som åker betydligt mycket mer pist än 50/50 fick den rekommenderad till sig som en riktigt bra pistskida som klarar ut att leverera i offpisten också. Kan vara lite mycket pist för din smak. Men nej, jag har inte åkt på den själv.

Hvilken bedde må man opp på for å kjøre ok offpist? 94-98-100,
Og samtidig duge i pisten.

For min del vil jeg ha ei god ski i pisten, men samtidig duger offpist.
Da snakker vi ikke om en 1/2 m powder eller mer, men heller opp till 1/2 m.

åker sultan 94 med marker duke. Är väldigt nöjd så här långt, funkar jättebra i pist, man får komma ihåg att det är ingen raceskida så kortsväng är svårt. Inte omöjligt men.......
Offpist tycker kag den ger mig tillräckligt flyt, "tip rockern" hjälper väl till en del. Jag väger ca 90 pannor 180 cm och kör 184 cm på sultanen.
Kort och gott, en jättebra allaround skida som inte skäms varken i pist eller offpist.

Har kört med Sultan 85 i 172cm läng som var härlig i pisten både när det var manchester och uppkört.Köpte dock för kort längd 172cm till mina 80kg dvs dom dök som ett järnspett i all form av puder. Provade ett par som var 184cm(har jag för mig) och dom funkade lite bättre i pudret men dök ändå.184an funkade helt klart bra i pisten och var fortfarande lättsvängd och rolig både i kort som långsväng.
Om Jag hade varit dig så hade jag hellre köpt ett par Scott Crusade än ett par 85 eller 94or. Crusaden är hur kul som helst i pisten och den är i förhållande till sin bredd 92mm en skida som bär bra i Svenska puderförhållanden.Det jag tycker är bäst med Crusaden i pudret är att den i princip aldrig dyker utan du kan slappna av och vågar satsa:)
Crusaden har blivit vald till årets Allmountain skida 09 och det säger ju en del.

Nä nu blev jag så sugen så jag drar nog till Gränsen:)

Da er skia kjøpt ;) Majesty superior 186cm
http://www.majestyskis.com/superior_skis.php

Fungerer helt utmerket på de fleste underlag.
Så langt fått prøvd ut 30cm offpist, oppkjørt offpist og pist.
Fin å carve på skjær i pisten, og flyter utrolig bra offpist.

Så ikke for meg ski i denne bredden, men etter å ha testa de et par dager angrer jeg ikke et sekund.:cool:

Kan på varmeste anbefale denne som ei allroundski.

Håller med i princip allt avseende Hardside. Den klart bästa skida jag ägt och som är perfekt om du bara ska ha en skida. Funkar riktigt bra i offpist för storleken och är helt suverän i pist. I och med att skidan är så pass lätt och lättåkt rekommenderar jag att gå upp en storlek eller välja den större storleken om man står mellan två val.

Men, den är lite klen i stålkanterna vilket säkert är ett resultat av att K2 försökt hålla ner vikten på skidan. Dock har jag inte alls märkt av den dåliga kvaliteten som vissa pratat om på 09/10:an från Sport Conrad. Mina Hardside+Griffon har hållit ihop perfekt och ser mycket bra ut i övrigt efter ca 4 veckors användning.

Har en relaterad fråga, då jag också funderar på att köpa mitt första par egna skidor så här mot slutet av säsongen (när priserna är bra ;)).

Hur mycket svårare är en skida som Hardside (98 mm) att hantera i pisten jämfört med en mer pistorienterad skida på 80-85 mm? Har testat 84 mm breda utan att känt några som helst problem...

Var och kollade och diskuterade på ett bra ställe här i Schweiz idag, och försäljaren hävdade att Hardside kunde bli alltför svår att hantera i pisten. Detta grundade han på min relativt ringa erfarenhet (åker bara sen januari), och med tanke på hårda pister med relativt mkt folk som man ju kan råka ut för. Å andra sidan räknar jag med att senast nästa säsong åka ca. 50/50 pist/off-pist nära pisten, helst mer off-pist men de flesta som jag åker med stannar helst i pisten...
Han rekommenderade mig köpa ett par mer pistorienterade skidor, hade tex ett par Movement med runt 75 mm i midjan för runt 2500kr inkl. bindningar (skida som en kund kommit tillbaka med, men i bra skick).

Kan nämna att jag kan få Hardside med Marker bindningar för ca 7000kr där nu.

Mina alternativ nu är att antingen slå till direkt på ett par fetare skidor (tex Hardside eller Fischer Watea 84 mm (mindre feta då, också till bra pris just nu)), eller nöja mig med de (mycket) billiga Movement och sen komplettera med ngt fetare i mitten av nästa säsong när jag blivit ytterligare lite bättre. Tänker att ett par pistskidor runt 75-85 mm alltid är bra att ha som alternativ när det är lite mindre snö, hårda pister och/eller när jag åker med folk som vägrar lämna pisten.

Några tankar för/emot de olika alternativen, helst med lite om hur "svåra" breda skidor år i pisten som argument, vore välkommet...

Kalle_Bern sa:
Har en relaterad fråga, då jag också funderar på att köpa mitt första par egna skidor så här mot slutet av säsongen (när priserna är bra ;)).

[...] Wall of text [...]
Min erfarenhet av hardsiden är att den går lite som en storslalomskida. Ligger du på rena skär blir svängarna relativt stora, men de går att pressa ner på förhållandevis små radier mha tiprockern. Allt är inte gott med denna konstruktion dock, ligger man inte på skär i höga hastigheter blir det lätt fladder och oroligheter i skidorna på hårdare underlag.

Som jag tror jag nämnt tidigare i tråden också så är jag mycket glad att jag inte gick på ett par bredare skidor. Det _går_ nämligen att lägga sladdsvängar i brant terräng på hård underlag med hardsiden, men det är snudd på jobbigt. Man får lägga om tekniken lite för att undvika bredlaggshackandet, men efter 1-3 dagar vänjer man sig utan problem. Nu vet jag inte hur relevant det är för dig med sladdsväng i brant terräng, det beror ju på vilken typ av åkning man är intresserad av, men det kan vara värt att tänka på.

Personligen tycker jag att hardside är en ypperlig 50/50-skida.

Vattendroppe sa:
Kalle_Bern sa:

[...] Wall of text [...]
Min erfarenhet av hardsiden är att den går lite som en storslalomskida. Ligger du på rena skär blir svängarna relativt stora, men de går att pressa ner på förhållandevis små radier mha tiprockern. Allt är inte gott med denna konstruktion dock, ligger man inte på skär i höga hastigheter blir det lätt fladder och oroligheter i skidorna på hårdare underlag.

Som jag tror jag nämnt tidigare i tråden också så är jag mycket glad att jag inte gick på ett par bredare skidor. Det _går_ nämligen att lägga sladdsvängar i brant terräng på hård underlag med hardsiden, men det är snudd på jobbigt. Man får lägga om tekniken lite för att undvika bredlaggshackandet, men efter 1-3 dagar vänjer man sig utan problem. Nu vet jag inte hur relevant det är för dig med sladdsväng i brant terräng, det beror ju på vilken typ av åkning man är intresserad av, men det kan vara värt att tänka på.

Personligen tycker jag att hardside är en ypperlig 50/50-skida.
Har fått den känslan från andra trådar om Hardside här på FR också, mest positiva omdömen och fortfarande hanterbara i pist. Frågan är ju då hur pass mycket bättre de som skriver är på att åka än jag...

Jag åker helst inte sladdsväng i brant terräng, men ibland är det ju oundvikligt för att komma till åkningen man vill åt. Kan väl lugnt säga att just den typen av åkning är något jag måste förbättra, tillsammans med uppkörd mjuk pist/pucklar (där dock breda skidor med rocker verkar vara en fördel).
Val av skida nu tål att tänkas på helt enkelt, hatar att ta beslut ibland! ;) Vill ju helst hinna åka lite på de jag skaffar innan all snö smält bort också.

Tillbaka
Topp