Rossignol S5 BC

haaga

Ny medlem
Rossignol S5 BC
Hej! Jag letar efter ett par billiga men bra allroundskidor. Jag åker 60% pist och 40% offpist. Jag är 171 cm och väger ca 70 kg. Jag har hittat Rossignol S5 billigt men hittar inte så mycket användarinfo om denna skida så frågar därför här om det är någon har någon erfarenhet av denna?

Har läst en hel del om Salomon shogun och vökl mantra som verkar lockande men där hittar jag inte alls samma pris.
Är tacksam för alla svar!

Mvh Jerry

Rossignol S5 BC
Har åkt på s5or i 2 säsonger nu, helt okej som allround skida, lättåkt och ganska fin radie på också. Skulle satsat på dom längre utförandena om du nu vill ha lite mer att stå på i lössnön.

Det enda negativa med skidan som jag kan tycka skulle vara att den kan bli lite tråkig i längden då den inte är superbra i pist eller offpist, kan även bli lite väl ostabil i höga farter.

Rossignol S5 BC
Skulle aldrig betala 4,8 K för förra årets ink. bindning :O S3 finns i alla fall på Conrad för ett bra pris och enligt mig en mycket intressantare skida...

Rossignol S5 BC
Måste hålla med Rydellarn om s3an mycket roligare skida både i och framförallt utanför pisten, men det beror ju på om du vill åka park eller något sådant också,

ett tips är att inte välja för korta skidor bara då ingen av skidorna är speciellt breda upplevde då jag att ingen av dom bär speciellt bra offpist (om det nu är puder du är ute efter) för övrigt är även jag 170 lång och 70 kg

Rossignol S5 BC
Hej igen! Det har råkat ske ett misstag så att jag fick köpa S5: orna ändå. Men nu när det inte är en enda person (förutom butiken) som tycker att S5:an är ett bra val för mig så funderar jag på om jag ska försöka sälja skidorna och köpa "rätt" istället. Någon som tycker de skulle va värt pengarna jag förlorar på affären för att jag ska få ett par mer passande skidor? Eller borde jag åka på S5: orna och inte klanta mig nästa gång det är dags för nya skidor? :P

Rossignol S5 BC
Vad räknar du in i pist åkningen, är det även park eller är det bara sväng ? vilken längd blev det ? sen beror det ju på hur kräsen du är, själv tror jag inte s5an blir fel men kanske inte det roligaste att åka på i längden.

Rossignol S5 BC
Det är väl till största del slalom åkning, kanske blir att man åker i park någon gång men inte alls ofta. Ja det är ju det att jag vet faktiskt inte hur kräsen jag är, tänkte att jag kunde höra era åsikter och bestämma mig utefter det... :)

Längden på skidan blev 171. Det är ju så lång som jag är, så antar att det är i kortaste laget?

Rossignol S5 BC
Jo iaf då det gäller offpisten(enligt min åsikt). Jag själv hade nog försökt sälja s5an och letat rätt på någon mer avancerad skida men det är ju jag det :) jag tror inte att du kommer var direkt missnöjd med skidan den funkar riktigt hyffsat som allround skida och iom att du åker mest sväng så bör det inte vara några problem. Anledningen till att jag byter till s7 i år är att jag vill ha något som bär lite bättre ;)

Rossignol S5 BC
Okej men eftersom jag bara åker skidor ca 2 veckor per år (7 dagar i alperna och cirkus 7 i svenska eller norska fjällen) så kanske det här borde funka ändå isf... :)

Tackar för hjälpen!

Rossignol S5 BC
Du kan kolla på Rossignol Scratch BC WRS (2007), samma skida. Ja har bara positiva omdömen om den som allround skida.

Rossignol S5 BC
förutom att skidan är 5-10cm för kort för dig så är det inga problem med den, det är en schysst skida och som jannes skrev är den väldigt lik bc wrs som enligt mig är en allround skida som kan upplevas som lite "död" i offpisten

det finns ju mängder av skidor i det här 50/50 pistoffpist svenska förhållanden segmentet, och en intressant aspekt som du inte har nämnt är hur hårda skidor du brukar uppleva vara bra för dig? har du några exempel?

Rossignol S5 BC
Jag har ett par Salomon Streetracer som har några år på nacken och dessa gillar jag i pisten. Dom är väldigt stabila i höga farter, men däremot känns dom värdelösa i offpist eller om man vill hoppa lite. Så jag är ute efter en skida som bär bättre i puder och är lite mjukare (tror Streetracern är ganska hård?) än mina Salomon... Vad tror ni, funkar S5 för mig då? :)

Rossignol S5 BC
Jo det tror jag nog ;) kör på s5an tills vidare, om det inte funkar kan du ju alltid köpa ett par skidor till ;)

Tillbaka
Topp