Extrem Big O (2009)

havreboll

Aktiv medlem
Extrem Big O (2009)
Jaha, nu är det dags att lämna den trygga parken och klämma in sig i en 30 kvm stor (liten) lägenhet med 5 st offpistälskande grabbar vecka 9.

Resan kommer gå till riksgränsen och jag känner att varken mina helt utslitna k2 fujative vilka nu verkar ha fått omvänt spann, eller mina rc4 pistlagg kommer att prestera så bra i just riksgränsens offpist.

Lite fakta om mig för er som inte känner mig.

185 cm
82 kg ( no fat )
Är en duktig åkare i pist, dock relativt ovan i offpisten
åker cirka 4 veckor om året

Vad jag söker:

En skida som ska fungera främst i svensk offpist men kanske för lättare liftburen offpist nere i europa. En fördel om de även funkar i lite uppkörd vårsnö här i sverige, men jag prioriterar offpistegenskaperna.

Har ett erbjudande om ett par Extrem Big O för 2800 utan bindning. dessa har 105 i midjan vilket jag förstår är i bredaste laget för vad man har användning av här i sverige.

Dock är jag väldigt osäker, skidorna Extrem big O 09 verkade schyssta när jag klämde på dem i butiken men det är svårt att veta hur de känns på snön.

Alltså, hur är dessa skidor.
Om extrem-skidorna inte passar, vad kan man annars tänka sig för skidor till en person med mina behov

( har försökt göra min läxa och läsa igenom forumet ordentligt, men alla trådar om extremskidorna är gamla eller tar in upp vad jag vill veta. om jag har missat något, länka gärna)

Extrem Big O (2009)
Jag tycker Big-O är en riktigt trevlig skida, funkar bra att carva på i högre farter samtidigt som den är lugn och bra för stökigare terräng. Det är en jäkligt gammal konstruktion så det enda som gör det till "offpistskida" skulle vara den allround-breda midjan.

Och att 105 i midjan är i bredaste laget för Sverige är mumbojumbo, speciellt om det skall åkas i Gränsen eller Funäsdalen...

Om du tittar på Big-O hade jag rekommenderat dessa: https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=52278 lite längre skida och med en bra bindning. Samma skida, men med lätt swallowtail och lite extra längd. IMHO en grym skida!

Bra konkurrenter är det mesta i 105-110mm's segmentet. Mitt tips är att titta på något med rocker i brättet.

Extrem Big O (2009)
vad menas i detta fall med en gammal konstruktion. är det avsaknaden av rocker, omvänt spann, swallowtail å allt vad det nu heter?

känns som att det vore mer för typ whistler bc, men kanske har helt fel.

Extrem Big O (2009)
Igår var det nästan 40cm fluff i Funäsdalen då är det inte för mycket med 105mm, jag kör på ett par med 109 i midja och då känns det nästan som man sjunker.

I vårsnö så tycker jag det funkar alldeles utmärkt med de flesta fetare skidor, de köttar på igenom allt vad vallar heter och iom att det är så mjukt så kan man högaktningsfullt skita i allt vad isgrepp heter - Det funkar helt enkelt.

Om du redan är inne på Extrem-spåret så kanske du kan titta på Big Pen. Inte så rolig grafik kanske men jag har förstått att de funkar ypperligt i svensk pist och off-piste.

Extrem Big O (2009)
snor åt mig min egen tråd.
har tittat runt lite och hittat lite begagnade skidor här på freerides köp&sälj.
har kollat på bla völkl katana vilken verkar vara en trevlig skida som är hyggligt allround även om den är inriktad på offpisten.

frågan är dock.
många av skidorna man hittar här på freeride har gått en säsong någonstans och är därefter servade. självklart är det skillnad från fall till fall, men är det verkligen ekonomiskt att köpa en säsongad skida eller är träkärnan (läs i många fall) ganska slutkörd. vad säger ni som har kör en eller ett par säsonger på era skidor.

och dessutom. är det någon mening att hyra ett par skidor om man bara ska iväg på en veckas offpistresa denna säsong men ska köra mycket mycket mer nästa. har kollat lite priser men deras "advancerade" utrustningar brukar bestå av typ ett par dyrare slalomcarvers vilka inte har det bästa ryktet i offpisten. ska till kittelfjäll nu i helgen och har kollat runt som en galning länge nu. har fortfarande inte kommit på om det är värt att hyra eller om man får någe 70+ midje skit även uppe i kittelfjäll. deras mailsvar på frågan är minst sagt otillräckligt

Tillbaka
Topp