Val av offpistskida

Val av offpistskida
Min åsikt är att bindningar är bindningar, det skiljer inte så mycket mellan dem. Du vill ha en DIN-skala till minst 12 och stoppers som är tillräckligt breda för skidan. Ingen idé att krångla till det mer än så.

Skidor tycker jag är svinsvårt att rekommendera några. Men vill du studsa fram i pudret i skogen är det mest längden på skidan som avgör.

Val av offpistskida
Tack Sulan, det är bara ut och fingra på laggen som gäller då och höra mig för av någon säljkåt försäljare.. :/

Det blir nog bra tack för all hjälp! Kommer en uppdatering när det införskaffats ett par lagg!

Val av offpistskida
Sulan sa:
Min åsikt är att bindningar är bindningar, det skiljer inte så mycket mellan dem. Du vill ha en DIN-skala till minst 12 och stoppers som är tillräckligt breda för skidan. Ingen idé att krångla till det mer än så.

Skidor tycker jag är svinsvårt att rekommendera några. Men vill du studsa fram i pudret i skogen är det mest längden på skidan som avgör.
ja men om du tycker att en bindning är en bindning är en bindning så har du inte kört på många olika bindningar...förresten..kör inte du telemark?

Ne om man är vuxen och faktiskt vill att skidan ska sitta fast så vill man ju iaf ha din till 15-16 och bra elastisitet... my 2 cents

Val av offpistskida
fan mitt inlägg försvann>< Vill bara säga att jag har sätt en massa som blivit dâliga offpistâkare efter att dom köpt jättebreda skidor dâ dom slutat tänka pâ tekniken när det i stort sätt flyter av sig självt. Tänk pâ tekniken sen och inte pâ att du kanske borde ha köpt snäppet bredare för att det inte gâr sâ bra. Och det är inte ett mâste att ha breda skidor i alperna, 90 under foten funkar utmärkt även när det har snöat ordentligt:p

Val av offpistskida
60mm, raka och 215 långa funkar också, men 120+mm, fullrocker och lagom längd är mycket roligare, oavsett o man kan åka eller inte ;)

Sen håller jag med dig om att det finns dem som glömmer bort tekniken.

Val av offpistskida
Jarle har ju helt rätt. Det finns inget som säger att man inte kan åka tekniskt även med breda skidor. Fördelen med breda skidor är att känslan blir som att åka knädjupt, även om det bara är några centimeter puder. Så för att puritanerna ska få sitt... se till att åka tekniskt korrekt, men krydda det med ett par feta skidor så blir det allra bäst.

Val av offpistskida
extreme purple haze har min kompis som e bergsguide och åker alltid offpist på dagarna, han säger att dom e jävligt grym i puder,

Val av offpistskida
PNyberg: Nu är jag iofs inte vuxen med mina <65kg, men jag drar aldrig bindningen till mer än ca 11 och kan åka på bra utan tjuvlösningar. KaptenL som undrar är "helt grön" offpiståkare och väger något mer, därför tror jag det räcker gott med en 12-bindning.
För övrigt har jag haft några olika bindningar genom åren som alla funkat bra. (Fast nu när jag tänker på det har nog alla eller nästan alla varit Salomon.) Utom när jag körde på ett par hyrbindningar förstås - undvik det. Telemark däremot har jag aldrig kört.

Val av offpistskida
PNyberg sa:
Sulan sa:

ja men om du tycker att en bindning är en bindning är en bindning så har du inte kört på många olika bindningar...förresten..kör inte du telemark?

Ne om man är vuxen och faktiskt vill att skidan ska sitta fast så vill man ju iaf ha din till 15-16 och bra elastisitet... my 2 cents
Eller så förbättrar man tekniken och kan köra på en 12:a utan problem. Finns ju hårdare åkare än de flesta på freeride.se som kör på 12 eller 10 bindningar. Fast de kan kanske åka skidor bättre så klart ;)

Sjuk bindnings hysteri på denna sidan. Ju hårdare desto bättre tydligen.

Efter min knäskada så insåg jag att mina knän är viktigare än att verka hård. En Marker Griffon räcker gott och väl. Och elastistiten är god nog i den.

Fast jag kanske inte är vuxen iofs.

Val av offpistskida
Sulan sa:
PNyberg: Nu är jag iofs inte vuxen med mina <65kg, men jag drar aldrig bindningen till mer än ca 11 och kan åka på bra utan tjuvlösningar. KaptenL som undrar är "helt grön" offpiståkare och väger något mer, därför tror jag det räcker gott med en 12-bindning.
För övrigt har jag haft några olika bindningar genom åren som alla funkat bra. (Fast nu när jag tänker på det har nog alla eller nästan alla varit Salomon.) Utom när jag körde på ett par hyrbindningar förstås - undvik det. Telemark däremot har jag aldrig kört.
ok..sry før tele-påhoppet. men nu menar ju jag mest att inte alla 12dinare ær bra....faktum ær att vissa ær rentav farliga i friåkningssammanhang..

Val av offpistskida
Hasse_Lindborg sa:
PNyberg sa:
Sulan sa:

Eller så förbättrar man tekniken och kan köra på en 12:a utan problem. Finns ju hårdare åkare än de flesta på freeride.se som kör på 12 eller 10 bindningar. Fast de kan kanske åka skidor bättre så klart ;)

Sjuk bindnings hysteri på denna sidan. Ju hårdare desto bättre tydligen.

Efter min knäskada så insåg jag att mina knän är viktigare än att verka hård. En Marker Griffon räcker gott och väl. Och elastistiten är god nog i den.

Fast jag kanske inte är vuxen iofs.
Jo Seth sæger att han sætter sina på 14-15 nær han ska køra ngt krævande.
Klart att har man en bra position hela tiden så kan man klara sig med sæmre bindningar och lægre dintal. Har dock sj vart med ett antal tjuvløsningar på stællen man inte vill att skidan ska lossna på och det ær jag jævligt trøtt och less på. Och eftersom jag nog aldrig kommer kunna åka lika bra som Doug Coombs så har jag bindningar jag litar på till 100% istællet. Så jag hade hellre gått før ett par 4frnt Deadbolt/Head Mojo/Tyrolia Peak 15...

Hehee..ne hasse...ingen har væl anklagat dig før att vara vuxen. Spring ut och lek lite i vattnet medan vi vuxna går på jobbet.....suck. Life aint fair!

Tillbaka
Topp