Förspänning Jester

davidpavid

Ny medlem
Förspänning Jester
Hej!
Blev osäker på hur förspännigen på Jester ska vara, är det botten av skruvspåret som ska vara i nivå som bindningen eller är det toppen av skruvhuvudet? Har för mig att det är toppen av skruvhuvudet på övriga marker bindningar, eller?

Förspänning Jester
Jag har alltid kört att toppen av skruvhuvudet ska vara i nivå med bindningshuset men uppmärksammade nu strecket på skruven (botten av skruvspåret).
Det känns dock mest logiskt att det är just strecket på skruven man ska gå efter, som Hasse påpekar, varför skulle de annars ha gjort ett streck blir annars min följdfråga?
Om det nu är så känns det dock lite dumt eftersom det är förbannat svårt att se strecket om man inte står inne i en väl upplyst verkstad. Skulle man gå efter toppen av skruvhuvudet anser jag dock inte att det är jordens undergång eftersom det bara gör att bindningen sitter aningen tajtare och således inte löser ut lika lätt.

EDIT: Jag kollade manualen och som jag tolkar bilderna ska toppen av skruvhuvudet vara i nivå med bindningshuset.

Senast ändrad:
Förspänning Jester
Eller ja, det kan lika gärna vara strecket som ska vara i nivå, rätt svårt att utläsa på bilderna eftersom de 2 övriga bilderna visar sådana ytterligheter. Tog upp min Jester ur kartongen och "från fabrik" är faktiskt strecket i nivå, hur man ska tolka det får man dock avgöra själv.

Förspänning Jester
Kollade det med en av säljarna som använder Marker enligt han så är det strecket men det går att använda det även inskruvad men då är det lite mer "tryck" i förspänningen.

Edit: Strecket är alltså ca 2 mm in på skruven så skillnaden är inte så stor..

Senast ändrad:
Förspänning Jester
Här är en bild från manualen, visserligen till Griffon men det duger för mig...

Jag kommer gå efter att skruvhuvudet ska vara i linje med bindningen.

Förspänning Jester
Vill bara dubbelkolla men antar att det är samma sak som gäller för Marker Tour F12? Alltså att skruvhuvudet skall vara i nivå med huset? Premiäråkte mina w112 i helgen och ena skidan löste ut lite för lätt och när jag sedan tittade efter så var förspänningen lite olika inställd, på den ena skidan stack skruven ut några mm. Har nu skruvat in den två hack så att både skruvarna är i nivå med huset när pjäxan sitter i.

Tillbaka
Topp