Marker F12 Tour

Dafastest

Medlem
Marker F12 Tour
Er det noen som har gjort seg noen erfaringer med disse bindingene. Jeg kjenner de tekniske spesifikasjonene, men lurer på hvordan de oppfører seg på snøen. Takler de en stor skiskjører (ca 90kg, 190cm), og takler de stive og breie ski? Jeg kjører i dag på Duke og er veldig fornøyd med de, men kunne ønske meg en lettere binding med bedre gåegenskaper, uten at det går utover kjøreegenskapene. Anyone?

Marker F12 Tour
Takk for link. Det var mye synsing basert på hvordan bindingen ser ut, ingen som har virkelig erfaringer med disse bindingene. Vet at bindingene er nye denne sesongen, men det er jo alltid noen som får fingrene i utstyr i god før det slippes på markedet.

Marker F12 Tour
Tja, kändes väl som vanligt att åka på... Inte den mest bindningsutmanande åkningen förstås, men till ändamålet sannolikt alldeles alldeles utmärkt. Inga problem att ha på en Sidestash i alla fall.

Det var såklart viktigt att justera upp tåplattan så att skon satt tajt i bindningen.

Nu var halva skandinaviens alpinungdomslag där och åkte, vilket innebar rätt trånga ytor och konstsnö och hård backe innebär slagigt och ojämnt. Nu åker jag inte alls "aggressivt" (den ende här på FR?) utan försöker åka mjukt och avslappnat, vilket innebar att jag ställde bildningarna på 9 och råkade inte ut för någonting, trots några riktiga hugg&slag i flatljuset.

Det är mina första bindningar av denna typ, så jag har inga jämförelser med Duke/Baron osv att göra, men det jag lade märke till är att det är viktigt att hålla pjucken rena från is och snö, eftersom det annars blir skralt med passningen framförallt fram. Och då ökar risken för tjuvsläpp ganska markant. En millimetertjock ishinna under tån gjorde att pjucken hamnade 5mm närmare utlösning... detta alltså om den är justerad för tajt passning.
Det gäller som sagt säkert alla.

Sedan det där med komposit kontra metall: Det finns komposit som är starkare och styvare än stål till en bråkdel av vikten. Allt är en fråga om design och kostnad. Att en sak skulle vara mindre hållbar för att den är gjord av komposit istället för plast är inte sant. Sak samma för bindningar. Utvecklingen går framåt, och det är en självklarhet att saker blir både lättare och starkare. Se bara på dagens skidor i jämförelse med tjugo år gamla skidor. Är de svagare för att de innehåller mer plast/lättare trä och väger hälften?

Jag skulle tro att en F12 är både lättare och lika stark som de tidigare bindningarna helt enkelt. Med hänsyn tagen till något svagare fjädrar då. Det återstår att se vad som ev går sönder efter x skiddagar, men Marker har säkert lärt sig något av Duke/Baronserien.

Marker F12 Tour
Håller helt med millgard Känns som dom verkar lika bra som duke (åkte duke förra säsongen)tror att marker
verkligen tänkt till klart bättre lyftare på tour F 12 och vikt klart bättre,har monterat mina på nya obsethed ska bli en intesant säsong.

Marker F12 Tour
Han skriver ju att F12 väger 1 kg, Duke 1,5kg. Det är 50% skillnad.

Det första man ser när man tittar närmare på Tour F12 är att det ser ut som en ned bantad Marker Duke, och det är precis vad det är, och den är rejält nedbantad. Tour F12 väger bra precis 1kg/st, Duken väger nästa 500g mer.
Sedan HATAR jag artikeln redan efter några rader eftersom skribenten särskriver eländigt mycket. Stryk skulle han ha.

Marker F12 Tour
Artikeln måste vara uppdaterad nu, när jag läste den stod det dubbelt så mycket. Sen stämmer väl inte 500g heller, snarare 300g enligt vad jag har läst mig till (har inte vägt den själv).

Marker F12 Tour
Enligt Marker så väger F12 1750 gram/par (s) och Duke 2600 gram/par (s). Dvs. en skillnad på 850 gram per par eller 425 gram per bindning.

Det låter kanske inte så mycket, men eftersom man lyfter i princip hela bindningen för varje steg man tar är det stor skillnad ...

/MM

Marker F12 Tour
Inom felmarginalen iaf... men såklart släpper ju inte en så stor tillverkare en sämre bindning som uppföljare...

Marker F12 Tour (2010/2011 model)
—————— (18 unit deflection from vertical, slightly stiffer than Duke, probably due to better AT boot compatibility of toe jaws. We were delighted with these test results. Note we don't see any reason the F10 model would test any differently, but nonetheless we'll test it eventually.)
Marker Duke (2007/2008 model)
——————– (19 units deflection from vertical, during some test repeats Duke and Dynafit were virtually identical.*)
Dynafit (Vertical ST/FT, equal in stiffness to other Dynafit models due to toe unit providing most of the holding power direct to boot)
——————– (20 units deflection from vertical)
G3 Onyx
——————— (21 units of deflection from vertical, virtually identical to Dynafit, a bit more noticeable movement in toe and heel units when boot is flexed lead to it being rated ever so slightly below Dynafit.)
Fritschi Freeride Plus (2006 model with black toe wings and red support plate under binding)
————————– (26 units deflection…)
Fritschi Freeride (2004 model with white toe wings)
————————— (27 units deflection…)
Marker M1100 Titanium alpine binding
—————————- (28 units deflection…)
Naxo Nx21
—————————– (29 units deflection…)
Silvretta Pure Freeride
———————————– (35 units deflection, measured virtually the same as other Pure models)
Silvretta Pure Performance
———————————— (36 units deflection, 07/08 model has solid carbon rails instead of hollow, should be slightly stiffer)
Naxo NX01 (All Naxo models discontinued, no more tests planned.)
——————————————- (45 units deflection…)
*Marker Duke/Baron/Tour, when used with alpine boots could possibly be somewhat stiffer than measured here, as we used Dynafit compatible randonnee boots for all tests, and the sole of most such boots does twist more than a quality alpine boot. More, the base support of Duke is wider than any binding, and is said to thus give better edge control on wider skis. We don't know if that's true or not, but it sounds worth considering and could mean the real-life feel of the Duke is more solid than our chart indicates. Please note that side flex of the binding in tour mode was not tested in this test. Field observations show that all Marker bindings have similar side slop in touring mode, with this limited by how the heel riser “foot" is pocketed by the base plate. When this “pocketing" works, Marker side slope is minimal, but if you push the rear part of the binding to the side and it pops out of the “pocket," you will experience significant side slop in touring mode in situations such as side hilling. This also holds true for Fritschi, and less so for Dynafit since it's held by the mechanical connection at the toe.
Due to inherent error in any mechanical testing system, I'm confident in saying the Marker alpine, Freeride and Naxo Nx21 bindings are all essentially equal in lateral twisting stiffness, while the Pure and Naxo NXO1 are clearly much looser. Marker and Dynafit are the clear winners overall — stiffer than the alpine binding and the Freeride!
The “units" above are for comparison only, they have no direct relationship to any unit of distance or weight. My gut tells me a difference of under 4 units would only be noticeable to precision skiers who could switch skis during the same run while using the same boots.
An interesting aspect of this study is the realization that if you use bindings with less flex, you might be able to use a more moderate boot and get the same performance as with a stiffer boot and flexy binding. All you stiff boot lovers might want to keep that in mind when considering Dynafit.

Marker F12 Tour
Bra artikel på Åreäventyr! :-)

Då innebär det att de viktuppgifter Marker anger är utan skistoppers och att skillnaden verkligen är 425 gram (eller däromkring). Mycket tyder på att F12 är en "toppbindning" ...

/MM

Marker F12 Tour
Yepp ... lätt att förväxla ... däremot är det ju inte helt ointressant att konstatera att Dynafit FT12 som väger betydligt mindre än Marker Tour F12 (hälften?) dessutom har en stor fördel genom att man inte behöver lyfta ett enda gram av bindningen när man går. :)

/MM

Marker F12 Tour
millgard sa:
Det var såklart viktigt att justera upp tåplattan så att skon satt tajt i bindningen.
Nån som vill lägga ut texten lite kring detta? Tour F12 är den första bindning med denna typ av konstruktion som jag har att göra med. Det följer med en liten vikt papperslapp till bindningen som man ska testa plattan med. Är tanken att plattan ska vara det som så att säga för ut pjäxan ur bindningen i sidled? Hur viktigt är det med passformen här (den påverkas ju uppenbarligen av is etc)?

Sorry om det är alltför puckade frågor.

Marker F12 Tour
Den vikta pappersbiten skall placeras mellan tåplattan (AFD:n) och pjäxan, sedan justeras höjden på tåplattan så att pappersbiten precis går att dra ut. Går den sönder så är det för hårt. Glöm inte att ställa in förspänningen på hälen innan. Här är Jarles bindningstråd: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=47221

/jonny

Marker F12 Tour
Bra att känna till är att sulan skiljer sig mellan en turpjäxa och en vanlig alpin pjäxa. På turbindningar finns en rörlig tåplatta (AFD) eftersom friktionen mot en fast platta blir för stor med en turpjäxa med friktionssula (gummi). För att en turbindning ska kunna gå att använda både med tursula och alpinsula måste höjden på tådelen gå att justera och anpassa till den aktuella skon. En tursula är något tjockare i tån än den alpina diton.

Detta innebär att en sko med tursula inte bör användas i en vanlig alpin bindning utan rörlig AFD även om tådelen går att justera ... alla (?) turbindningar , förutom Dynafit, går dock att justera till en alpin sula.

/MM

Marker F12 Tour
Hej! Hur lätt eller svårt är det att ställa in marker f10/f12 tour efter olika sullängder? Om man till exempel vill låna ut skidorna till en kompis, är det lika enkelt att fixa som med vissa andra turbindningar (typ diamir freeride och naxo)?

Finns det några skäl utöver högre DIN att välja f12 framför f 10?

MVH
Viktor

Marker F12 Tour
Kapar tråden lite

Ska själv till kanada i vinter och känner för att tura lite. Har ett par griffon på mina gotama just nu och känner behöva skaffa ett par turbindningar. skulle vara skönt att kunna byta mellan utan att behöva borra/plugga om något skulle hända med turbindningen eller om man verkligen inte pallar med den högre stancen eller vikten.

Fråga:
Är det samma monteringsmall på griffonen som tour 12 alt duke/baron bindningen så man bara kan skruva av den ena och skruva i den andra (såklart inget man gör varje dag men efter säsongen kanske man vill byta tillbaka).

Marker F12 Tour
havreboll sa:
Kapar tråden lite

Ska själv till kanada i vinter och känner för att tura lite. Har ett par griffon på mina gotama just nu och känner behöva skaffa ett par turbindningar. skulle vara skönt att kunna byta mellan utan att behöva borra/plugga om något skulle hända med turbindningen eller om man verkligen inte pallar med den högre stancen eller vikten.

Fråga:
Är det samma monteringsmall på griffonen som tour 12 alt duke/baron bindningen så man bara kan skruva av den ena och skruva i den andra (såklart inget man gör varje dag men efter säsongen kanske man vill byta tillbaka).
Svaret är nej det är inte samma hål..

Marker F12 Tour
Hasse_Lindborg sa:
havreboll sa:
Kapar tråden lite

Fråga:
Svaret är nej det är inte samma hål..
för övrigt väldigt ghey av marker att göra så. Varför inte ha samma borrmönster på tådelen?? Kan du svara på detta Haze?

Marker F12 Tour
någon som sitter på några nya recensioner eller erfarenheter av bindningen? är lite sugen på ett par dps wailer 112rp (pure) och känns taskigt att slänga på duken. Skulle väldigt gärna ta F12an om den är tillräckligt stabil, tålig och allt vad man letar efter.

Marker F12 Tour
Marker har tydligen förbättrat en hel del till årets modell, läs mer på wildsnow. Velar själv mellan Duke och F12, känns lite onödigt med Dukes för min del då jag har svårt att tro att jag behöver mer än DIN 12. Men frågetecknen är väl hållbarhet och svagheten vid "kneefall" i tourmode. Ställde dock frågan på wildsnow och fick rådet att köra på Duke med tanke på att nya F12 är så oprövad. Inga personliga erfarenheter själv än.

Tillbaka
Topp