Völkl Gotama - bindningar

philip93

Ny medlem
Har kikat på ett par Völkl Gotama. Nu är det så att jag åker 65% offpisr och 35% pist. Är detta ett klolt skidval eller är Völkl Mantra ett bättre val? Sedan behöver jag hjälp med val av bindningar. Jag har tittat på Marker Griffon, men jag är också intresserad av kortare turer och då såg jag Marker Duke. Funkar Duken lika bra som Griffon? Vad är skillnaderna mellan bindningarna?

Tack på förhand
Philip

Skillnad mellan bidningarna?!: Nu har jag aldrig kört Griffon, men har haft Duke ett par år. Duke fungerar utmärkt till "vanlig" åkning i pist och off pist. Inga tjuvutlösningar och de är stabila. De är dock inte lika stabila som ett par traditionella alpinbindningar i högre klassen (med mycket metall). Det finns de som säger att Duke inte håller, men jag har inte haft några problem med det, men jag kör aldrig i någon park och hoppar ytterst begränsat.

Att gå uppför tycker jag är mycket trevligare med Duke än med Trekker som jag använde tidigare. Vikten är lägre och de är mycket stabilare, vilket framförallt märks när man går på skrå på hårt underlag.

Om du nu kollar på Griffon och tycker att de har en lämplig DIN-skala för dig så är ju Baron ett billigare och klokare val än Duke.

SSyk, om du nu inte hoppar någonting så är det inte så konstigt om du inte har haft problem med en såpass robust bindning som Duke faktiskt är. Mina problem med den bindningen uppstod främst då jag hoppade till landningar med lite halvtaskig lutning och snö som inte var såpass mjuk som man ibland kan önska

Jag har lite samma funderingar. Jag har tidigare haft ett par gotama men körde då med marker freeride 14 bindningar. Det funkade sådär. Samtliga skruvar i bindningen släppte från skidan men jag antar att det snarare är ett montörsfel än konstruktionsfel (sportconrad). Nu funderar jag istället på att snöra fast ett par salmon sth 16. Någon som vet hur de funkar tillsammans?

Tillbaka
Topp