Vilka skidor för 70 % pist 30 % puder/offpist?

powderpower

Ny medlem
Tjenixen!
Åker nästan uteslutande i pist, men tänkte börja testa på lite mer offpist till vintern. I dagsläget glider jag runt på ett par 4 år gamla Fischer och tänkte införskaffa mig något nytt. Det jag inte sysslar med för fem öre och inte har några planer på att börja med är park, hopp osv.
Har inte så stor koll på detta, någon som har ett par att rekommendera för någon som mer kör i pisten men som inte är feg för att testa lite offpist?

Peace

Skulle säga Atomic Metron B5i. Tokigt rolig i pisten samt helt okej utanför. Inte att rekomendera om du ska klättra runt en massa då den väger ungefär 2 miljarder ton dock.

zantarf sa:
Skulle säga Atomic Metron B5i. Tokigt rolig i pisten samt helt okej utanför. Inte att rekomendera om du ska klättra runt en massa då den väger ungefär 2 miljarder ton dock.
Mycket dåligt val.

Till trådskaparen kan jag egentligen bara säga sök, det finns ungefär 35,764 trådar som avhandlar det här ämnet på forumet. Om du efter att åtminstone ha läst igenom de som är under ett år gamla fortfarande inte har nog med kött på benen, då är det bara att dra en fråga igen, gärna i en befintlig tråd.

Ett par Dynastar Sultan 85 som är några cm längre än dig själv skulle jag satsat på.En underbar skida.

Dynastar sultan 85 - klockrent köp för 70/30. Pistmissil som inte gör bort sig, men knappast "skiner", utanför. Stabilt köp-utan-att-prova.

Kolla recensioner på FR samt annorstädes.

Katana är kanske lite väl om man vill inrikta sig på pisten men kunna åka lite utanför om lusten faller på men nog funkar det bra ändå. Som utter säger så finns det en hel drös med trådar som behandlar ämnet. En skida med runt 90-100mm med hyfsat tight radie är säkert kattens pyjamas.

I beg to differ! Kör Katana överallt, tycker det funkar utan några större problem i pisten. Jag har iofs inget uttalat "snitchar" -behov. (nej säger inte detta för att vara kaxig eller något liknande, tycker den fungerar svinbra)

Nya salomon Sentinel verkar vara ngt av det du söker :) 129-95-121 mäter den och har 290mm rocker. Helt enkelt en mantra med rocker och bambu. Den skulle jag iaf titta på.

Finns ju även Line Prophete 100 som jag känner många som åker på och är sjukt nöjda! :)

Jibberisch sa:
I beg to differ! Kör Katana överallt, tycker det funkar utan några större problem i pisten. Jag har iofs inget uttalat "snitchar" -behov. (nej säger inte detta för att vara kaxig eller något liknande, tycker den fungerar svinbra)
Men vad prioriterar du när du åker på dina katana? Tänkte du verkligen 70/30 pist/opist när du köpte dom? Jag har ett par ehp 186 som enda skida och det funkar bra det också men jag fokuserar ju på att åka så mycket opist som möjligt med dom. Går man in för att hänga rätt mycket i pisten och prova på lite opist så skulle jag välja något mer soft för just det ändamålet faktiskt. Fetare är inte alltid bättre men att gå på något som ligger runt 80-85 i midja någon rekomenderade är ju toksmalt enligt mig. Står fast vid 95-100 så kolla på den PNyberg snackade om.

somebody sa:
Jibberisch sa:
Men vad prioriterar du när du åker på dina katana? Tänkte du verkligen 70/30 pist/opist när du köpte dom? Jag har ett par ehp 186 som enda skida och det funkar bra det också men jag fokuserar ju på att åka så mycket opist som möjligt med dom. Går man in för att hänga rätt mycket i pisten och prova på lite opist så skulle jag välja något mer soft för just det ändamålet faktiskt. Fetare är inte alltid bättre men att gå på något som ligger runt 80-85 i midja någon rekomenderade är ju toksmalt enligt mig. Står fast vid 95-100 så kolla på den PNyberg snackade om.
Nej det kan jag inte påstå att jag gjorde. Men jag tänkte att jag ville ha ett par skidor som funkar i stort sett överallt. Som sagt, är man ingen super-snitsare så går det att trycka ifrån med dom också. Inte samma känsla, men har hellre grymma 30% i pudret! :) Men jaja, ere 70-30 det handlar om så kanske han ska ha en annan skida! :) Fast jag hade ändå kört Katana:n! erhm..

Känner att det kanske gått lite överstyr när det rekommenderas 110mm+midja till alla som tänkt sig att åka lite op.
Sant är att många väljer att åka breda skidor även i pist och lika sant är att det faktiskt fungerar väldigt bra, men när tankegången är så solklar som att skidan ska åkas 70% pist och testas lite i offpisten så börjar det nästan bli lite bisarrt med vissa rekommendationer.

När vi dessutom kan läsa att op åker på ett par "fyra år gamla Fischer" så får jag känslan (jag kan ha fel) att han inte är en jättevan skidåkare varför det återigen känns långsökt att skicka upp honom på riktigt breda skidor.

Tycker det bästa rådet hittills har handlat om 90-100 mm midja med en tämligen tvär radie (bl.a. prophet 90,100 och sentinel)

Karhu team 100 kör jag fö som telis och kan varmt rekommendera den som allround sverigeskida...

snej sa:
Känner att det kanske gått lite överstyr när det rekommenderas 110mm+midja till alla som tänkt sig att åka lite op.
Sant är att många väljer att åka breda skidor även i pist och lika sant är att det faktiskt fungerar väldigt bra, men när tankegången är så solklar som att skidan ska åkas 70% pist och testas lite i offpisten så börjar det nästan bli lite bisarrt med vissa rekommendationer.

När vi dessutom kan läsa att op åker på ett par "fyra år gamla Fischer" så får jag känslan (jag kan ha fel) att han inte är en jättevan skidåkare varför det återigen känns långsökt att skicka upp honom på riktigt breda skidor.

Tycker det bästa rådet hittills har handlat om 90-100 mm midja med en tämligen tvär radie (bl.a. prophet 90,100 och sentinel)

Karhu team 100 kör jag fö som telis och kan varmt rekommendera den som allround sverigeskida...
samma som Prophet 100 :)

PNyberg sa:
Nya salomon Sentinel verkar vara ngt av det du söker :) 129-95-121 mäter den och har 290mm rocker. Helt enkelt en mantra med rocker och bambu. Den skulle jag iaf titta på.

Finns ju även Line Prophete 100 som jag känner många som åker på och är sjukt nöjda! :)
+1
Lägg även till Hendryx Voodoo child till den listan

PNyberg sa:
snej sa:

samma som Prophet 100 :)
ja självklart.....därav rekommendationen.

För att ha roligt i pisten med tanke på 70% av ditt fokus ligger där så skulle jag tänka mig antingen Dynastar Sultan 85 eller 80.
Själv kör jag som mina pist lagg ett par Sultan 80mm (vilket jag också har kört en del offpist med). Det du säker är ju en komprimiss... De är kvicka från kant till kant och har en rolig radie på 16mm (vilket nyttjas i pist).
Som en kombiskida had jag lagt mig runt 80-90cm runt midjan. Kommer du över det så är jag ganska övertyggad på att du tappar allt för mycket i pisten (än en gång pisten).
Däremot så är det en risk med att när du väl får sug på offpisten så vill du mer där...(been there - done that)... så kanske du bör lägga dig runt 90-95mm.. Då kanske är Dynastar Mystic Rider, Mantra eller som någon nämnde Salomon Sentinel.. Det kommer en nu som heter Sultan 94 som kanske är en goding...
Som någon skriver,, ta gärna en skida som är lite längre än dig (+5-10cm) ... bättre bärighet och inte så instabil när du bränner på..

Lycka till i djungeln..

streimert sa:
Som en kombiskida had jag lagt mig runt 80-90cm runt midjan. Kommer du över det så är jag ganska övertyggad på att du tappar allt för mycket i pisten (än en gång pisten).
Däremot så är det en risk med att när du väl får sug på offpisten så vill du mer där...(been there - done that)... så kanske du bör lägga dig runt 90-95mm..
Kan faktiskt inte hålla med dig där, de roligaste skidorna jag åkt på i pist ligger runt 100mm, visst håller de inte kant på blåis lika bra som ett par GS-skidor men är inte tråkiga så fort det börjar bli mjukt i pisten heller.

Jag på 106 mm midja

n519108052_1478050_2395.jpg

Min gode vän Rasmus på 110 mm midja

Herr Karlgren på 127 mm midja

Utan att utmåla mej själv som något proffs;

Visst, är man lite mer nybörjare så kanske de fetare skidorna inte är att föredra i pisten. Måste hålla med Jarle här, 100mm fungerar förträffligt i pist och jag håller fast vid att Katana:n fungerar mycket bra. Självklart inte optimalt, för att uppnå någon form av optimal-tillstånd så måste man spetsa in sej. Så är det med allt, skidåkning, golf, sprit, sex, serietidningar etc.

Men vill man ha en all-round skida så tycker jag personligen inte man ska gå ner alltför mycket i midja/längd. Klart det blir bisarrt i ett forum! Men samtidigt så är allting så jävla personligt, åkstil, teknik, mål med åkningen, var och varför! Det enda man kan bidra till på ett forum är att öppna ögonen, ge lite idéer. Speciellt när många frågeställningar är så vaga att Bagdad Bob framstår som en metodisk vetenskapsman (ej riktat till trådskaparen)

Och visst, ska jag vara självkritisk så borde jag inte bara skrivit "Völkl Katana", utan förklarat mer varför jag skrev det.

Jag tycker hetsen om feta skidor är fruktansvärt överdriven. Ofta är det det äldre gardet som rynkar på näsan. Med all rätt på ett sätt, kan man åka skidor ordentligt behöver man inte ett par feta skidor för att åka puder (även om känslan enligt mej är mycket trevligare). Vi har väl alla blivit ifrån åkta av någon fransk guide på ett par spett från 80-talet? För mej handlar allting om hur man själv vill åka. Visst det är kul med kortsväng (och väldigt nödvändigt att behärska) och korta carving svängar det är absolut inte det jag säger. Men! Personligen har jag mer och mer börjat luta åt de fetare skidorna även i pist. Långa, sköna svängar igenom pucklar och annat härj som ofta uppkommer t.ex. en svensk eftermiddag. Jag gillar mina pråmar.

Plus att jag kan alltid skylla på dem när jag åker förbi en park. En väg ut är ibland nödvändig när det står ett par killar i rånarluvor, långa linnen, korta stavar och goggles:en innanför hjälmen. Numera tittar de ofta skeptiskt på mej, på vad jag har på mej, hur jag åker och mina "trick". Då är det skönt att kunna peka på ett par feta skidor och ursäkta sej varför jag bara snurrar ett varv. Alla vet att det inte går att snurra mer än ett varv med ett par Katana. Eller hur? Eller hur!? Speciellt när dom frågar "Hur gammal är du?" och speciellt om jag druckit Fernet.

Jibberisch sa:
Plus att jag kan alltid skylla på dem när jag åker förbi en park. En väg ut är ibland nödvändig när det står ett par killar i rånarluvor, långa linnen, korta stavar och goggles:en innanför hjälmen. Numera tittar de ofta skeptiskt på mej, på vad jag har på mej, hur jag åker och mina "trick". Då är det skönt att kunna peka på ett par feta skidor och ursäkta sej varför jag bara snurrar ett varv. Alla vet att det inte går att snurra mer än ett varv med ett par Katana. Eller hur? Eller hur!? Speciellt när dom frågar "Hur gammal är du?" och speciellt om jag druckit Fernet.
Det där gjorde min dag, tack :lol:

Det är alldeles för lite av denna humor på FR nu för tiden

Jarle sa:
Jibberisch sa:
Det där gjorde min dag, tack :lol:

Det är alldeles för lite av denna humor på FR nu för tiden
Håller med! :)
Alldeles før lite påhopp och ironi!

Hahha,, roligt med lite självdistans... det lever man längre på och definitivt roligare...
Jag är bara glad åt alla som håller sig i parken,,, så jag får med puder för mig själv...och mina "rote"-vänner...

Påhopp? =) Det är en empirisk säkerställd studie. Utan självdistans blir livet på den här urballade jävla planeten lite otäckare än vad det redan är. Om man inte vet om vilken idiot man själv är, hur ska man då kunna identifiera och avfärda alla andra som idioter?

Mitt råd till trådskaparen, hyr ett par feta skidor och testa! Jämför med ett par smala. Låna lite olika skidor av polare på berget, åk ett par åk. Få en känsla för vad just du gillar. Det är inte så mycket skillnad på skidor och tjejer! =) (Nej jag är ingen feeder, men jag kan inte hjälpa att jag skrattar när jag zappar förbi "Biggest looser")

streimert sa:
(...) Som en kombiskida had jag lagt mig runt 80-90cm runt midjan. Kommer du över det så är jag ganska övertyggad på att du tappar allt för mycket i pisten (än en gång pisten).
Däremot så är det en risk med att när du väl får sug på offpisten så vill du mer där...(been there - done that)... så kanske du bör lägga dig runt 90-95mm.. (...)
Jag skulle vilja påstå att det där tappet i prestanda när man går upp i bredd är ganska bortblåst idag. Finns mängder med +100mm skidor som klarar av stenhård carving idag - Jarles inlägg visar det rätt tydligt.

Skön ironi från Jibberisch btw :)

Har nu skalat ner min lilla lista till fyra olika skidor:
- Völk Mantra
- Dynastar Legend Sultan 94
- Salomon Sentinel
- Nordica Enforcer

Vad tror ni om dessa? Kan tillägga att jag snarare letar efter 50/50 skidor än 70/30 som jag skrev tidigare i tråden.
Alla ovanstående skidor ligger på runt 95 mm i midjan, är det en rimlig nivå? Med tanke på att jag bara har kört racerlagg innan samt att jag inte har råd att köpa ett par skidor och testa på 85 i midja, får att sedan dra upp midjemåttet nån cm...

powderpower sa:
- Völk Mantra
- Salomon Sentinel
- Nordica Enforcer

Vad tror ni om dessa? Kan tillägga att jag snarare letar efter 50/50 skidor än 70/30 som jag skrev tidigare i tråden.
Alla ovanstående skidor ligger på runt 95 mm i midjan, är det en rimlig nivå? Med tanke på att jag bara har kört racerlagg innan samt att jag inte har råd att köpa ett par skidor och testa på 85 i midja, får att sedan dra upp midjemåttet nån cm...
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/hendryx/voodoo-child.html

Hendryx Voodoo Child kanske vore något?

powderpower sa:
- Völk Mantra
- Salomon Sentinel
- Nordica Enforcer

Om det gäller 50/50 är absolut K2 Hardside en intressant skida. Hardsiden är en grym pistskida som hänger med i offpisten så länge det inte är "bottenlöst" ... då krävs det lite fetare verktyg. Med 98 i midjan känns den helt OK även i hård pist och går att pressa i hyggligt kvicka kantväxlingar, med bra teknik och tryck på plösen går det att svänga betydligt snävare än skärningsradien antyder. Testa!

/MM

Tycker absolut inte du ska vara rädd att gå upp emot 100 i midja. Hur kul den är i pisten och vilket grepp den har i hård pist beror ju på så många andra faktorer än skidans bredd. Själv åkte jag Line Prophet 100 förra året och var utomordentligt nöjd med hur den presterade i pist - även stenhårt - gäller bara att ha stålkansterna slipade, men det är ju samma för alla skidor - tips köp en enkel men bra handslip.

Annars tycker jag Scott har skidor som är väldigt roliga och sköna i pisten och som även har fint flyt utanför (Mission och Crusade, nu kommer även Dozer, vet inte hur den är dock...). Mantra tycker jag blir slagen av Propheten alla dagar om året. Hendryx Voodoo Child absolut, men den e ju i en högre prisklass...

Extrem patriot diggar jag!
Dom är 92 i midjan, svänger runt 17 meter och funkar riktigt bra även när det är hårt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp