Utan att utmåla mej själv som något proffs;
Visst, är man lite mer nybörjare så kanske de fetare skidorna inte är att föredra i pisten. Måste hålla med Jarle här, 100mm fungerar förträffligt i pist och jag håller fast vid att Katana:n fungerar mycket bra. Självklart inte optimalt, för att uppnå någon form av optimal-tillstånd så måste man spetsa in sej. Så är det med allt, skidåkning, golf, sprit, sex, serietidningar etc.
Men vill man ha en all-round skida så tycker jag personligen inte man ska gå ner alltför mycket i midja/längd. Klart det blir bisarrt i ett forum! Men samtidigt så är allting så jävla personligt, åkstil, teknik, mål med åkningen, var och varför! Det enda man kan bidra till på ett forum är att öppna ögonen, ge lite idéer. Speciellt när många frågeställningar är så vaga att Bagdad Bob framstår som en metodisk vetenskapsman (ej riktat till trådskaparen)
Och visst, ska jag vara självkritisk så borde jag inte bara skrivit "Völkl Katana", utan förklarat mer varför jag skrev det.
Jag tycker hetsen om feta skidor är fruktansvärt överdriven. Ofta är det det äldre gardet som rynkar på näsan. Med all rätt på ett sätt, kan man åka skidor ordentligt behöver man inte ett par feta skidor för att åka puder (även om känslan enligt mej är mycket trevligare). Vi har väl alla blivit ifrån åkta av någon fransk guide på ett par spett från 80-talet? För mej handlar allting om hur man själv vill åka. Visst det är kul med kortsväng (och väldigt nödvändigt att behärska) och korta carving svängar det är absolut inte det jag säger. Men! Personligen har jag mer och mer börjat luta åt de fetare skidorna även i pist. Långa, sköna svängar igenom pucklar och annat härj som ofta uppkommer t.ex. en svensk eftermiddag. Jag gillar mina pråmar.
Plus att jag kan alltid skylla på dem när jag åker förbi en park. En väg ut är ibland nödvändig när det står ett par killar i rånarluvor, långa linnen, korta stavar och goggles:en innanför hjälmen. Numera tittar de ofta skeptiskt på mej, på vad jag har på mej, hur jag åker och mina "trick". Då är det skönt att kunna peka på ett par feta skidor och ursäkta sej varför jag bara snurrar ett varv. Alla vet att det inte går att snurra mer än ett varv med ett par Katana. Eller hur? Eller hur!? Speciellt när dom frågar "Hur gammal är du?" och speciellt om jag druckit Fernet.