-

• Trådstartare Trådstartare IngemarH79
  • Start datum Start datum
-
Självklar böjer jag mej för någon som sett vad som händer vid ett antal kollisioner.
Kom igen...Om jag har åkt i Rödkulleliftarna. så klart, det är ju standardvägen till min favorit backe Stendalen.
Ja, det är såna svängar med rejäl radie som hjälper till att minimera kaoset. Det absolut bästa vore ju om de bägge mötande fållorna kunde separeras i sidled av en "refug" som gjorde den hemskt tvära 180 gradaren lite längre. Att göra fållorna bredare hjälper ju alla som i förväg förstår vad som kommer att hända längre fram, så att de kan välja yttersväng. De som inte fattar det kommer även, trots att det är brett, att välja innerkant och orsaka kaos när de inte får runt skidorna, de åker rakt fram, och in de som valt yttersväng.
Just i Rödkullen har dessvärre alltid liftvärdarna, en speciell begåvning, i att se totalt oberörda ut, när bygel efter bygel åker upp med singelåkare.(hoppas inte du jobbar där). Nu till ett annat fenomen: Då jag är en stressad åkare som vill åka så mycket som möjligt har jag noterat följande: Där det finns två parallella ankarliftar går den högra alltid fortare. Hur kan det komma sej?

Senast ändrad:
-
millgard sa:
HARS sa:
en sak jag noterat: jag ser inte farlig ut på något sätt, men ändå så om jag (brädåkare) står parallellt med en skidåkare i liftkön, så väljer skidåkaren att åka ensam efter mig 9 gånger av 10. nej, 49 gånger av 50. och då får jag skuldkänslor för att liftkön tror att jag pjoskar mig och vil åka ensam...
1. Han vill inte riskera att du/ni ramlar - man vet aldrig - eller att kläderna fastnar i liftbygeln
2. Vad skall man prata om med en brädåkare?
3. Kompisarna kan se en
4..
...
99. Fördomar
Tror att det handlar mer om det klassiska problemet med trångsynta traditionsbundna baktåsträvare (läs inlinesåkare) som inte vet hur dom ska hantera en situation dom inte är vana vid... Förövrigt är ju det värsta som finns när det är kö och folk inte tar för sig, eller det ABSOLUT värsta när det är lång kö och folk inte förstår att dom måste tränga ihop sig och se ett steg längre för att fylla upp alla platser som bra som möjligt (ex. singelkön kommer in från höger och något tar platsen längst till höger, hur F%¤&n ska man då kunna åka in från singelkön??)

så där då fick man skriva av sig lite idag också :-)

ps. förstår millgard att du var tvungen att skriva så när det läggs upp för smash...

-
Jodå jag jobbar i Rödkullen men inte i liftarna. Jag håller tyvärr med dig att de ibland ser ointresserade ut av att göra ett bra arbete vilket i fjol kanske var det värsta av alla mina år. Lyckligtvis kan jag då berätta att jag vet att i år kommer det en av mina favoriter inom liftvärdarna till Rödkullen. vi får hoppas att hon sprider arbetsglädje.

Att liftarna går i olika fart beror på att de är olika gamla och har olika många steg eller nåt sådant för hastigheter.

-
Det låter bra att ni får förstärkning av en intresserad liftvärd. Men vad tror du om tanken med en typ av refug för att få alla till en längre kurvradie? Är det genomförbart.

-
Det ser jag ju som en möjlighet men kanske omöjlig på vissa ställen..men det var lite min idé också när jag skrev om man inte kunde sätta upp ett rep i mitten som refug men problemet med den idéen va ju att skidorna fortfarande slår i varann. med en solid grej skulle ju problemet med skidåkare som står på andras brädor också tas bort..

INGEMAR: gör en refug! hahaha

-
Men det borde ju gå bra även med rep att separera de mötande köerna. Bara det är någon meter, med avspärrat område, mellan köerna så måste ju alla göra en större radie på svängen.

Jag inser ju att denna lite längre sväng, skulle innebära katasrof och många dråpliga fall i Tottliften. Där skulle folk få "okontrollerat rus" i den långa svängen när skidspetsarna ställs i fallinjen, då påfarten lutar hela tiden :)

Senast ändrad:
-
Oj ingemar, du brinner verkligen för detta!

Ska försöka tänka på och jämföra olika liftwaffars setup när jag åker i vinter

-
Intressant!
Naturligtvis har fållans utseende betydelse för trivseln. Som tekniker och konstruktör är det ju ett intressant flödesproblem faktiskt. Jag inser dock dom utrymmesbegränsningar som fållbyggaren måste arbeta med. Ingemars punktlista ovan är svår att säga emot. Åres fållor är generellt sett varken bättre eller sämre än andra anläggingars.

Det känns dock som åkarnas attityd till att köa är den svåraste variabeln, och då är vi inne på folkynne och kultur.

Nu skrivs det förvisso mest om släpliftar av ankartyp. Håller med om irritationen över att folk envisas med att åka ensamma. Tror det handlar mest om hur folk hanterar den fysiska närheten till andra människor, inte helt okomplicerat för somliga. Sen kan man inte i ärlighetens namn TVINGA folk att åka upp ihop. En del blir väldigt störda när man oanmäld glider upp bredvid, desto intressantare uppgift att få kontakt under den korta färden upp!
Visst kan en positivt lagd trevlig liftvärd underlätta processen, helt klart!

Men sen vi har ju alla stolliftar, gondoler och kabinbanor. I Kanada har jag upplevt hur liftvärden mycket aktivt dirigerar, parar ihop åkare, fyller stolarna, alltid med ett "How are you today?" och ett leende på läpparna. Nu trängs folk betydligt mindre i liftköer på den andra sidan Atlanten (i a f enligt min erfarenhet) och stämingen är ofta rätt uppsluppen i kön från början.

Motbilden är den uttråkade, rökande "liftvärden" vid Rettenbachgondolen i Sölden (ett exempel). Han ger fullkomligt fan i om gondolen går tom eller full eller överfull eller att småbarn riskerar att klämmas mellan gondol och avspärrningar m m.

Sen finns det ju ett gäng "mysiga" Frassegrabbar med fimpen i mungipan som helst önskar att ingen skulle åka i just DERAS lift...

...naturligtvis generaliserar jag.

En logiskt utformat fålla plus ett vänligt, korrekt, i viss mån auktoritativt (JAG bestämmer här!) beteende gör ju sen som vanligt susen!

/Ace DG

Senast ändrad:
-
IngemarH79 sa:
Idag är det för mycket fokus på att vi ska informera, le, vara tillgängliga och bygla.
Ace_DG sa:
Det känns dock som åkarnas attityd till att köa är den svåraste variabeln, och då är vi inne på folkynne och kultur.
Ett inlägg om detta. Kan tycka att vi som liftåkare är ganska otacksamma mot liftvärdarna ibland. Jag säger alltid tack/tack så mycket när en liftvärd ger mig bygeln. Tycker absolut att fler borde göra det.....

Även om det är en liftvärds "jobb" att göra sådan kan man endå vara tacksam och le åt båda hållen :-)

-
Kan inte hålla mig från att paja tråden med en liten glimt från verkligheten... alltså hur det kan se ut om man som liftpersonal gör allt man kan för att skapa problem och kaos. Vill man se hur dåligt det går att få en liftkö att fungera så är Gulmarg i Indien ett bra studieobjekt.

När jag var där så var det c:a 70 västerlänningar som ville åke med den ganska moderna gondolen upp på berget.

Vad är då grundförutsättningarna för att skapa kaos för 70 pers?
1. Tala inte om när liften skall öppna. Särskilt när det är jättefint väder och puder på berget är det bra om liftpersonalen anländer sent och försås helt utan förvarning.
2. Byt plats för liftkortförsäljningen varje dag och sälj för guds skull bara dagskort och engångsbiljetter. När man vill ha extra mycket kaos så börjar man med sälja kort mellan gondolerna som kommer ner och de som går upp så att alla skidåkare måste ducka för gondolerna och just under dem skall man se till att de som just köpt biljetter möter dem som vill köpa!
3. Räcker inte ovanstående kan man mitt under pågående liftkortförsäljning plötsligt bestämma sig för att flytta densamma. Man tar helt enkelt pengar från en kund, tar sin väska med kort, och springer iväg, naturligtvis kors och tvärs under gondolerna!

För övrigt var Gulmarg ett fantastiskt ställe med underbar skidåkning.

-
SSyk sa:
1. Tala inte om när liften skall öppna. Särskilt när det är jättefint väder och puder på berget är det bra om liftpersonalen anländer sent och försås helt utan förvarning.
2. Byt plats för liftkortförsäljningen varje dag och sälj för guds skull bara dagskort och engångsbiljetter. När man vill ha extra mycket kaos så börjar man med sälja kort mellan gondolerna som kommer ner och de som går upp så att alla skidåkare måste ducka för gondolerna och just under dem skall man se till att de som just köpt biljetter möter dem som vill köpa!
3. Räcker inte ovanstående kan man mitt under pågående liftkortförsäljning plötsligt bestämma sig för att flytta densamma. Man tar helt enkelt pengar från en kund, tar sin väska med kort, och springer iväg, naturligtvis kors och tvärs under gondolerna!
Smått imponerande!

-
Freeridefredde sa:
Ett inlägg om detta. Kan tycka att vi som liftåkare är ganska otacksamma mot liftvärdarna ibland. Jag säger alltid tack/tack så mycket när en liftvärd ger mig bygeln. Tycker absolut att fler borde göra det.....

Även om det är en liftvärds \\\"jobb\\\" att göra sådan kan man endå vara tacksam och le åt båda hållen :-)
Tack så mycket :)

-
Freeridefredde sa:

Även om det är en liftvärds "jobb" att göra sådan kan man endå vara tacksam och le åt båda hållen :-)
Jag känner igen det där så grovt att folk e så jävla otacksamma. Jag personligen gör samma sak varge gång jag får ögonkontakt med liftvärden där man åker.
Men tror jag personligen har mer med uppfostran att göra.

-
Tottliften är ju ett elände ibland med långa köer. Ingen singelkö och många som åker solo. Så fu***ng irriterande.
Ordna genast en singelkö.

-
Trevligaste liftköerna är för övrigt i USA. På en del ställen har de extrapersonal som bara ser till att köandet fungerar samt delar ut näsdukar till de som ser snoriga ut.

-
Det funkar inte med singelkö i ankarliftar säger de som prövat, kan ta och skissa på nått i veckan. En del i problemet är att singelkön också måste gå förbi liftkortsläsarna och att det är skaplig trångt i Tott.
Det verkar som det kommer bli lite produktutvekling på fållor i vinter. På tiden, eller hur :)

Senast ändrad:
-
Produktutveckling låter bra.

Håller mer till på Åresidan. Tottliften är ju enda vägen tillbaka till Björnen så det blir alltid kö på eftermiddagarna med folk som egentligen inte åker i backen utan bara skall över berget, irriterande om man vill åka i Tottområdet.

I Tott kanske det räcker att flytta läsarna en bit bakåt och göra ett kort "växelområde" där singelkön börjar innanför läsarna, ungefär som i VM6an. Tydliga filer behövs nog fram till påstigningen med singelkön tydligt utmärkt. Singelkö med bygellift borde ju fungera, speciellt om ihopparningen görs ett par innan det är dags att kliva på, annars blir det för mycket tvekan och tappade byglar. Idag är det för trångt för att kunna kasta sig fram om det blir en singel även om man är förbi läsarna.

Nackdelen med detta förslag är att det inte kommer att gå att bypassa hela kön när singelkön börjar först efter spärren. Fördelen är att det ändå blir en singelkö och liften matas full så det ändå går snabbare för alla. Kanske måste hela liftstugan flyttas, skulle ge bättre plats.

Brukar sällan få bygeln i huvudet, har man ryggsäck och hjälm så upphör i regel förmånen att bli serverad bygeln.

-
Hur långa liftköer brukar det vara vecka2 i Åre?
Om de är korta så funderar jag på att besöka någon lämplig lift i början av vecka 2. Vill därför ha förslag på vilka exakta liftar som är bäst att föredra. Jag kommer bara att åka till Åre över dagen och är då alltså väldigt beroende av korta liftköer.

-
I3ea sa:
Om de är korta så funderar jag på att besöka någon lämplig lift i början av vecka 2. Vill därför ha förslag på vilka exakta liftar som är bäst att föredra. Jag kommer bara att åka till Åre över dagen och är då alltså väldigt beroende av korta liftköer.
Kan återkomma efter helgen hur det ser ut.
Har haft lov från skolan och inte varit uppe under jul/nyår.

Vilken dag hade du tänkt åka upp?

-
Tancoll sa:
I3ea sa:
Kan återkomma efter helgen hur det ser ut.
Har haft lov från skolan och inte varit uppe under jul/nyår.

Vilken dag hade du tänkt åka upp?
Måndag eller tisdag beroende på vädret. Åker då från Östersund där jag tillfälligt då bor.

Liknande trådar

D
Svar
8
Besök
2 K
D
Svar
22
Besök
3 K
D