Völkl Shiro med Marker Tour F12, montering?

Pajen79

Ny medlem
Hej!
Har tänkt skaffa mig ett par Shiro och montera ett par Marker Tour F12, som jag ska ha med mig till Japan i Januari. Ska användas för puder/offpist. Blir nog en del dagsturer också....

Är det någon som vet vart på skidan man bör montera bindningen?

Om man köper den på Conrad så får man 4 alternativ: Boot Ceter(0), +1, +2(FS), Telemark Standard?

Boot center är där skärningens mitt är och således det som rekommenderas i de flesta fall. Om du vill ha lite mer freestylebetonade (det är det FS står för) egenskaper eller om du av annat skäl (svårt att styra (vrida/kanta) den främre delen av skidan, ofta hamnar bak eller liknande) vill ha lite mindre skida framför foten kan du använda +1 eller +2 istället.

fishcubemedia sa:
Völkl rekommenderar inte F12 till den skidan. Den är lite för vek för den breda skidan.
Det undrar jag också. Nog för att den inte håller lika bra som ett par dukes. Men vad är det som är för vekt? Vridstyvheten är det definitivt inget fel på. Testade F12 förra året på ett par skidor som var bredare än Shiro...och det kändes riktigt bra.

Nu har jag inte åkt på F12, så borde kanske vara tyst... MEN, efter att ha klämt lite på den skulle jag bara montera den på ett par skidor som det mest ska turas på. Oavsett bredd. Inte för att jag tror det är något fel på vridstyvheten, men känns inte som att bindningen klarar att släpas runt inne i systemet och köras över uppkört/omfryst. Den är för plastig helt enkelt.
Nu har det väl inte varit tanken heller och den har inte marknadsförts på det sättet, men alla frågor handlar om hur väl bindningen tål stryk och varför man inte skall köpa F12 istället för Duke, "de är ju lika vridstyva lixom".

Men håller med föregående om att "varför inte på Shiro?" men lägger till "Sålänge de mest skall köras på mjuk snö och turas med". Alltså hade jag köpt Dukes/Barons istället, för du kommer vilja åka med Shiron inne i systemet också och du kommer vilja stå på så mycket skidan klarar.

Jag åker Megawatt och F12. Funkar fint. Men det beror ju på vad det är för åkare. Självklart längd och vikt men framförallt om man har skidkänsla. Kör man bara på kraft och har risig teknik kommer bindningen inte palla. I Japanpuder kommer det nog inte vara några problem för någon men om du gillar att bränna riktigt hårt på ett puckligt GM i Cham finns det risk att de är för veka.

Blide sa:
Nu har jag inte åkt på F12, så borde kanske vara tyst... MEN, efter att ha klämt lite på den skulle jag bara montera den på ett par skidor som det mest ska turas på. Oavsett bredd. Inte för att jag tror det är något fel på vridstyvheten, men känns inte som att bindningen klarar att släpas runt inne i systemet och köras över uppkört/omfryst. Den är för plastig helt enkelt.
Nu har det väl inte varit tanken heller och den har inte marknadsförts på det sättet, men alla frågor handlar om hur väl bindningen tål stryk och varför man inte skall köpa F12 istället för Duke, "de är ju lika vridstyva lixom".

Men håller med föregående om att "varför inte på Shiro?" men lägger till "Sålänge de mest skall köras på mjuk snö och turas med". Alltså hade jag köpt Dukes/Barons istället, för du kommer vilja åka med Shiron inne i systemet också och du kommer vilja stå på så mycket skidan klarar.
Håller helt med. Ska man köra i liftburet hade jag mkt hellre köpt Duke än F12.

fishcubemedia sa:
Völkl rekommenderar inte F12 till den skidan. Den är lite för vek för den breda skidan.
om jag kommer ihåg rätt så sa dom på sportmanship när jag snackade med dom sisst att man ska köra grövre skruven på skida med midja över 100mm bara för att vara på säkra sidan, den infon ska ligga hos leverantörerna enligt dom

raassmus sa:
fishcubemedia sa:
om jag kommer ihåg rätt så sa dom på sportmanship när jag snackade med dom sisst att man ska köra grövre skruven på skida med midja över 100mm bara för att vara på säkra sidan, den infon ska ligga hos leverantörerna enligt dom
Förklara gärna lite mer hur du menar med att använda grövre skruvar? Jag tänker att, även om man använder grövre skruvar så är fortfarande bindningen vek. Och på vilket sätt kan den anses vek? Går den sönder i skruvfästena(dvs. plasten), eller är det mekaniken i den som ger sig?

Jag hade tänkt köpa F12 till tjejens (160cm, 55kg) nya offpistlagg(115mm midja) just för att spara vikt, hon är inte nått muskelberg. Men är det baron som gäller endå?

Senast ändrad:
Freeridefredde sa:
Jag hade tänkt köpa F12 till tjejens (160cm, 55kg) nya offpistlagg(115mm midja) just för att spara vikt, hon är inte nått muskelberg. Men är det baron som gäller endå?
Spontant säger jag luuugnt. En såpass liten tjej, så länge hon inte laddar på nått enormt, kan köra på vad som helst.

Är också smart att satsa på så lätta grejer som möjligt till henne, eftersom hon blir mindre trött och då mer glad. Bra då hennes humör nog är den faktor som påverkar din skiddag mest ;-)

Senast ändrad:
Blide sa:
Freeridefredde sa:
Spontant säger jag luuugnt. En såpass liten tjej, så länge hon inte laddar på nått enormt, kan köra på vad som helst.

Är också smart att satsa på så lätta grejer som möjligt till henne, eftersom hon blir mindre trött och då mer glad. Bra då hennes humör nog är den faktor som påverkar din skiddag mest ;-)
Jag säger också go. Jag säljer F12 i kombination med bredare skidor med gott samvete till tjejer.

Bara du inte köper F10 till henne, för den verkar bara för vek för någon form av riktigt åkning...
Beror iof på vad du tycker om henne. Kanske är lättare att komma undan med den manövern istället för att släppa en lavin och åka dit som den där Österrikaren (var han väl?) ;-)

Blide sa:
Amen, brother. Amen.....

Gött mos, F12 it is. om nu inte Guardian släpps i lightweight.. Men vad tog det innan Marker släppte F12/F10:an efter Baron/Duke, 3-4år. Å med tanke på att Guardian tog tre år att göra. Hmm säg om 5-7år kanske ;-).

Tillbaka
Topp