530 cm snö!

wobbl

Ny medlem
530 cm snö!
Egentligen, hur kan man bygga hus i Engelberg eller andra skidorter där man får snö på 5 meter!?

Antingen så är det 5 meter upp till entrédörren på sommaren, eller så fär man gräva 5 meter ner till huset för att ens komma in. Någon som vet hur det funkar?

Haha, rätt komiskt ändå.

530 cm snö!
Visst är det mycket med 530cm snö, om all snö kom på engång skulle man troligvis ha problem att komma ut!

Men efter som snön kommer i omgångar och packas ihop av sin egen tyngd så blir aldrig snödjupet lika högt som den totalt nedfallna snön.

/Jonas

530 cm snö!
Nu är det ju så att snödjupet ofta mäts uppe på berget i nån driva, varav man får snödjupet 530cm... Det är väl troligt att snödjupet i byn är 0cm vid den här årstiden. Det snöar alltid mer ju högre upp du kommer. Snödjupet i byarna under vintern ligger sällan på över 100cm..

530 cm snö!
De överdriver alltid snödjupet, nån gång för länge sen när jag var i säfsen var det 70 cm enligt hemsidan, på plats var det vara 70 i plogvallarna, annars var det nästan barmark, kändes det som iaf.

530 cm snö!
Kan berätta om hur det är i Engelberg just nu på riktigt.
I söndags gick det att åka ner till byn (fast det ligger ingen snö i
sjäva byn) och på toppen är det riktigt mycket snö kvar. På toppen
av Titlis (engelberget), där man mäter, är det ju glaciär så det blir
lite orättvist att räkna alla meter tycker jag det blir ju en del is.
Jag kan ialla fall säga att det är e grymt mycket snö för att vara den
här tiden på säsongen.
.m

530 cm snö!
Själv höll jag på att drunkna i snö där i slutet av mars! Det var helt sjukt mycket snö och trotts breda skidor va den så lös att man bara skönk rakt ner så man inte kom framåt! Ofta blev det till att göra kullerbyttor ut till pisten igen! Grymt kul! Hörde att dem stängde hela berget nästan (va bara där i 2 dar) ett par dar senare för att det va för mycket snö! Det blir lätt säsong i engelberg nästa gång!!!

530 cm snö!
Det är faktiskt en riktigt bra fråga. Om man tittar på byar med riktigt gammal bebyggelse så kan man faktiskt se att det kan finnas en extra dörr på andra våningen. Jag antar att det var på den tiden som det inte fanns plogbilar...

/R

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp